• mammatilltvå87

Raser

Ni med raser som inte "alla" andra harSkrattande

Vad är det för ras?
    Vart kommer dom ifrån från början?
    Vad kostar dom?
    Vart har ni fått tag på den?
    Vad är informationen om rasen?
    Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda?Beskriv?
    Varför och vad fick er att bestämma er just för den?

Lägg gärna upp en bild.Glad

Nellie Angelina 090702 William Martin 110614
  • Svar på tråden Raser
  • mammatilltvå87

typ en som inte alla grannar har : golden, schäfer, rottweiler, labrador osv 

• mammatilltvå87

ja de tycker jag hör till en ovanlig ras :)

• Never ending story
    mammatilltvå87 skrev 2011-11-28 13:54:37 följande:
    ja de tycker jag hör till en ovanlig ras :)
    de har jag en =D
  • Never ending story

Vad är det för ras? grand danois
    Vart kommer dom ifrån från början? sök på google
    Vad kostar dom? med stamtavla, mellan 10.000-15,000
    Vart har ni fått tag på den? blocket.
    Vad är informationen om rasen? googla
    Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda?Beskriv?
    Varför och vad fick er att bestämma er just för de. jag avgudar dem på alla sätt o vis, föutom attd e e den dyraste hundras du kan äga på alla sätt o vis..

kolla filmen marmaduke så har du fått all info du behöver om grannis hanar hahaha dom e som scoobie doo i ett nötskal, har en hane nu. hade tik innan.. alla e underbara men ja föredrar tik, dom e mindre "tröga" =P

• Vissla

Prazsky krysarik
    Ursprungsland tjeckien
    pris för just den här färgen minst 40 000 vanligare färger finns från 20 000
    Han är importerad från tjeckien som valp
    Orkar inte beskriva hela rasen
    Amor är världens bästa hund
    Valde rasen för att vi ville ha en liten hund som kunde hänga med på allt.

xoloitzcuintle.
    kommer från mexico
    pris ca 15000
    Finns ett par uppfödare här i sverige, min kommer från järbo
    Orkar inte beskriva en hel ras
    Min hund är ganska rastypisk i sättet
    Ville ha en lite större hund som inte fäller eller skäller, fastnade för den rasen efter mycket letande.
  • mammatilltvå87

intressanta raser :) 

Den första kollade jag på själv för några år sen men lite för liten för mig/oss underbart söt iaf :) 

• tattoedbeauty

Jag har en Tervueren, belgisk vallhund, en mycket smart ras! Ibland för smart för sitt eget bästa...
    Kostar ca 10 000 kr med stamtavla.
    Vi valde honom inte direkt, utan fick honom på prov när han var nästan 2 år gammal, sen stannade han :)

Tervueren är en aktiv ras med mycket energi, används med fördel som polishund eller hos vaktbolag, hemma hos oss fungerar han utmärkt som vakthund! :)

• mammatilltvå87

Dom har jag läst lite om , väldigt fin hund :)

• Vissla
    mammatilltvå87 skrev 2011-11-29 17:10:35 följande:
    intressanta raser :) 

Den första kollade jag på själv för några år sen men lite för liten för mig/oss underbart söt iaf :) 
    Tyckte dom var lite små för oss också eftersom vi har små barn, men vi hade tur och fick en på hela 4 kilo... Inget för utställningar men passar oss perfekt
  • L1988

Vad är det för ras? Briard

Vart kommer dom ifrån från början? Frakrike

Vad kostar dom? ca 10.000

Vart har ni fått tag på den? Köpte min ena i Hörby o den andra i Nyköping

Vad är informationen om rasen? Det är en fransk vall och gårdsvakthund.. i sverige används dom idag till bruks. en otroligt rolig arbetshund som kräver att man har stor portion humor för dom tänker väldigt mkt själv.

Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda?Beskriv? Jag tycker rasbeskrivningen stämmer ganska bra.. tyvärr har Briarden sen förr lite taskigt rykte om att vara dålig mentalt.. men det tycker jag vi kommit långt med i aveln och numera upplever jag rasen som stabil.. men alltid skiljer det sig ju på linjer. men som med ALLA hundar ska man vara petig med vad man köper!

