• nelli08

Något receptfritt för att dämpa sötsuget ??

Jag har väldigt stort behov av socker (sockerberoende) stoppar i mig mycke onödigt. Finns det ett paket kex hemma eller en påse bullar, en påse chips eller nåt så äter jag upp de som ingenting. Finns inget hemma blir jag irriterad & ibland kör jag till affären bara för att köpa nåt med mycket socker i ex godis. Haft detta problemet i många år, men det har blivit värre sen jag slutade röka för 2½ år sen efter att ha rökt i 12 år. Jag är inte överviktig, men är rädd att jag kommer att bli om jag inte gör nåt åt det...  Har hört att det ska finnas nån tablett på apoteket receptfri för att dämpa sötsuget. Någon som vet? Namn? Kostar? Någon som provat & vet om det funkar?? Annars får jag ta det med läkaren. Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Något receptfritt för att dämpa sötsuget ??
  • nelli08

Det hjälper tyvärr inte.. =(

• Mimmlas
    nelli08 skrev 2011-11-29 13:12:09 följande:

Men det är bättre att ändra på dina vanor än att medicinera bort problemet.
    Jag har själv varit sockerberoende och det enda som hjälper är att sluta med socker, allt vad det innebär inklusive frukt osv för att ha en avtändning och sen lägga om kosten.
    Ät även så du inte får blodsockerfall utan ha mellanmål inplanerade så kroppen inte hinner bli sugen på något. 
  • Likaskeptisksomförr
    nelli08 skrev 2011-11-29 13:12:09 följande:

Käka två ägg om du är sötsugen, vänta därefter 45 min. Är sugen kvar käkar du två ägg till och väntar 45 min. Är suget kvar käkar du några skivor skinka och väntar därefter 30 min. Så fortsätter du så tills dess att du inte är sugen längre. Risken finns för att du kommer att tröttna på ägg. Obs, inte en massa kaviar och skit på nu. Ett glas mjölk/vatten kan vara bra att dricka till också. 
  • Carisma95
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-29 14:10:24 följande:
    Käka två ägg om du är sötsugen, vänta därefter 45 min. Är sugen kvar käkar du två ägg till och väntar 45 min. Är suget kvar käkar du några skivor skinka och väntar därefter 30 min. Så fortsätter du så tills dess att du inte är sugen längre. Risken finns för att du kommer att tröttna på ägg. Obs, inte en massa kaviar och skit på nu. Ett glas mjölk/vatten kan vara bra att dricka till också. 
    Det behöver ju inte vara just ägg... Obestämd
    Men i övrigt har du en poäng. 

TS:
    Ät något bra och proteinrikt när du blir godissugen. Även om det är svårt är det KARAKTÄR som gäller. Du kan inte åka in och handla när du känner sötsug, då vänjer kroppen sig aldrig av med sockret!!

Att medicinera bort är ju ingen bra lösning (om det ens finns ett sådant sätt?) 
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Likaskeptisksomförr
    Carisma95 skrev 2011-11-29 14:23:06 följande:
    Det behöver ju inte vara just ägg... Obestämd
    Men i övrigt har du en poäng. 

TS:
    Ät något bra och proteinrikt när du blir godissugen. Även om det är svårt är det KARAKTÄR som gäller. Du kan inte åka in och handla när du känner sötsug, då vänjer kroppen sig aldrig av med sockret!!

Att medicinera bort är ju ingen bra lösning (om det ens finns ett sådant sätt?) 
    Det finns få saker som är så pass kcalsnåla, ca 75 kcal/st med ca 8 gram protein samt mättande. Dessutom är det svårt att trycka i sig många kokta ägg, man tröttnat och blir mätt rätt fort. Men ja, vill man välja något annat så...
  • nelli08

Hittade nåt på Apotekets hemsida som jag funderar på att prova: "Glucosanol"

• Bajlando

Krom/chrometabletter! Funkar riktigt bra faktiskt. 

Svar på tråden Något receptfritt för att dämpa sötsuget ??