Hur blir man lärare i Psykologi för gymnasiet?
Något som jag länge gått och funderat på, alltså hur man blir lärare i tex psykologi för gymnasiet..
Någon som vet?
Något som jag länge gått och funderat på, alltså hur man blir lärare i tex psykologi för gymnasiet..
Någon som vet?
sök lärarprogrammet o därefter vilken inriktning du vill . fast läser man psykologi på gymnasiet redan ???
För att bli gymnasielärare ska du läsa 90poäng allmän pedagogik, exempelvis på ett lärarprogram. Utöver detta ska du läsa 90 poäng (minst) i resp. Ämne du ska undervisa i. Jag vet inte om just psykologi finns att läsa inom lärarprogrammet, kan se olika ut på olika högskolor. I annat fall kan man göra studieuppehåll på lärarprogrammet och läsa psykologin fristående. Bra att veta är dock att man inte längre utbildar sig till lärare i bara ett teoretiskt ämne. Du ska välja till ytterliggare ett ämne.
Psykologi på gymnasiet är vad jag hört inte ett krav på någon högskoleutbildnig även om det säkert underlättar studierna något minimalt
Läs pedagogik på lärarprogrammet och psykologi som fristående. Därefter kommer du att behöva en lärarlegitimation som du får ansöka om efter att du jobbat motsvarande heltid.
Du söker in på ett lärarprogram där du kan välja psykologi som ingångsämne. Ska du sedan få ut din examen måste du välja ytterligare ett ämne att undervisa i. Din utbildningen kommer i sådant fall omfatta 270-300 hp beroende på andraämne.
Varför inte läsa psykologprogrammet till och börja med? Sedan doktorerar du i ämnet och undervisar högskolestudenter istället. Bättre betalt, mer intressant och framför allt har du elever som är intresserade av ämnet.