Vad är det för ras? Chinese Crested, en naken och en hårig.
Vart kommer dom ifrån från början? Latinamerika och amerika. men spåras väldigt väldigt långt tillbaka i tiden.
Vad kostar dom? ca 12-14.000
Vart har ni fått tag på den? Har båda på foder från en kennel i Sundsvall. Tiken är egenuppfödd på kenneln och hanen är inköpt för avel till den kenneln. tiken är nu helt min och hanen blir det om 1 år.
Vad är informationen om rasen?"Kinesen" är en alert och mycket intelligent hund med ett väsen som ytterligare förstärker det exotiska intrycket. Rasen är både påhittig och självständig, kombinerar man det med en uttalad flockkänsla och en vilja att vara sin ägare till lags, utom när det i kinesens ögon finns viktigare saker att ta sig för, så har man kinesen i ett nötskal.
De tycker mycket om sällskap och har gärna en rasfrände att leka med. De flesta tycker också om promenader och kan i regel gå lika långt som husse eller matte. Detta gäller dock inte vid otjänlig väderlek och om man är naken. Vid kallare temperaturer nöjer sig också den nakna med kortare rastningar. Sol däremot faller de nakna i smaken och finns en solstol ledig i trädgården eller på balkongen så tas den omedelbart i besittning. Den pälsade brodern däremot föredrar ett mer jämnt klimat så han lägger sig i skuggan bakom solstolen och avvaktar kvällspromenaden.
När kinesen själv vill, är han mycket duktig på agility och kan snabbt och felfritt ta sig runt banan. Nästa gång kan det vara annat som är av större intresse och då är kinesen totalt oförstående till aktiviteten ifråga. Många är de som vid åsynen av några kineser på promenad utbrustit "oh, titta det måste vara cirkushundar". Att roa sig själv och andra med att både dansa och gå på bakbenen är ett vanligt fenomen dessutom kan det ju vankas en godbit efter en sådan uppvisning."
hämtad från http://www.ccclub.se
Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda? jag tycker dom är rätt bra beskrivna men upplever många skälliga och lite tillbakadrasgna, skäller ut folk som kommer (upplever detta hos mångs andra också inte bara mina hundar) men de räxcker med en godis så är dom bästa vän med den personen sen
Varför och vad fick er att bestämma er just för den? Jag har ALLTID velat haft en kines, dröm sen jag var 7år kanske!! men jag fick inte för mina föräldrar, hade andra hundar. och så nämnde jag de för en kompis för några år sedan, av en slump bara, hon visste inte om det och några dagar senare ringde hon mig å hade hittat annonsen på min Buddha. han flyttade in och när jag träffade han träffade jag Nova, tiken också. fick senare reda på att hon sökt fodervrd till den hunden också förut men inte hittat någon hon gillat, jag frågade och fich hämta henne också!! blev så kär i hennes sätt! jag har alltid tyckt dom varit h'ftiga och gillat agility osv, bara kändes rätt