Inlägg från: Jossofräs |Visa alla inlägg
  • Jossofräs

Hästägare med småbarn

Ni hästägare som har småbarn, hur fungerar det i praktiken? Hur funkar varaden med jobb, dagis och stall? Berätta gärna :) Har funderat på att skaffa häst igen nu men jag vill ha lite tips om hur man får ihop allt!

• Svar på tråden Hästägare med småbarn
  • Jossofräs

Jag har små barn! Min äldsta är 2½ och min yngsta är 1 år.

Min sambo jobbar 5skift och är därför ibland hemma flera dagar i streck och ibland är han borta mycket, dock på rullande schema så det är lätt att planera efter. Själv jobbar jag måndag till fredag 8-16 varannan vecka och 9-17 varannan. Hästen kommer stå i samma stall som min mammas häst och hon har lovat att hjälpa till om det krisar. Jag har dessutom en pålitlig tjej som vill vara medryttare torsdagar och fredagar så det blir ju bara tre arbetsdagar som jag har stallet också. :)

Dom veckorna jag börjar 9 tänkte jag ta stallet på morgonen innan jobbet dom tre dagarna, och dom veckor jag börjar 8 tar jag stallet efter jobbet! Barnen kan antingen följa med och min mamma hjälper och passa dom, vara hos sin farmor eller hemma med pappa beroende på hur han jobbar.    

Tycker ni det låter som att jag har en fungerande plan? 

• Jossofräs

Jag har redan en medryttare som ska hjälpa mig två vardagar i veckan. jag börjar 9 varannan vecka så dom tre dagarna (som det blir dom veckorna eftersom medryttaren har två) så tänker jag inte rida utan rider bara på helgen istället. Han är omusklad, nyinriden och unghäst så han bör ändå inte gå varje dag. Dom gånger sambon är borta och barnen är sjuka tex så finns farmor som kan sitta hos dom medan jag är i stallet, eller så ber jag min medryttare (som förövrigt är en bra kompis till mig sen tidigare) eller så ber jag mamma ta honom eftersom hon har häst i samma stall. Jag har en till tjej som gärna vill vara medryttare också men jag tror inte hon är rutinerad nog.

• Jossofräs

Jag har skaffat en häst nu, har haft honom i lite över en månad och än så länge fungerar det alldeles utmärkt! Har med mig barnen till stallet många gånger också och dom tycker det är jätte kul :)

Jag samarbetar med en tjej som har sin häst i samma stall, så jag behöver bara åka dit en gång per dag. Min mamma har dessutom häst i samma stall så krisar det kan hon hjälpa till med mockning osv om jag måste vara hemma med sjuka barn. 

Svar på tråden Hästägare med småbarn