• BloodyDisgusting

Filmer som handlar om sjukdomar t.ex cancer

Läser en kurs nu på skolan där en av uppgifterna är att skriva en recension om en film som handlar om en eller flera personer som drabbats av svår sjukdom och hur anhöriga reagerar osv. Filmen får gärna innehålla hela sjukdomsförloppet och gärna med sjukhusvistelser. De enda filmerna jag kan komma på är Stepmom och The Bucket List. Vill ha tips på liknande filmer.
    Skriv gärna vad filmen handlar om eller länka till en handling om det är OK på det här forumet.

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Filmer som handlar om sjukdomar t.ex cancer
  • Tant Groda

Allt för min syster. Yngsta barnet är donationssyster till sin storasyster och vill inte vara det längre.

• BloodyDisgusting

Tack så mycket. Känner faktiskt igen den men hade helt glömt bort filmen!

• BloodyDisgusting
    Anova skrev 2011-11-29 16:42:09 följande:
    A beautiful mind.. Om schizofreni. www.imdb.com/title/tt0268978/
    Förutom att själva filmen är sevärd så kan i alla fall jag som anhörig till svårt sjuk känna igen mig en hel del i huvudpersonens frus situation.  
    Tack så mycket för tipset. Har filmen hemma men jag tänkte mig mer filmer som handlar lite om livets slutskede och vilken vård personen får. :) Glömde skriva det i inlägget.
  • Agnes och Ville

Vid din sida....kanske är samma som Stepmom?
    Om cancer

• BloodyDisgusting
    Agnes och Ville skrev 2011-11-29 16:56:18 följande:
    Vid din sida....kanske är samma som Stepmom?
    Om cancer
    Ja, Stepmom är samma :)

Tack för alla tips! Gärna fler och som tar med lite om livets slutskede också. 
  • Pyrola

En sorts kärlek ganska ny film som bygger på en bok med samma namn. En man mitt i livet beskriver hur hans fru får cancer som inte går att bota. Från hans perspektiv men det handlar om deras sista  gemensamma tid i livet och hur han och barnet går vidare. Jag har bara läst boken som ä skriven av mannen själv. I alla fall i boken så är det ganska rakt beskrivet och inte sockersött hur han inte alltid orkar vara ett bra stöd för sin fru och super och är otrogen.

• angelfire5

Sweet november: www.imdb.com/title/tt0230838/
    Har för mig att hon har cancer. Minns bara att det var en obotlig sjukdom. Kanske inte så mycket med sjukhusbesök och så, men en hel del om hennes och hans reaktioner till sjukdomen.

First do no harm: www.imdb.com/title/tt0118526/
    Jättevacker film om en mamma som kämpar för att sin son ska få rätt behandling (han lider av epilepsi). Kan varmt rekommendera den.

• Sweet life

Måste det vara en film.. finns det inte en dokumentar om hon SVT nyhetsankare som fick ALS och gick bort? Hennes bok, ro utan åror är iaf väldigt gripande och man får följa hennes familjs genom sjukdomen...

• matilda77

Kärlekens val med Julia Roberts är fantastiskt bra!!!

Svar på tråden Filmer som handlar om sjukdomar t.ex cancer