• Hexx

Är det någon som vet om couscous är nyttigt eller inte?

...undrar jag bara.

• Svar på tråden Är det någon som vet om couscous är nyttigt eller inte?
  • Twinkle

Om du vill ha långsammare kolhydrater (lägre GI) så är bulgur bättre. Dessutom godare tycker jag. Vet tyvärr inte något om vitaminer och mineraler.

• Hexx

Vad är bulgur? Det har jag aldrig hör talas om.

• yuzz

Bulgur, ser ut som couscous men är mörkare. Du hittar det där du köper ris och couscous.

• Hexx

Oj, vilka "nymodigheter". Har inte hört talas om quinoa heller.
    Vad är det? Och vad är cous cous egentligen? Är det någon sorts ris?

• yuzz

Det är som mannagryn fast tjockare korn, gjort på vete.

• Danbala

Couscous är väl dessutom krossat(?) durumvete, vilket är vad som gör att det smakar så mycket som pasta? *ser allmänt okunnig ut*

• Robyn

Cous cous används mycket i matlagning från Afrika (tror jag), Bulgur används mer i mellanöstern. En skillnad är att Bulgur innehåller HELA vetekornet och att det därmed blir nyttigare.

Bulgur (och Cous cous) är lättlagat och man kan servera det till i stort sett allt. Byt ut riset mot detta (tar bara cirka 5 minuter att tillaga, ris tar ju 20-25 min...)

• Hexx

men är vete så nyttigt? försöker skärpa mig lite med mina matvanor nu. 9 dagar till bf och det känns som att man borde vakna till liv igen om ni förstår vad jag menar.

• Halime

Det finns fullkornscouscous som faktiskt smakar precis som vanlig couscous. Jättegod!!!!

• Halime

Det finns fullkornscouscous som faktiskt smakar precis som vanlig couscous. Jättegod!!!!

Svar på tråden Är det någon som vet om couscous är nyttigt eller inte?