• Anonym

När och var kan jag se vad jag får tillbaka på skatten?

Jag har F-skatt (men företaget ligger vilande), därför har jag inte fått min skatteåterbäring ännu. Jag gjorde ganska mycket avdrag i år (resor till jobbet etc) och har inte hört något från Skatteverket kring detta.

Men var kan jag se hur mycket jag får tillbaka på skatten? Den ska ju komma nu någon gång i december, så nog borde jag kunna logga in på deras E-tjänst och kolla? Jag har försökt logga in på allt jag kan komma på, men ser inte summan någonstans.

Någon som vet?

• Svar på tråden När och var kan jag se vad jag får tillbaka på skatten?
  • framtiden

är inte de i feb nästa år?

• MissEllie

Vecka 49 om du anmält konto, hat du inte anmält konto veck 50.

Sitter i samma sits, vill också ha de pengarna nu.

• MissEllie

Sorry för dålig stavning. Iphone...

• framtiden

Nu fattar jag inte här. får man reda på vad man ska få tillbaka i skatt så tidigt eller gäller det bara 
    vissa? 

• Anonym
    framtiden skrev 2011-11-29 10:00:05 följande:
    Nu fattar jag inte här. får man reda på vad man ska få tillbaka i skatt så tidigt eller gäller det bara 
    vissa? 
    Sent menar du väl. Fick inte du tillbaka på skatten vid Midsommar? Detta är alltså vår skatteåterbäring från 2010...
    MissEllie skrev 2011-11-29 09:58:46 följande:
    Vecka 49 om du anmält konto, hat du inte anmält konto veck 50.

Sitter i samma sits, vill också ha de pengarna nu.
    V.49 Förvånad. Det är ju jättesent. Jag fattar ju att pengarna inte kommer förrän vid v.50 men de borde ju fattat beslutet redan nu tycker man ju.

Finns risken att man kan bli granskad fram till v.49 också? Obestämd
  • Stårschan

Bra att veta. Jag sitter också i samma sits. Det vore ju väldigt trevligt att få tillbaka lite pengar innan jul...

• MissEllie

Beslutet för utbetalning är ju redan fattat. Jag ser inte heller på skv hemsida men när jag slutförde deklarationen så fick jag besked om vecka 49 eftersom mitt konto redan finns registrerat.

Men det är alltid runt vecka 49 dom pengarna kommer vid f-skatt. Så har det iaf varit för mig.

Är ni oroliga då ring skv så hjälper de Er att se när, var och hur!

• Anonym (Mamma M)

Men du har väl fått en slutskattsedel eller vad det heter? Det brukar man få redan under våren, även om du, liksom jag, inte får pengarna förrän i december.

• Lindis1974

Har du e-leg så kan du ju kolla om det kommit upp på skatteverkets hemsida.
    Men det brukar dyka upp bara några dagar innan det kommer in på kontot.
    Så gör det i alla fall i juni när de flesta utan F-skattesedel eller andra specialgrejjer får tillbaka på skatten.

ut.

Återbetalning

Du som har anmält bankkonto*

När kommer slutskattebeskedet? När får du pengarna? juni vecka 23 augusti vecka 32 september vecka 36 december vecka 49
    Du som inte har anmält bankkonto*
    När kommer slutskattebeskedet? När får du pengarna? augusti vecka 33 september vecka 37 december vecka 50
    * Med bankkonto menas också personkonto, plusgirokonto eller bankgiro.
    .

• ardath bey
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-11-29 11:10:42 följande:
    Men du har väl fått en slutskattsedel eller vad det heter? Det brukar man få redan under våren, även om du, liksom jag, inte får pengarna förrän i december.
    Det är väl bara en preliminär beräkning - slutskattsedel kommer först när taxeringsbeslutet är fattat och för oss som får sista omgången kommer beslutet som nämnts i tråden vecka 49 eller 50.
  • Vitamin

När fattas besluten, hur nära inpå v 49 (v50) kan det dyka upp ett brev från skatteverket om typ kompletteringar?

• ardath bey
    Vitamin skrev 2011-11-29 15:00:42 följande:
    När fattas besluten, hur nära inpå v 49 (v50) kan det dyka upp ett brev från skatteverket om typ kompletteringar?
    Senast 30 november måste skatteverket ha gjort ett grundläggande taxeringsbeslut. För att hinna med att fatta beslut på rätt sätt innebär det att brev med frågor måste ut senast i början på november.
  • Vitamin
    ardath bey skrev 2011-11-30 09:18:40 följande:
    Senast 30 november måste skatteverket ha gjort ett grundläggande taxeringsbeslut. För att hinna med att fatta beslut på rätt sätt innebär det att brev med frågor måste ut senast i början på november.
    -aha, så i princip kan man känna sig trygg i att deklarationen har gått igenom from nu då?! Tungan ute
  • ardath bey
    Vitamin skrev 2011-11-30 09:45:59 följande:
    -aha, så i princip kan man känna sig trygg i att deklarationen har gått igenom from nu då?! Tungan ute
    Ja, det grundläggande beslutet iallafall. Upptäcker Skatteverket något som ska utredas kan beslutet omprövas eller eftertaxeras.
  • Anonym
    ardath bey skrev 2011-11-30 09:18:40 följande:
    Gud vad skönt att höra. Jag gjorde liiiite tvivelaktiga avdrag för resor (sparade 45 minuter enkel väg i stället för 60 som är reglen egentligen) Men då kan jag också andras ut

En kompis till mig som är polis sa en gång att gör man avdrag under 50.000 så behöver man oftast inte oroa sig (förutom för stickprover).
  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-11-30 10:25:25 följande:
    Gud vad skönt att höra. Jag gjorde liiiite tvivelaktiga avdrag för resor (sparade 45 minuter enkel väg i stället för 60 som är reglen egentligen) Men då kan jag också andras ut

En kompis till mig som är polis sa en gång att gör man avdrag under 50.000 så behöver man oftast inte oroa sig (förutom för stickprover).
    Visst -  med reservation för vad jag skrev i senaste inlägget

Håller inte med dig om avdrag under 50 papp - gör man avdrag för kostnader man inte haft eller får göra avdrag för så bör man oroa sig oavsett belopp. T.ex. väljer Skatteverket varje år att specialgranska vissa typer av avdrag, ett år kan det vara reseavdragen t.ex. Då finns det ingen gräns på 50 000 (och inte annars heller vad jag vet)
Svar på tråden När och var kan jag se vad jag får tillbaka på skatten?