Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

Äldre namn till lillasyster

Jag tycker att ni ska ta Sigrid. Det är ett oändligt mycket finare och bättre namn än de andra namnen! Det är vackert och fornnordiskt - samtidigt som man inte behöver vara "tokig" i vikingatiden för att välja det, utan många adelsdamer har ju t.ex. hetat det genom tiderna. En av Gustav Vasas döttrar hette Sigrid, och så har vi ju sagodrottningen Sigrid Storråda som ger det ett mytiskt skimmer långt tillbaka i tiden...

Ellen är ett smeknamn, inte ett riktigt namn, och låter enligt mig väldigt pigaktigt. I så fall tycker jag att ni ska ta Eleanore/Eleonora och ha Ellen bara som smeknamn.

Edit är i och för sig ett värdigt namn, men det får i alla fall mig att tänka på en förtorkad och pryd gammal fröken... Liksom präktigt, tråkigt och "torrt".

• Brünnhilde
    Lin80 skrev 2011-12-18 16:17:50 följande:
    Nu är hon äntligen här. Tre dagar gammal men fortfarande namnlös...

Inget av våra tre alternativ känns helt hundra klockrent, så kom igen nu och tipsa oss om lite nya namn.
    Kriterierna är att det ska vara ett äldre namn, gärna tvåstavigt, annars är vi öppna för förslag =)

Söt! 

Som sagt, jag tyckte ju Sigrid. Vackert, feminint och med styrka i sig. Mycket historia: Sigrid Storråda, Gustav Wasas dotter... Ingen kan påstå annat än att det är ordentligt svenskt och etablerat, samtidigt som det inte är tråkvanligt. Astrid och Ingrid har ju kommit tillbaka, men inte så många "vågar" ta Sigrid.

Andra fina fornnordiska namn: Tora, Torun, Tordis, Sigrun, Gudrun (kanske förstört av stormen respektive kommunisttanten nu..?), Saga, Tuva,,,

Eller något rejält, klassiskt och bibliskt: Sara, Hanna, Anna, Eva, Maria...

Eller något rart allmogenamn: Kerstin, Marit, Malin, Märta, Elin...
  • Brünnhilde
    Lin80 skrev 2011-12-21 20:41:58 följande:
    Många fina förslag värda att funderas både en och två gånger på. Men nu har vi slutligen kommit fram till att det ju faktiskt är Sigrid hon heter ändå <3

Tack för alla tips!
    Mycket bra val!

Den stora fördelen med att ta ett av Gustav Wasas barns namn, är att INGEN kan tycka att det är för nytt, för trendigt, för oetablerat, för osvenskt, för White Trash, etc.. Det kan helt enkelt inte vara mer tryggt!
Svar på tråden Äldre namn till lillasyster