• Anonym

Jag har börjat träna, och vilken effekt! Men hur mycket får man?

Jag är en ensamstående mamma på 30 år som innan barn inte var intreserad av träning och efter barn trott att man inte har tid att träna som ensamstående mamma. Men sen kom jag på att man kunde köpa tränings DVD:er så nu har jag flera stycken.

Jag märker att träningen framförallt hjälper mig mentalt. Jag har lätt att oroa mig för saker och träningen lindrar faktiskt det.

Jag har efter 30 år äntligen fått fart på magen. Jag har alltid haft problem med hård och trög mage och mycket gaser. Ofta ont i magen pga det. Sen jag började träna har jag INGA av dessa besvär kvar! Det var en effekt jag inte hade räknat med!

Men jag undrar: är det farligt att börja träna som 30-åring? Jag är ju rätt gammal ändå.

Det jag tränar är dans. Zumba, latino, afrikansk. Samt Pilates. En timme per dag tränar jag. PIlates varannan och dans varannan.

• Svar på tråden Jag har börjat träna, och vilken effekt! Men hur mycket får man?
  • 010306

Nej men gud nej så gammal är du inte :D 30 är ju inte som 80 direkt! är själv 32 och tränar för fullt :) men har en vilodag i veckan minst för att låta musklerna återhämta sig men jag gymmar ju / powerwalkar mest. Pilates & dyl hemma ibland.

• nobilis

Jag är 45 och tränar Spinning 1 ggr/v och tuff styrketräning 2 ggr/v. De andra dagarna går jag raska svettiga promenader på ca 1 tim. Jag blir piggare för varje dag.
    Man ska inte träna samma muskler varje dag. Då är det bättre med tex Zumba en dag. Styketräning den andra  osv.
    Det är inte farligt att träna. Det farliga är att inte träna

• Anonym

Jo fast ni kanske har tränat sedan ni var tonåringar. Om man är helt otränad och börjar träna som 30-åring, är det verkligen bra?

• Eisa

Jag är 29 och har nyligen börjat träna eftersom jag inser att det är ENDA sättet att hålla sig mentalt och fysiskt frisk. There is no genvägar.

Min pappa började som otränad 45-åring att springa. Nu är han 54 och har i många år varit en duktig marathonlöpare. Det är INTE för sent att börja träna som 30-åring, inte ens som 80-åring.

• 010306

Jag började träna för 3 år sen efter ha fött 3 barn & slarvat med kost och motion efter .. vägde 20 kg mer då också. Varför skulle det inte vara bra att komma i form? :O

• Anonym
    010306 skrev 2011-11-29 12:46:09 följande:
    Jag började träna för 3 år sen efter ha fött 3 barn & slarvat med kost och motion efter .. vägde 20 kg mer då också. Varför skulle det inte vara bra att komma i form? :O
    Äsch jag tänkte väl om det blir för stor belastning på ett hjärta som aldrig tränat.
  • 010306

Nej det borde väll bara vara om man redan har hjärtproblem? extrem fettma? är du orolig för den risken får du kanske kolla upp dej innan du fortsätter. Tror knappast att hemmavideos på 1 h framkallar såna iallafall . Har testat många pilates & yoga och även endel andra och man ska ju alltid köra efter egen förmåga & arbeta för att klara mer. Så de går nog finemang ska du se.

• Eisa

Man har sett att skador uppstår på hjärtmuskeln om man utsätter sig för extrem träning som otränad, t.ex åker Vasaloppet. Dessa skador märker man dock inte av och de läker på typ 4 månader (var någon studie jag läste, minns ej vilken).

MEN! Detta händer inte om man inte tränar extremsporter. Dessutom ska man ju som otränad börja lite lätt och inte köra världens jäkla hårdpass direkt, även om man inte direkt avlider av det heller.

Ts om du tränat ett tag nu har du uppnått en viss konditionsnivå så du är ju inte längre helt otränad och behöver således icke ha ångest över hjärtat så länge du mår bra.

Svar på tråden Jag har börjat träna, och vilken effekt! Men hur mycket får man?