Jävelunge skrev 2011-11-29 10:39:44 följande:
Men anonym, som jag har förstått det är just poängen med swaddling att armarna (och ben) skall vara fria utan att filten skall dras åt tätt runt barnet. Kolla swaddle a baby på youtube tex
Det är barnets axlar som lindas egentligen, de kan röra armarna i lindan och även benen. Jag har lindat själv så du får ta mig på orden helt enkelt
Det finns mycket forskning kring detta då lindning är extremt vanligt i många delar av världen och forskningen tyder på att det faktiskt minskar risken för PSD.
I övrigt så håller jag med om allt som Bilba skriver nedan:
Louella skrev 2011-11-28 10:06:07 följande:
Bor i England, och här lindar de flesta sina barn, dock endast på natten. Så det där med att ha dem lindade i vagnen och att de inte skulle få tillräckligt med sol är lite väl långsökt och stämmer inte. Man lindar dem med en tunn filt, och rummet får inte vara för varmt. Sen ska man bara linda dem de första tre månaderna. De flesta bebisar sover bättre lindade, de kan annars väcka sog själva av allt viftande, kasta av sig filten och kanske få den över ansiktet som är farligt. Dt viktigaste är dock att tänka på att hålla barnet svalt när man lindar -men det brukar inte vara något problem här i England. Över huvud taget bylsar man Inte på barnen hälften så myxket som i Sverige och husen är myxket kallare. Vårt sovrum är till exempel bara 18 grader, i Sverige har många runt 23 grader.