Inlägg från: Anonym (Linda?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda?)

Lindade barn

Hej! Jag är lite nyfiken på det här med lindade barn. Jag vet att det förr var till för att det var lättare att hantera barnen och att man trodde att det var bra för benen om de hölls raka etc. men idag lindas ju barn fortfarande tex. i vissa öststatsländer. Vad beror detta på och vad är det positiva och negativa med ett lindat barn? Det jag kan tänka på först och främst är ju att barnet hålls varmt och inte kan riva sig självt.

• Svar på tråden Lindade barn
  • Anonym (Linda?)

Läste lite vid en vanlig googlesökning att det var bra både mot PSD och kolik i vissa fall, samt att det hjälpte vid ev. sömnproblem. Då är ju nästa fråga: Vad är negativt med det?

• Anonym (Linda?)

Att barn kan få d vitaminbrist gäller väl mycket alla barn, speciellt de vars mammor inte tar ut dem? Förutom att vissa tycker att "det ser illa ut", finns det några andra negativa aspekter av det hela? Annars känns det lite som när det gäller selar för barn som gillar att springa för mycket "det ser illa ut"; Ja, men är det inte bättre än att barnet springer ut i gatan tex?

• Anonym (Linda?)

Puffar lite.

• Anonym (Linda?)

Alla lindningsvideor på youtube är med tunna lakliknande tyger, och som sagt det står där jag läst iaf. att det motverkar PSD.

• Anonym (Linda?)

Jag har sett olika vikningstekniker på lindning, en del har barnens armar olika.

Svar på tråden Lindade barn