Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Mars12: Skönt att du har fått må bra hela tiden, jag mår också bra och hoppas att det fortsätter så framöver också. Än så länge är det inte så mycket fart i magen men jag har moderkakan i framvägg och då funkar den som lite isolering och det tar längre tid att känna något inifrån magen. Men så småningom kommer jag såklart också få full fart där inne hoppas jag :)

• KnytetsMamma

Mars12: jag har  nu börjat få lite lite mage men det går fortfarande bra att dölja med vanliga kläder. Ser fram emot när magen kommer för jag tycker att det är så fint. Samtidigt har jag förstått på dem som varit gravida att man kan bli ganska trött på magen på slutet så att jag ska vara glad att jag inte har fått mage än...vi får väl se.

Javli: haha, vad komiskt att vi är från samma stad. Vilken ort är du ifrån? Träffade du killen här i stan eller? Jag träffade min sambo när jag bodde i Göteborg, sen fick han jobb här medan jag fortfarande pluggade så vi hade distansförhållande i 1,5 år innan jag flyttade hit. Trivs du bra i stan? Jag tycker att det är lite tråkigt att ha föräldrarna så långt bort nu när vi ska få barn men man kan ju inte flytta "hem" bara på grund av det, det är ju här vi har vårt liv.

• KnytetsMamma
    Åhus känner jag väl till, hade några klasskompisar därifrån på gymnasiet. Min sambo kommer från Huskvarna så hans föräldrar bor ju lite närmare, tar ca 1 timme och 15 minuter att köra. Tar vi tåget ner till Kristianstad tar det i bästa fall ca 2,5 timme och det är ju helt okej.

Vi är i Göteborg lite då och då för vi har en del vänner kvar där och sen bor båda mina systrar där (den ena bor dock för tillfället i Bryssel eftersom hennes man fått jobb där i 3 år). Men annars bor båda systrarna i Göteborg så vi hälsar på dem emellanåt.

Vad jobbar du med? Flyttade ni hit för att plugga?

Så är det för mig också, har nästan inga kompisar alls kvar i Skåne. Tog upp kontakten med några högstadiekompisar för 2 år sedan men vi ses inte så ofta, de andra vännerna har flyttat från Kristianstad (jag förstår dem). Visserligen tycker jag att stan är mysig nu när man är hemma på besök men jag var rätt less på stan när jag bodde där själv, så skönt då att komma till en större stad som Göteborg. 
  • KnytetsMamma

Ja, det är skönt att de bor åt samma håll och det blir nog nån tur söderut sen i sommar. Sen är det nog så också att en del kommer och hälsar på. Man får väl se hur allt funkar sen när bebisen är född, kommer inte boka in en massa grejer i sommar utan ska ta det en dag i taget och se hur mycket man orkar med. Men en tur till Öland (där sambons familj har sommarhus) och en tur till Skåne och min familjs sommarhus blir det garanterat.

Jag tycker också att Linköping är en lagom stad, innerstan är lagom stor och man  kan gå överallt och samtidigt känner inte alla alla, precis lagom med andra ord.

Jag  har precis börjat en ny tjänst, som butikschef på Specsavers. Hamnade där av en slump i höstas på en praktikplats som optikerassistent och precis innan jul fick frågan om jag ville bli butikschef och det ville jag såklart. Lite nervös var det dock eftersom jag inte berättat för dem om att jag är gravid, vi skrev anställningspapper förra veckan och i tisdags berättade jag för dem, var rätt orolig innan för hur de skulle reagera men de blev bara glada för min skull så det var skönt. Så vi får se hur mycket jag hinner börja jobba på riktigt innan jag ska vara mammledig, fortfarande massor som jag inte kan i butiken som jag behöver lära mig. Men det är en utmaning och sånt gillar jag :)

Trivs du i skolans värld? Själv läste jag 1 år på lärarprogrammet i Göteborg men insåg redan termin 1 när vi var på praktik att det nog inte var något för mig, gillade inte stämningen i den "nya" skolan, tyckte det var för slappt och att barnen inte hade nån respekt för läraren. Jag kämpade ändå på i 1 år innan jag bestämde mig för att hoppa av. Men jag beundrar dem som jobbar som lärare, det är verkligen ett viktigt yrke. 

• KnytetsMamma

Javli: ja, det känns rätt lagom, vi har ännu inte bestämt hur vi ska göra med semester och sådär i sommar, jag kommer ju vara mammaledig och i samband med förlossningen tar sambon de 10 dagarna, sen får vi se när han lägger sina semesterveckor. Förmodligen kommer vi inte vilja köra iväg nånstans direkt de första veckorna utan kanske först i augusti eller sådär, vi får se. Tycker allt det här med föräldraledighet och föräldrapenning är en djungel, får nog ringa FK och be om lite hjälp. Vi vill ju inte "slösa" dagar för tidigt utan spara så länge som möjligt så man kan ta ledigt även senare när barnet är lite större.

