• mihobrown

Vem kommer barnet ta efter?

Jag och min sambo kommer förmodligen separera snart på grund av att vi är inte överrens om uppfostran. Vi va överrens i teori om allt som hade med uppfostran att göra. Vi pratade om allt innan vi skaffade barn och vände på varenda sten så att det inte skulle vara problem sen.

I grunden och botten har vi samma värderingar när det gäller uppfostran men min sambo i praktiken antingen inte orkar  eller bryr sig. Hon har ett barn med en annan man sen tidigare som hon inte bryr sig så mkt om att uppfostra rätt. Vi har haft konflikt om det men där har jag dragit mig tillbaka för att inte orsaka mer problem men jag märker hur illa pojken sköter och beter sig medan mamma ser på och inte påpekar något. Men vårt gemensamma barn(2 år) är jag orolig att när vi separerar kommer hon strunta i att försöka uppfostra honom rätt men när han kommer vara med mig kommer jag göra det som jag tror är rätt dvs lära barnet vad som är rätt eller fel och hela tiden va aktiv i uppfostran. Min sambo 'är väldigt passiv. Hon är rädd att barnen ska inte tycka om henne. Hon hade själv en sträng pappa så därför resonerar hon att hon inte vill påpeka saker. Men jag tror mer att hon är lat och inte bryr sig så mkt. Hon kan spendera en timme på att sköta om sig på morgonen medan hon lägger inte en enda minut att ta hand om sin 6 åring son. 

Så frågan är vem kommer barnet i slutändan lära sig ifrån? den som är aktivt i uppfostran eller den är inte det? Barn kan lätt uppfatta den som är aktiv som tjatig och kanske tycka illa om en. Några med erfarenheter av ämnet och vad är era råd? 

• Svar på tråden Vem kommer barnet ta efter?
  • Tow2Mater

Vet bara att min bonusson som bodde ett tag med oss nu i efterhand som vuxen är glad att vi satte de regler vi gjorde, medan hans mamma lät honom göra mest vad han ville (hon bara tjatade, utan att sätta regler och se till att de efterlevdes) när han bodde med henne.

Han kommer ju att bli påverkad från båda håll, men vad man lär sig som barn kommer att ha stor betydelse i framtiden. Jag tror att barnet kommer att lära från det du gör, oavsett vad mamman gör.

• Jennilie

Men om hon är slapp med uppfostran så kan ju du ta tag i den biten? Eller blir hon irriterad då?

Barn är vana vid regler på dagis och i skolan så det vore ju logiskt för dem om det fanns regler hemma med. Sen om båda barnen behandlas lika av den som sätter gränser så blir det ingen avunsjuka heller. jag är mycket hårdare i uppfostran än min sambo men mina barn älskar mig för det och lyssnar på mig och stöttar sig emot mig om nåt händer eller om någon i skolan har varit elak, de vet ju att de är jag som tar tag i det. Och nej de skulle inte tycka minde om dig om du satte regler. Däremot kanske de skulle försöka köra över dig genom att gå via mamman om de inte får sin vilja egenom. Vilket barn inte alltid kan få.

• mihobrown
    Tow2Mater skrev 2011-11-29 17:18:55 följande:

Men om hon är slapp med uppfostran så kan ju du ta tag i den biten? Eller blir hon irriterad då?

Barn är vana vid regler på dagis och i skolan så det vore ju logiskt för dem om det fanns regler hemma med. Sen om båda barnen behandlas lika av den som sätter gränser så blir det ingen avunsjuka heller. jag är mycket hårdare i uppfostran än min sambo men mina barn älskar mig för det och lyssnar på mig och stöttar sig emot mig om nåt händer eller om någon i skolan har varit elak, de vet ju att de är jag som tar tag i det. Och nej de skulle inte tycka minde om dig om du satte regler. Däremot kanske de skulle försöka köra över dig genom att gå via mamman om de inte får sin vilja egenom. Vilket barn inte alltid kan få.

Det är snarare jag som blir irriterad när hon inte säger något när barnen göra något fel. Det är upp till mig att alltid påpeka och tjata. Visst när vi flyttar isär kommer jag inte se vad som pågår hos henne  men jag är orolig att barnet kommer slappa och inte lära sig nåt eller blir förvirrad.
  • mihobrown
    Jennilie skrev 2011-11-29 17:18:55 följande:
    Vet bara att min bonusson som bodde ett tag med oss nu i efterhand som vuxen är glad att vi satte de regler vi gjorde, medan hans mamma lät honom göra mest vad han ville (hon bara tjatade, utan att sätta regler och se till att de efterlevdes) när han bodde med henne.

Han kommer ju att bli påverkad från båda håll, men vad man lär sig som barn kommer att ha stor betydelse i framtiden. Jag tror att barnet kommer att lära från det du gör, oavsett vad mamman gör.
    Det brukar vara så att barnen fakt tackar sina föräldrar i efterhand att man satte regler. jag är glad att mina föräldrar satte gränser och tackar de för det.
  • Flickan och kråkan

Men om hon nu själv säger och känner att det är hennes egen osäkerhet som gör att hon inte vill/vågar sätta gränser så verkar hon ju ändå vara väldigt medveten om problemet. Har hon haft en hård auktoritär uppfostran själv så är det ju begripligt att hon inte vill göra samma misstag själv gentemot sina egna barn, och problemet handlar ju då om att hon inte vet att man kan/hur man sätter gränser utan att vara auktoritär. 

Samtalshjälp? Läsa lite böcker av t.ex. Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete.       

Svar på tråden Vem kommer barnet ta efter?