• Sassy86

Jag tål inte shampoo =( jättejobbigt detta

hej

jag verkar inte tåla shampoo.. jag har använt alla möjliga sorts shampoon, till å med dom hos frisören, och dom billigaste på typ ica osv.. men ingen av dom funkar!!

såfort jag använder shampoo så får jag stora hudflagor i hårbottnen å ser lite ljusrödaktig ut och det kliar något fruktansvärt...!! jag har kört no-poo nu i 1 månad med endast balsam, körde den där sista tvätten som man ska göra med ett shampoo utan silikon osv.. funkat bra, sen blev det fett längst bak så va tvugen att ta lite shampoo där och då j-vlar blev jag superirriterad direkt... =(

har ngn något bra förslag?! hopplöst!      

• Svar på tråden Jag tål inte shampoo =( jättejobbigt detta
  • Lindreas

Fortsätt med nopoo, det verkar ju fungera. Jag kör med balsam och bikarbonat, det är lättare att skölja ur än bara balsam.

• LinneaJosie

Kolla Bodyshop, de har några schampon utan sulfater! De är väldigt milda och jag upplever att det blir renare än med balsamtvätt! De löddrar inte, utan man får göra på ett lite annat sätt. Värt ett försök!

• Kimona

Har du kollat så det inte är psoriasis du har?

Det finns speciella schampoon för irriterad hårbotten på apoteket, annars funkar Head & Shoulders för mig

• Sassy86
    Kimona skrev 2011-11-29 00:11:17 följande:
    Har du kollat så det inte är psoriasis du har?

Det finns speciella schampoon för irriterad hårbotten på apoteket, annars funkar Head & Shoulders för mig

jag har bara haft detta problemet nu efter sommaren... innan har jag inte haft lika extremt problem.. har väldigt känslig hy överlag.. =() huden på övriga kroppen är också torr..dock inget som fjällar.. men shampoo e verkligen mardröm för min hårbottnen =( speciellt ännu värre efter jag kört me no-poo , vatt så skönt me bara balsam, håret ser ändå hyffsat fräsch ut tycker jag och det känns svalt och härligt..håret känns även tjockare får lockar å hårsvall.. med shampoo så känns det tunnare livlöst :-s även om jag har jättetjockt hår i mig själv....
  • Empabempa

Kanske dum fråga då du verkar testat det mesta... Men har du provat parfymfri schampo, tex har änglamark en bra parfymfri som inte irriterar på mig (har psoriasis).

• Anonym (!)
    Empabempa skrev 2011-11-29 00:23:24 följande:
    Kanske dum fråga då du verkar testat det mesta... Men har du provat parfymfri schampo, tex har änglamark en bra parfymfri som inte irriterar på mig (har psoriasis).
    Precis samma som jag tänkte på :) Värt att prova är även olivtvål, äggula och det finns visst nån afrikansk lera & nån alg som är finfint som schampoo oxå.

Annars är väl noo-poo och bikarbonat ett alternativ om du  inte tål schampoo alls..
  • Moulin

Jag får väldigt lätt fett hår och vill inte tvätta med schampoo så ofta, så jag brukar gnugga havregryn i hårbotten (fungerar som torrschampoo), håret får även volym! Man måste se till att man borstar ur det bara, min sambo sa att jag såg ut som en dammig person ur familjen Addams när jag glömt det..

• Anonym

Enden.. är ett jättebra schampoo...
    milt, snällt och dessutom fixar den mjäll om man har det. 

• Anonym (hm)

ts prova ett schampo UTAN sulfater,tensider,parabener,mineraloljor.

jag köpte från eco cosmetics från jordklok.se sååå bra!!!!
    både schampo,hårinpackn+balsam :)) 

• Passionsfrukt

En kompis till mig får taskig hårbotten av typ allt också. Hon köpte senast nånting från nån hälsokostaffär som hon tyckte funkade bra... lerschampo? Det var liksom lera man smetade i håret och sedan sköljde bort.
    Hur som helst, prova hälsokosten! De har helt naturliga produkter som borde funka för känsliga och allergiska! Glad

• ego

Men om din hårbotten mår mycket bättre av att skippa schampot helt så har du väl löst ditt problem?
    Schampo är ju ingenting man "måste"  använda....speciellt inte om din hårbotten mår bättre utan och att du säger att håret över lag känns mycket fräschare och finare.

• ange08
    Sassy86 skrev 2011-11-29 00:04:38 följande:
    hej

jag verkar inte tåla shampoo.. jag har använt alla möjliga sorts shampoon, till å med dom hos frisören, och dom billigaste på typ ica osv.. men ingen av dom funkar!!

såfort jag använder shampoo så får jag stora hudflagor i hårbottnen å ser lite ljusrödaktig ut och det kliar något fruktansvärt...!! jag har kört no-poo nu i 1 månad med endast balsam, körde den där sista tvätten som man ska göra med ett shampoo utan silikon osv.. funkat bra, sen blev det fett längst bak så va tvugen att ta lite shampoo där och då j-vlar blev jag superirriterad direkt... =(

såg en tv4 inslag här det säger väl det mesta ... jag själv tittar alltid på innehålls förteckning nu för tiden..

ca kl 1600 kommer recension här om eliah sahil
  • Anonym

Jag använder shcampo från hälsokosten, urtekräm finns ett märka som heter. Kanske något att testa? Med så lite ingredienser som möjligt.

• Anonym (allergisk)

Finns ju sånt som är godkänt av astma och allergiförbudet. Som någon sa innan Änglamark från Coop, men även Neutral som finns på tex ica som saknar parfym, färgämnen och parabener.

Finns även ett salongsmärke som heter Cutrin sensitive, som är godkänt av finska astma och allergiförbudet.

Alla dessa är lätta att få tag på dessutom.

• ange08
    Sassy86 skrev 2011-11-29 00:04:38 följande:
    hej

nää då inget är hopplöst, finns en ny schampo ute och de är eliah sahil rätt ny i sverige men kan säga att den är toppen då den är 100% naturlig och allergitestad, även pulverform. jag har recenserat den på min blogg. Just nu så har dem 30 % rabatt om man registrerar sig på deras nyhets brev. 

• NadiaMi

Tålamod. Det kan ta ett tag för håret att vänja sig och för hårbotten att stabilisera sig.
    Testa att ha lite bikarbonat i balsamet så kan det också göra tvätten lite mer effektiv.

När man kör no poo så kan man behöva prova sig fram innan man hittar rätt metod - lite som att du tidigare testat många olika sorterst champoo.
    För vissa funkar ägg-tvätt bäst, för andra är det att tvätta med balsam, andra funkar bikarbonat bäst för osv.

Torrchampoo är också ett snabbtrick som kan vara bra att ta till mellan tvättarna, eller om man har något problemområde.
    Kakao är bra om du är mörkhårig, havremjöl om du är blond.

• Micalela

Jag tål heller inte vanligt shampoo, får som sår i huvudet och stora vita flagor som man kan pilla bort. Jag använder Neccin shampoo som fungerar hur bra som helst. Det står att det är mot mjäll men det fungerar för mitt problem med!

micalela.blogg.se
Svar på tråden Jag tål inte shampoo =( jättejobbigt detta