• Alvi

Diska och städa upp medan barnen äter

Jag har läst lite här och var, att man medan barnet/barnen sitter och äter sin måltid, plockar och diskar och röjer efter matlagning. Jag inser att det är grymt tidssparande men i mina ögon känns det SÅ taskigt mot barnet att låta det/dem sitta själv vid bordet, "bara" för att man ska få det snyggt. Och en gnutta stressande och opedagogiskt med. Jag diskar hellre efteråt eller låter det vara rörigt tills jag får tid att ta tag i det, utan att barnet behöver lida.

Ibland gör jag det, men det känns inte schysst.

Hur gör ni?

(Och jag ber om ursäkt i förväg om ev torftig omröstning)

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diska och städa upp medan barnen äter
  • myway

Jag städar aldrig när barnen äter, då sitter jag med dom. Det är trevligare att äta med sällskap.

jag säger bara vad jag tycker
  • liv10

här sitter vi vid bordet tills alla ätit klart (åtminstone vi vuxna vill föregå med gott exempel) 

• skånegås

Händer enstaka gånger om de äter frukt. Men det känns inte riktigt bra. Vid huvudmåltiderna gör jag det inte. Då äter jag med...

• Tokstolla

Då får det ser ruskigt hemskt ut om jag ska fixa samtidigt men jag vänder honom om så att vi kan ha en konversation samtidigt. =)

• Lindyn

Min dotter kan äta i en och en halv timme, ska jag sitta och vänta hela den tiden? Bättre att hon får ta den tiden på sig som hon behöver och vi kan precis com någon annan skrev prata under tiden- vi sitter ju i köket.

• Miew

Mina stora äter rätt så fort men lillan äter inte förrns hon är själv vid bordet... Hon vill prata och titta på hos hela tiden. Så jag gör ett mellanting. Bär ut disken och sköljer av, sen sätter jag mig en stund med henne. Sen ställer jag ner disken i maskinen och sen sätter jag mig med henne. Det tar väl en timme ungefär tills hon är klar. Men hon sitter och trallar och tar en tugga, sen pratar hon och sen tar en tugga.
    Jag tjatar inte på barnen vid maten utan det får ta den tiden det tar, jag är bara glad över att de äter. Mellandottern är svår att få att äta överhuvudtaget.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Trizza

Annat: Jag diskar osv INTE för att vi äter ju alla ihop. Och Jah VILL INTE heller göra det, inte bara för att det känns fel mot barnen utan för att det finns en tid för städning också. Måltider äter vi tillsammans som en samlad familj där man kan prata och umgås. 

• sommarblomma1

Min 3 åriga dotter är en lååååångsam ätare och det är vanligt att det tar mellan 45 minuter till en timme för henne att äta. Hon ska nämligen prata och sitter inte still på stolen och sätter makaroner på fingrar mm istället för att äta. Så vi sitter kvar en stund efter att vi andra har ätit färdigt, sedan börjar vi röja för det går bara inte att sitta kvar så länge varje måltid.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • tahira

Jag diskar inte eller plockar undan och jag skulle inte vilja det heller. Just middagstiden vill jag spendera med min familj.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Fiina

Tycker man skall sträva efter att sitta tillsammans med barnet.
    Det är viktigt att sitta ner tillsammans och ha en avslappnad matstund tycker jag.

Svar på tråden Diska och städa upp medan barnen äter