• marixma

Imorn börjar han dagis. Fodrad Galon eller Overall? Snälla hjälp!

Imorn börjar vår lilla kille dagis. Han kan inte gå än, så han kommer att sitta i vagnen när dom är ute. Vi har en mjuk tjock vinteroverall i plysch. Tanken var att jag skulle köpa Galonbyxa som man kan ha över vinteroverallen, eftersom dom på förskolan är ute i ur och skur. Nu har jag fått tips om att istället köpa fodrad Galonställ och bara ha "vanliga kläder" under. Blir inte det superkallt? Han kommer att sitta i en tjock åkpåse i vagnen.

Hur har ni gjort med vinterkläder första året för småttingar? Tacksam för alla tips.  

• Svar på tråden Imorn börjar han dagis. Fodrad Galon eller Overall? Snälla hjälp!
  • lindalake

fodrad galon blir rätt svettigt. jag hade köpt överdragsbyxor (fast egentligen en vattentät vinteroverall)

• Tezeen

Det bästa är nog om du ringer och pratar me personalen och rådfråga dom om va dom tycker är bäst.

• Lantani

Självklart en riktigt vinteroverall, han kommer väl säkerligen vara nere på marken även om han inte kan gå skulle jag tro och sen kommer han kanske lära sig gå under vintern också

Alvin 081114 och Alice 100807
  • MUM CC

Fråga vad de tycker är bäst på förskolan, de kan ha lite olika smak i sådant där. På barnens fsk så tycker de att fodrad galon är mycket bra (likaså jag), men om ditt barn ska sitta mycket i vagnen så kanske det blir svettigt? Frågade på fsk om de ville att vi tog upp overallerna när det var runt 0 grader, men det tyckte de inte eftersom overaller bara blir förstörda i detta väder utan snö.

• Giraff

Kan du inte köpa en vanlig vinteroverall? I och med att han inte är så rörlig än låter det lite kallt med plyschoverall. En ordentlig vinteroverall står ju emot vatten också. 

• Lumo

En riktig o helt vattentät overall ska du såklart ha. Bättre att lägga nån 100lapp mer o ha ett nöjt barn. Rekommenderar starkt Lindebergs overaller, finns på nätet samt hos bla Naturkompaniet. Vi har samma sorts overall på vår vilda son för 2a vintern i rad. Overallen från förra året ser oanvänd ut (då han var 1,5-2 år) trots att han kravlade runt i snö o lera dagligen. Helt vattentät, varm, men andas. Klart en av de bättre på marknaden, men då märket är litet kommer det inte med i de större overalltesterna. Mycket bra funktioner, sköna tunna ärmmuddar som går in i handskarna.

Kostar 1100 kr tror jag. Kolla/beställ på www.lindeberg.se eller om det är www.lindberg.se Som sagt, overallen från förra året ser oanvänd ut o kunde säljas/användas på 1 barn till. Med den behövs inget regnställ över.

Svar på tråden Imorn börjar han dagis. Fodrad Galon eller Overall? Snälla hjälp!