Varför och vad fick er att bestämma er just för den? träffade på en när jag jobbade på hunddagis/Pensionat.. och det blev liksom kärlek.. och ja stod i hundköpartankar men skulle köpt mej en till Hovawart. men de fick bli en briard istället och det beslutet är inget jag ångrar!!! tokhärliga hundar verkligen :)

Pälsen är inte så svårskött som den ser ut.. den ska varken klippas eller trimmas.. och dom fäller ej som vanliga raser utan man borstar ur det som ska lossna.. som på oss människor. alltså slipper man dom gräsliga fällperioderna när underullen släpper på andra raser :) Dom har en tovperiod som unghundar men sen ska dom få sin sträva päls som stöter ifrån sig smuts utmärkt så dom behöver inte badas mer än ett par ggr om år (om man inte har en väldig lortgris då ;))

Mina brudar från förra vintern :)

I övrigt har jag oxå 2 pudlar och 1 Amerikansk Cocker Spaniel :)

har Kennel och planerar min första Briardkull nästa år.. Ska bli super kul!!!
  • Marlean

Kan kanske någon hjälpa mig att hitta en ras? Den var med i ett program av The dog whisperer och såg precis ut som hunden i Never ending story på något sätt. Beige med jättefina hängande öron som ändå ser "pigga" ut på något sätt. Vet att den inte kan vara så jättevanlig då min pappa har hundböcker och den inte funnits med i någon av dem. Vet någon vad jag pratar om för hund? Den var "normal" i mankhöjd och hade lite extra långt hår på öronen.

• Irme
    Vad är det för ras? Schapendoes 
    Vart kommer dom ifrån från början? Holland 
    Vad kostar dom? 10 000- 12 000kr
    Vart har ni fått tag på den? Från en uppfödare jag varit vän med sedan jag var liten. 
    Vad är informationen om rasen? "En Schapendoes är en glad hund. Alltid ivrig att behaga, och som regel glad för alla som visar intresse för den. Den är en aktiv hund, som kräver en del uppmärksamhet och aktivering för att utvecklas optimalt. " http://www.schapendoesklubben.se/

Ja, han är rastypisk. Glad, pigg, gosig, busig och älskar att träna. 

Varför och vad fick er att bestämma er just för den? Uppfödaren behövde en halvfodervärd, och jag letade efter en långhårig, mellanstor hund. 
  • qenzo
    Marlean skrev 2011-12-01 07:45:18 följande:
    Kan kanske någon hjälpa mig att hitta en ras? Den var med i ett program av The dog whisperer och såg precis ut som hunden i Never ending story på något sätt. Beige med jättefina hängande öron som ändå ser "pigga" ut på något sätt. Vet att den inte kan vara så jättevanlig då min pappa har hundböcker och den inte funnits med i någon av dem. Vet någon vad jag pratar om för hund? Den var "normal" i mankhöjd och hade lite extra långt hår på öronen.
    Vet vilken du menar och han är en blandras. Ingen info finns om den hunden vad jag kunnat se, då jag själv varit nyfiken på honom. Tror den heter Barney, Bernie eller liknande.
  • MammaTillDomFinaste
    Vad är det för ras? Chinese Crested, en naken och en hårig.

Vart kommer dom ifrån från början? Latinamerika och amerika. men spåras väldigt väldigt långt tillbaka i tiden.

Vad kostar dom?  ca 12-14.000

Vart har ni fått tag på den? Har båda på foder från en kennel i Sundsvall. Tiken är egenuppfödd på kenneln och hanen är inköpt för avel till den kenneln. tiken är nu helt min och hanen blir det om 1 år.

"Kinesen" är en alert och mycket intelligent hund med ett väsen som ytterligare förstärker det exotiska intrycket. Rasen är både påhittig och självständig, kombinerar man det med en uttalad flockkänsla och en vilja att vara sin ägare till lags, utom när det i kinesens ögon finns viktigare saker att ta sig för, så har man kinesen i ett nötskal.

