Inlägg från: L1988 |Visa alla inlägg
  • L1988

Raser

Vad är det för ras? Briard

Vart kommer dom ifrån från början? Frakrike

Vad kostar dom? ca 10.000

Vart har ni fått tag på den? Köpte min ena i Hörby o den andra i Nyköping

Vad är informationen om rasen? Det är en fransk vall och gårdsvakthund.. i sverige används dom idag till bruks. en otroligt rolig arbetshund som kräver att man har stor portion humor för dom tänker väldigt mkt själv.

Hur upplever ni just eran egen hund, är dom som de "står" överallt, eller upplever ni dom annorlunda?Beskriv? Jag tycker rasbeskrivningen stämmer ganska bra.. tyvärr har Briarden sen förr lite taskigt rykte om att vara dålig mentalt.. men det tycker jag vi kommit långt med i aveln och numera upplever jag rasen som stabil.. men alltid skiljer det sig ju på linjer. men som med ALLA hundar ska man vara petig med vad man köper!

Varför och vad fick er att bestämma er just för den? träffade på en när jag jobbade på hunddagis/Pensionat.. och det blev liksom kärlek.. och ja stod i hundköpartankar men skulle köpt mej en till Hovawart. men de fick bli en briard istället och det beslutet är inget jag ångrar!!! tokhärliga hundar verkligen :)

Pälsen är inte så svårskött som den ser ut.. den ska varken klippas eller trimmas.. och dom fäller ej som vanliga raser utan man borstar ur det som ska lossna.. som på oss människor. alltså slipper man dom gräsliga fällperioderna när underullen släpper på andra raser :) Dom har en tovperiod som unghundar men sen ska dom få sin sträva päls som stöter ifrån sig smuts utmärkt så dom behöver inte badas mer än ett par ggr om år (om man inte har en väldig lortgris då ;))

Mina brudar från förra vintern :)

I övrigt har jag oxå 2 pudlar och 1 Amerikansk Cocker Spaniel :)

har Kennel och planerar min första Briardkull nästa år.. Ska bli super kul!!!
Svar på tråden Raser