• casualties

arbetskläder?

jag funderade på en sak, å undrar om nån har nåt svar på detta.
    är ens arbetsplats skylldig att ordna kläder som passar en när man är gravid?
    mina arbetsbyxor börjar redan bli för små runt magen å snart kommer jag att behöva nya att växa i. På mitt jobb verkar dom inte särskilt roade av att ge nya kläder till folk eftersom det verkar kosta för mycke, men man måste ju ha passande kläder om man ska kunna jobba när man är gravid?
    någon som har koll på sånt?

• Svar på tråden arbetskläder?
  • glasbubblan

Det beror nog på vad du menar med arbetskläder. Jag tror knappas att arbetsgivaren på en advokatbyrå betalar för en ny dräkt, direkt. Men om du har ett jobb som kräver uniform så är väl arbetsgivarens alternativ att 1. skaffa passande kläder åt dig eller 2. låta dig ha "privata" kläder. Om du har ett jobb som riskerar att förstöra dina privata kläder eller om du av säkerhetsskäl måste ha en viss outfit så skulle jag gissa att arbetsgivaren är skyldig att se till att du få de kläder du behöver.

• Emmec

När jag jobbade på resebyrå så var det en tjej som va gravid, hon ville få ha vanliga byxor, skjorta, kavaj. Men det vägrade cheferna, de köpte världens fulaste mammaklänning till henne istället som hon va tvungen att gå i... bara för att vi andra har kjol i uniformen.
    Men de va ju deras kostnad att köpa in, precis som glasbubblan skriver. Vill de att man ska ha uniform så får de ju ordna fram den liksom. :)

• casualties

okej, ja de borde dom ju.
    jag jobbar på mc donalds bland annat å de e där jag måste ha deras speciella kläder, så då får jag väll be dom fixa fram nåt som kan passa å hoppas på att dom inte blir arga då.

• Emmec

ja, där borde de ju ha något "färdigt" för gravida. du lär ju inte va den första som jobbar på mc donalds å e gravid. :)
    fast ja försöker komma på om ja sett någon som jobbar där som haft några "mammakläder", kan inte komma på någon faktiskt.

• casualties

heh jo man tycker ju de, men jag har faktiskt aldrig sett någon heller, å inte hört om någon som jobbat där jag jobbar iallafall. men jag får ävll fråga helt enkelt....fats jag har inte berättat för dom än att jag e gravid så de får väll vänta lite då.

• glasbubblan

Risken finns väl kanske att de bara langar fram skjorta och byxor i en större storlek? Att jobba på Mc Donalds ända fram till BF är väl för övrigt tveksamt om man klarar - jag gissar på HP sista tiden när magen ändå är som störst... (Kan väl inte vara bra att stå upp hela dagarna när man är höggravid!?)

• casualties

jo de e väll risk för att dom gör de...såfall e dom korkade, då kommer de väll se ut som man har ett tält på saj eller nåt.
    näe jag vte ju int ehur längre jag orkar jobba där, men så länge som möjligt förhoppningsvis, pengarna behöver man ju.

• Crazy Baby

Jag jobbar på ett varuhus i Stockholm där vi har en arbetskostym.
    När det började spänna över magen så fick jag först ett par större byxor och när det inte fungerade längre fick jag köpa ett par mammabyxor("passande" till övriga kostymen). Jag tror jag fick ersättning för 300kr!

• Kvinna86

jag hade en kompis som jobbade på mcdonalds när hon var gravid, och hon hade på dig ett par egna svarta byxor..typ stretch. och den vanliga skjortan, det gick utmärkt! så det tror jag att du också får ha!

• Anna83KD

Jag jobbar också på McDonalds och det finns mammakläder att beställa fast bara byxor...men det finns en massa sköna trikåtröjor me...Det beror vad din rest. har för policy jag fick ha enstörre skjorta då jag jobba....
    Däremot är byxorna obekväma att ha anser jag så jag fick köpa ett par privat och fick ersättning för dem....

• casualties

okej va bra å veta att de finns andra gravida som jobbar på mc donalds.
    då vet jag ju att det går och lösa. jag får hoppas på att han som har hand om arbetskläderna är där idag så ska jag nog prata med honom, det är väll lika bra att säga till i tid så dom hinner fixa hem de till man behöver. byxorna börjar redan bli för trånga över magen..

Svar på tråden arbetskläder?