De tycker mycket om sällskap och har gärna en rasfrände att leka med. De flesta tycker också om promenader och kan i regel gå lika långt som husse eller matte. Detta gäller dock inte vid otjänlig väderlek och om man är naken. Vid kallare temperaturer nöjer sig också den nakna med kortare rastningar. Sol däremot faller de nakna i smaken och finns en solstol ledig i trädgården eller på balkongen så tas den omedelbart i besittning. Den pälsade brodern däremot föredrar ett mer jämnt klimat så han lägger sig i skuggan bakom solstolen och avvaktar kvällspromenaden.

När kinesen själv vill, är han mycket duktig på agility och kan snabbt och felfritt ta sig runt banan. Nästa gång kan det vara annat som är av större intresse och då är kinesen totalt oförstående till aktiviteten ifråga. Många är de som vid åsynen av några kineser på promenad utbrustit "oh, titta det måste vara cirkushundar". Att roa sig själv och andra med att både dansa och gå på bakbenen är ett vanligt fenomen dessutom kan det ju vankas en godbit efter en sådan uppvisning."
    hämtad från http://www.ccclub.se 

Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda? jag tycker dom är rätt bra beskrivna men upplever många skälliga och lite tillbakadrasgna, skäller ut folk som kommer (upplever detta hos mångs andra också inte bara mina hundar) men de räxcker med en godis så är dom bästa vän med den personen sen

Varför och vad fick er att bestämma er just för den? Jag har ALLTID velat haft en kines, dröm sen jag var 7år kanske!! men jag fick inte för mina föräldrar, hade andra hundar. och så nämnde jag de för en kompis för några år sedan, av en slump bara, hon visste inte om det och några dagar senare ringde hon mig å hade hittat annonsen på min Buddha. han flyttade in och när jag träffade han träffade jag Nova, tiken också. fick senare reda på att hon sökt fodervrd till den hunden också förut men inte hittat någon hon gillat, jag frågade och fich hämta henne också!! blev så kär i hennes sätt! jag har alltid tyckt dom varit h'ftiga och gillat agility osv, bara kändes rätt

• MammaTillDomFinaste
    Vad är det för ras? Whippet

Vart kommer dom ifrån från början? England

Vad kostar dom? 9-12.000

Vart har ni fått tag på den? Den är från en kennel i västra götaland.

En whippet är oftast glad, harmonisk och har positiv inställning till sin omgivning. En whippet vill gärna ha mycket närhet både till människor och till andra hundar. Whippetvalpen kan vara livlig och alltid ute på upptåg i likhet med andra valpar. En whippet har kort och mycket lättskött päls. Dock behöver en whippet korta välklippta klor för att dess tassar ska fungera ordentligt. Vissa whippetar kan ha problem med tandsten och därför kan det vara bra att vänja valpen med tandborstning redan från början. För att whippeten ska må riktigt bra behöver den motion och gärna på en plats där den kan sträcka ut för fullt.

info från whippetklubben.se

Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda? det stämmer rätt så bra, dom är skojjiga och busiga och full av liv, och vill mest gosa inne.

Varför och vad fick er att bestämma er just för den? min kompis hade en whippet tik. gillade tiken och så parade hon den med en ännu underbarare hane. jag sa hela tiden att jag skulle inte ha nån. tills jag såg dom. då var de kört, pekade bara å sa Den ska jag ha. min Skalman. tyvärr blev han bara 2.5år pga en sjukdom (annars väldigt frisk ras) och och skaffade min nuvarande whippet bara 2 mknader innan han dog, då var denna hund 8 månader, han blir 2 år nu i december. 

• MammaTillDomFinaste

min finaste Skalman! Över ett år sen jag var tvungen att avliva han nu och de gör fortfarande ont att se foton på han! han var verkligen speciell för mej, och det kändes så hopplöst att det inte fanns nåt att göra längre. Det fanns ingen räddning längre. :´-(
  • Marlean

qenzo Hette den inte Jackson? Trodde jag nog, men vacker var den iaf. och såg enormt renrasig ut. =)

Svar på tråden Raser