• Jossofräs

Hästägare med småbarn

Ni hästägare som har småbarn, hur fungerar det i praktiken? Hur funkar varaden med jobb, dagis och stall? Berätta gärna :) Har funderat på att skaffa häst igen nu men jag vill ha lite tips om hur man får ihop allt!

• Svar på tråden Hästägare med småbarn
  • Cia o krabaten

Det funkade inte så jag sålde
    Även om jag inte jobbade heltid så hämtade jag ju barnet på vägen hem.
    Försökte åka och mocka på vägen hem för att sedan åka och rida när pappan kom hem, men han slutar sent så det blev alltid efter 19 på kvällen och då missade jag nattning hela tiden. Väntade jag till efter nattning blev det så sent att jag inte orkade
    Hästen blev en börda och inget jag tyckte var kul pga stress att hinna med. 
    Hade medryttare ett tag, men det funkade inte bra det heller tyvärr. Bättre att VARA medryttare så som småbarnsmamma för att hålla igång ridningen, men slippa kraven och ansvaret. 

• Michan

Jag har barn och häst, tycker det funkar bra, har en liten lekhörna i stallet där dottern leker medans jag mockar och allt,.....ridningen tar jag efter sambon kommit hem.
    Det är klart att det tar en del tid, men vilken hobby tar inte tid? Gäller bara att planera och hålla sig till planeringen sedan.

Det är klart att ibland vill man bara vara hemma med sambon å dottern å inte åka iväg men rätt skönt att ha någe eget att pyssla med oxå!....

• Emma 02

Jag har två hästar, dena ena går på lösdrift och den andre står på box från caoktober/ november-mars/april beroende på väder.
    Vi hjälps åt mycket i stallet så man beöver inte åka ut varje dag, vilket underlättar mycket.
    Jag tycker det är tufft denna årstid när det är mörkt, blött lerigt!

Vi har två barn, och min man och jag delar på allt hushållsarbete o.s.v
    Det är tufft ibland men det är värt det från mars till oktober

• Familj Lo

Vi fixar det galant =)
    Har fyra hästar (1 Unghäst, en shettis, fullblod och varmblod) och vi fixar det.
    Båda jobbar heltid och kör inom och mockar direkt sen åker hem anitingen tar vi in direkt eller åker en av oss dit och tar in, båda behöver faktist inte vara med när man lägger... Vi har tillgång till belyst ridbana och roundpen så det underlättar en del.

Men har faktst funderat på en medryttare.. 

• En till mamma

Jag har en häst, visst önskar man attt dygnet hade fler timmar, timmar där lillan sover, gubbern är hemma och det är ljust ute men tyvärr finns inte dessa. 

• En till mamma

Postade lite snabbt, skulle skriva att vi brukar lägga upp det så att gubben har egen tid efter jobbet direkt, fram till sex, då åker jag till stallet medans han nattar.

Det jag tycker är jobbigast är att hästen är så dyr och vi har gemensam ekonomi, varje månad kostar mina intressen ungefär 3000 mer än hanns. Han har aldrig sagt något men jag tycker det är jobbigt.

hur gammla är dina barn?     

• koaala

Jag har också tänkt på en häst, men nej. Dottern är bara två år och jag VET att jag inte skulle hinna med. Ska vänta ett antal år till.

• Jossofräs

Jag har små barn! Min äldsta är 2½ och min yngsta är 1 år.

Min sambo jobbar 5skift och är därför ibland hemma flera dagar i streck och ibland är han borta mycket, dock på rullande schema så det är lätt att planera efter. Själv jobbar jag måndag till fredag 8-16 varannan vecka och 9-17 varannan. Hästen kommer stå i samma stall som min mammas häst och hon har lovat att hjälpa till om det krisar. Jag har dessutom en pålitlig tjej som vill vara medryttare torsdagar och fredagar så det blir ju bara tre arbetsdagar som jag har stallet också. :)

Dom veckorna jag börjar 9 tänkte jag ta stallet på morgonen innan jobbet dom tre dagarna, och dom veckor jag börjar 8 tar jag stallet efter jobbet! Barnen kan antingen följa med och min mamma hjälper och passa dom, vara hos sin farmor eller hemma med pappa beroende på hur han jobbar.    

Tycker ni det låter som att jag har en fungerande plan? 

• Michan

Låter som en bra plan tycker jag, hoppas det funkar i praktiken :)

• En till mamma

Om du ska rida får du räkna med minst 2 timmar i stallet plus resväg och lämning av barn, så att rida innan du börjar 9 låter lite tajt. Hur ofta har du tänkt rida?

Hur har du tänkt att lösa det när barna är sjuka och pappan jobbar borta?   

Svar på tråden Hästägare med småbarn