Ja, det är verkligen spännande och en stor utmaning, det är saker jag lär mig varje dag och det gör ju att det känns roligt på jobbet. När man känner att man inte längre lär sig saker så tröttnar man ju men det lär som sagt dröja LÄNGE på det här jobbet. Och eftersom jag inte kommer ha hunnit jobba där så länge när jag går hem på mammaledighet kommer det nog nästan att kännas som att börja om på nytt när jag kommer tillbaka.

Det där med vagn är ju också svårt men vi har köpt min storasyster vagn, de ska få sitt andra barn nu om några veckor och behövde därför köpa en syskonvagn eftersom deras son är precis 2 år. De behövde därför inte ha kvar den första vagnen så vi har köpt den, det är en Brio Sing från 2009, det tror jag blir bra. Och OM det mot förmodan skulle kännas fel med den kan vi köpa en annan, vi betalar bara 1000 kronor för den och då är det både ligg- och sittdel och regnskydd till båda delarna så det känns som en bra deal. Har ni börjat kolla än? Man kan ju verkligen köpa dyra vagnar om man vill lägga ner mycket pengar, samtidigt kan man göra fina fynd på blocket.

Vi har även köpt spjälsäng när det var rea på IKEA, babyskydd när de sålde ut 2011 års färger på Lekia, ett extra solskydd till vagnen (vilket lär behövas eftersom det förhoppningsvis är sol i sommar), ett babygym och lite lite kläder. Vi har som sagt en del saker kvar att fixa men det är skönt att de "största" sakerna är fixade. Det där med kläder är svårt också tycker jag, har ingen aning om hur mycket man ska köpa och i vilka storlekar....

Nu ska jag laga lite mat, är så glad att jag inte mår illa eller något sådant utan att mat smakar bra, det var bara några enstaka veckor som jag mådde lite illa men det gick över snabbt. 

Vi hörs!!

• KnytetsMamma

Än så länge har jag inga problem att använda mina vanliga kläder, det enda jag har gjort är att jag har satt ett extra gummiband i knappen i mina jeans men andra kläder använder jag mina vanliga. Jag hade turen att fynda en snygg jacka precis innan jul som är ganska vid så den kommer jag kunna ha ett bra tag till, den är ett mellanting mellan vinter- och höstjacka så jag kan nog ha den en bra bit in på våren. För bara för att min mage inte är så stor nu betyder ju inte det att den ALDRIG kommer att bli stor. Jag är ju än så länge bara i vecka 22 (21+1) så det kanske dröjer nån vecka till innan den kommer på riktigt.

Vi har nästan bara köpt saker på rea eller begagnat, känns bra eftersom man ju faktiskt inte vet hur mycket man kommer att använda de olika sakerna. Jag räknade för skojs skull ut hur mycket vi "tjänat" på att köpa de saker vi köpt på rea eller begagnat och det var flera 1000-lappar, känns härligt i plånboken.

Jag ska nog försöka lägga undan lite pengar varje månad nu under våren för att ha pengar sen när jag ska vara mammaledig, sen hoppas jag att sambon kan tänka sig att betala lite mer under den perioden. Och går det absolut inte att få ihop det utan att ta föräldrapenning får vi ju göra det några dagar/vecka.

Låter härligt att få gå hem så långt innan förlossning samtidigt tror jag att det kan finnas en risk att man blir rastlös och uttråkad av att gå hemma 2 månader innan. Om jag mår bra hela vägen tror jag att jag vill gå hem ca 2 veckor innan BF, antingen utan pengar eller om jag tar lite semester. Är dock osäker på hur mycket semester jag har hunnit tjäna in till dess eftersom jag nyss börjat på nytt jobb. Får se men det löser sig. Jag vet ju inte heller om jag orkar jobba hela vägen fram, beror ju helt på hur jag mår. Jag har precis börjat jobba som butikschef på Specsavers och det är mycket stående och gående på dagarna, sitter nog ner sammanlagt 1 timme/dag och det är när jag är hemma och äter lunch. Så om jag (vilket jag såklart inte hoppas) får ont i ryggen eller sådär framöver kan det nog vara tungt att jobba. Men jag hoppas självklart att jag ska få må bra hela tiden fram till BF.

Vad säger ni, ska vi försöka få till en fika nån dag? Vore kul tycker jag. Jag är också med i gruppen på FB och det är ju väldigt trevligt, har dock inte varit med på någon av deras fika-träffar än. Utifrån det som skrivs på loggen känns det som att de pratar om såna saker som jag inte ens har börjat fundera på, för de flesta där ska ju ha barn bra mycket tidigare än jag. Så därför tycker jag att det vore kul att träffas eftersom vi är lite mer på samma fas i graviditeten.

Ha en skön kväll, själv slappar jag i soffan efter en lååååång (kl.9-18) dag på jobbet, blir nog så att jag spenderar resten av kvällen här och sen bara förflyttar mig till sängen för att sova Glad 

• KnytetsMamma

Hej!
    Vad skönt med fredag, jag är helt slut nu. Sitter i soffan med benen lite i högläge, känner att man svullnar lite om benen och fötterna framåt kvällen, framför allt eftersom jag står och går hela dagarna. Om en stund kommer sambon hem så då blir det räkor, nybakat bröd, ost, kex och vin (inte för mig alltså men för sambon). Sen blir det nog nån film...som jag lär somna till som vanligt Glad 

Emmis78, välkommen. Kul med fler som väntar första barnet.

