• Anonym (Linda?)

Lindade barn

Hej! Jag är lite nyfiken på det här med lindade barn. Jag vet att det förr var till för att det var lättare att hantera barnen och att man trodde att det var bra för benen om de hölls raka etc. men idag lindas ju barn fortfarande tex. i vissa öststatsländer. Vad beror detta på och vad är det positiva och negativa med ett lindat barn? Det jag kan tänka på först och främst är ju att barnet hålls varmt och inte kan riva sig självt.

• Svar på tråden Lindade barn
  • Louella

Bor i England, och här lindar de flesta sina barn, dock endast på natten. Så det där med att ha dem lindade i vagnen och att de inte skulle få tillräckligt med sol är lite väl långsökt och stämmer inte. Man lindar dem med en tunn filt, och rummet får inte vara för varmt. Sen ska man bara linda dem de första tre månaderna. De flesta bebisar sover bättre lindade, de kan annars väcka sog själva av allt viftande, kasta av sig filten och kanske få den över ansiktet som är farligt. Dt viktigaste är dock att tänka på att hålla barnet svalt när man lindar -men det brukar inte vara något problem här i England. Över huvud taget bylsar man Inte på barnen hälften så myxket som i Sverige och husen är myxket kallare. Vårt sovrum är till exempel bara 18 grader, i Sverige har många runt 23 grader.

• Ninja05

Jag fick också höra att det MINSKAR risken för PSD av bm som lärde oss...

• Lisastina

Ett förtydligande om ljusbrist: jag var slarvig. Vad jag talade om var erfarenheter från lindning i historisk tid, dvs på 1800-talet och tidigt 1900-tal, och de barnen vistades ofta  mycket inne och fick inte sällan men av det. (barnvagnspromenad med mammagruppen var inte uppfunnen! : ) )

Så ljusbrist kan förstås drabba alla påbyltade barn, tack ni som påpekade!

Såg för ett tag sedan en tavla från 1700-talet där ett hellindat barn häktats upp på en krok på väggen. Troligen som säkerhetsågärd: barnet kan inte ramla ur en vältande vagga eller bli bitet av en hund eller en råtta. Smart!  

• Anonym (Linda?)

Alla lindningsvideor på youtube är med tunna lakliknande tyger, och som sagt det står där jag läst iaf. att det motverkar PSD.

• Triple Trouble

Vi lindade, swaddlade våra twins när de var små. De sov inte bra, men bra mycket bättre än utan.

• Jävelunge

Att barn som stoppas om ordentligt/lindas sover bättre är ju allmänt känt. Jag hade ändå inte tagit risken. På Socialstyrelsens hemsida där de skriver om sids/psd påpekar de att det är viktigt att bebisen kan röra armar och ben fritt.

• Anonym

Våra barn sov mycket bättre med armarna liite fast, annars väckte de sig själva..

• Jävelunge

Gick nu in och kollade ett antal swaddle-videos på youtube och blev ännu mer övertygad om att det inte är bra. Barnets armar kläms ju fast ordentligt och även benrörelserna begränsas. Skulle som sagt aldrig ta den risken av samma skäl som jag inte skulle lägga mitt barn på mage även om det sov bättre då.

• Anonym

Risken? Nu har jag inte kollat dessa Youtube-videos.. Men självklart gör man saker med sunt förnuft.. Lagom.. Våra bebisar har kunnat dra upp armarna, meen liite fast vid insomning har gjort att de sover bra.. Ingen "risk" med det, eller ?

• knisse

här i tyskland används sa kallade pucksäckar gärna i vagn eller bilstolar för att det är mysigt och lugnande för barnet. över natten har man särskilda sovsäckar som man använder som minskar risken för psd.

för övrigt har jag ett jätte gulligt mönster pa en pucksäck till bilbarnstoll vagn eller liknande om mangn vill sy en själv (bara att pm mig eller skriva i gästboken sa delar jag med mig)

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Anonym (Linda?)

Jag har sett olika vikningstekniker på lindning, en del har barnens armar olika.

• Anonym

Att linda barnet, inte för hårt och med armar fria, ger barnet en känsla av trygghet.

• Jävelunge

Men anonym, som jag har förstått det är just poängen med swaddling att armarna (och ben) skall vara fria utan att filten skall dras åt tätt runt barnet. Kolla swaddle a baby på youtube tex

• Jävelunge

INTE skall vara fria that is

• Drake
    Jävelunge skrev 2011-11-29 10:39:44 följande:
    Men anonym, som jag har förstått det är just poängen med swaddling att armarna (och ben) skall vara fria utan att filten skall dras åt tätt runt barnet. Kolla swaddle a baby på youtube tex
    Det är barnets axlar som lindas egentligen, de kan röra armarna i lindan och även benen. Jag har lindat själv så du får ta mig på orden helt enkelt

Det finns mycket forskning kring detta då lindning är extremt vanligt i många delar av världen och forskningen tyder på att det faktiskt minskar risken för PSD.

I övrigt så håller jag med om allt som  Bilba skriver nedan:
    Louella skrev 2011-11-28 10:06:07 följande:
    Bor i England, och här lindar de flesta sina barn, dock endast på natten. Så det där med att ha dem lindade i vagnen och att de inte skulle få tillräckligt med sol är lite väl långsökt och stämmer inte. Man lindar dem med en tunn filt, och rummet får inte vara för varmt. Sen ska man bara linda dem de första tre månaderna. De flesta bebisar sover bättre lindade, de kan annars väcka sog själva av allt viftande, kasta av sig filten och kanske få den över ansiktet som är farligt. Dt viktigaste är dock att tänka på att hålla barnet svalt när man lindar -men det brukar inte vara något problem här i England. Över huvud taget bylsar man Inte på barnen hälften så myxket som i Sverige och husen är myxket kallare. Vårt sovrum är till exempel bara 18 grader, i Sverige har många runt 23 grader.
  • Jävelunge
    Drake skrev 2011-11-29 10:47:37 följande:
    Det är barnets axlar som lindas egentligen, de kan röra armarna i lindan och även benen. Jag har lindat själv så du får ta mig på orden helt enkelt

Det finns mycket forskning kring detta då lindning är extremt vanligt i många delar av världen och forskningen tyder på att det faktiskt minskar risken för PSD.

I övrigt så håller jag med om allt som  Bilba skriver nedan:
    Louella skrev 2011-11-28 10:06:07 följande:
    Har du någon länk till den forskning du hänvisar till?

Helt tydligt är i så fall också att en stor del av de som lindar gör fel. Har kollat igenom ett stort antal youtube-intruktioner om swaddling och ALLA drar åt tight runt armarna. Inte en enda lindad bebis som jag sett har kunnat lyfta händerna över kroppen eller vifta fritt med armarna.
Svar på tråden Lindade barn