Är det någon som vet om couscous är nyttigt eller inte?
...undrar jag bara.
...undrar jag bara.
ahepp.
Om du vill ha långsammare kolhydrater (lägre GI) så är bulgur bättre. Dessutom godare tycker jag. Vet tyvärr inte något om vitaminer och mineraler.
Vad är bulgur? Det har jag aldrig hör talas om.
Bulgur, ser ut som couscous men är mörkare. Du hittar det där du köper ris och couscous.
Du kan också äta quinoa, det är ännu godare än bulgur! =) Finns på hälsokost.
Oj, vilka "nymodigheter". Har inte hört talas om quinoa heller.
Vad är det? Och vad är cous cous egentligen? Är det någon sorts ris?
typ krossad vete
Det är som mannagryn fast tjockare korn, gjort på vete.
Couscous är väl dessutom krossat(?) durumvete, vilket är vad som gör att det smakar så mycket som pasta? *ser allmänt okunnig ut*
Cous cous används mycket i matlagning från Afrika (tror jag), Bulgur används mer i mellanöstern. En skillnad är att Bulgur innehåller HELA vetekornet och att det därmed blir nyttigare.
Bulgur (och Cous cous) är lättlagat och man kan servera det till i stort sett allt. Byt ut riset mot detta (tar bara cirka 5 minuter att tillaga, ris tar ju 20-25 min...)
men är vete så nyttigt? försöker skärpa mig lite med mina matvanor nu. 9 dagar till bf och det känns som att man borde vakna till liv igen om ni förstår vad jag menar.
Det finns fullkornscouscous som faktiskt smakar precis som vanlig couscous. Jättegod!!!!
Det finns fullkornscouscous som faktiskt smakar precis som vanlig couscous. Jättegod!!!!