Det där med att spjälsängen kan kännas för stor hade jag inte ens tänkt på, det kanske det blir. Min storasyster som snart har 2 barn sa att hon hört att en del lägger bebisen på tvären i spjälsängen så att det blir lite tajtare kring bebisen. Jag vet inte om jag vågar lägga ner massa kuddar etc i sängen, tänk på de skulle råka hamna över barnet...usch, hemska tanke. Ett sånt där babynest kanske man ska kolla upp istället.

Jag har ännu inte känt så mycket bebisrörelser utifrån, nån gång har jag känt buffar även på utsidan. Men däremot känner jag rätt mycket invändigt, känns typ som att man har en fisk eller nåt i magen :). Men jag längtar tills det även känns på utsidan så min älskade sambo får känna också.

Jag tar gärna en fika, jag slutar kl.16 på fredagar så det skulle kunna funka. Annars får vi kanske ta det en helg, kul att pratat bebis och barn med andra i samma sits. Känns som att man annars riskerar att trötta ut sina andra kompisar som INTE har eller ska ha barn.

Jag är ute i ganska god tid med saker och ting men tycker att det är skönt att veta att vi hinner i lugn och ro, har hört från flera som fått barn att sista veckorna bara försvinner i ett nafs och att man inte hinner så mycket som man hade trott då. I veckan klickade jag hem ett klädpaket med babykläder på tradera för 120 kronor, det var hur mycket kläder som helst i stl 56 så nu tror jag verkligen att vi har vad vi behöver. Jag har inget emot att köpa begagnade kläder heller, dessa var dessutom väldigt fräscha. Mina systrar har ju barn båda två men, den ena ska ha sitt andra nu om ca 1 månad och behöver därför sina undanlagda bebiskläder redan nu. Min andra syster fick sitt första barn i september men jag vet inte om de har hunnit ge bort/låna ut de minsta bebiskläderna till hennes sambos bror som ska ha barn i mars. Men jag tror nog vi har så det räcker..bara hoppas att bebisen inte väger 5 kg när den kommer, då lär ju alla kläder vara för små Glad.

Har ni funderat på att köpa nån bärsjal? Båda mina systrar och en kompis har haft sjal och tyckt att det har varit jättebra, skönt att få lite avlastning hemma så att man kan använda händerna till annat och bra att söva ledsna barn i. Vi har nog tänkt köpa en trikåsjal i alla fall och testa, ska köpa samma sort som min lillasyster har för den har de varit väldigt nöjda med och den verkar ganska lätt att knyta. Det är en Babylonia Tricot slen.

Även om vi inte är så många i tråden så gör jag en liten BF-lista så att vi kan få lite bättre koll på vilka som är med.

KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6

Trevlig fredagkväll så hörs vi!!! 

• KnytetsMamma

Vad kul om vi skulle kunna få till en fika-träff, nästa helg kan jag dock inte alls men helgen därpå funkar bra för mig. 

Hur ser det ut för er andra? 

• KnytetsMamma

Vad kul med fler folk i tråden, välkommen Franed :)

Har en lugn lördag, pizza och film Glad .

Vi har mer eller mindre köpt en sjal nu (förhandlar fortfarande lite om priset), en vi ska köpa på Blocket som är nästan oanvänd. Känns bättre än att betala nästan 700 kronor för en ny när man inte vet om det lilla knytet gillar att bäras i sjalen. Men jag tror precis som nån skrev ovan att sjalen är enklare/bättre att använda när bebisen är riktigt liten och att en bärsele kan vara bättre att ha när barnet väger lite mer och man behöver rejälare stöd på axlar och rygg.

Ja, vagn är verkligen en djungel så jag är väldigt glad att vi fick köpa min systers vagn, en Brio Sing från 2009, för 1000 kronor. De har varit väldigt nöjda med vagnen och ska bara byta nu eftersom de ska få ett barn till och behöver en syskonvagn. Jag hoppas att vi kommer trivas också men OM vi mot förmodan inte skulle göra det kan vi ju köpa en annan och ändå tycka att det känns okej eftersom vi inte lagt ner så mycket pengar på den.

Så kul att vi är så många i stan som ska få sitt första barn ungefär samtidigt, man är ju helt ny på allt det här med barn och vad man behöver så det är skönt att kunna ventilera sina tankar och "dumma" frågor.

Fika nu på fredag den 3:e tror jag funkar för mig, jag slutar kl.16 och skulle kunna ses på stan direkt då. Hur många kan? Jag gör en liten lista så får vi se hur många vi får ihop:

Fika på stan fredag 3/2 ca kl.16:
    KnytetsMamma (Maria) - JA

Ha en fortsatt skön lördag kväll!!! 

• KnytetsMamma

Jag uppdaterar fika-listan med dig Javli, lättare att få en överblick då över vem som kan, blir kul att ses i alla fall :)

Fika på stan fredag 3/2 ca kl.16:

KnytetsMamma (Maria) - JA
    Javli - JA

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012