Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Knytetsmamma: Det blev definitivt övningskörning. Framförallt blev det övningsihopsättning av delarna. Träna på att sätta i liggdel/babyskydd hjul mm. Jag kom dock fram till att vagnen är för bred för att kunna köras in i vårt extrarum. Det spelar ju i och för sig ingen större roll  men det betyder att vi måste fälla ihop den om vi vill få bort den ur hallen. Är det min kassa 70-talslägenhet med smala rum/dörrar som är problemet eller är det vagnen? Har ni som har en Brio Sing testat att få in den igenom andra dörrar än ytterdörren? Fjanthunden var inte jätteglad över den mycket läskiga mojängen som tog så mycket plats. Hon är en sån fegis! Nu har hon lite tid på sig att vänja sig vid vagnen i alla fall.

Kvällen kommer nog att ägnas åt slösurfande och eventuellt lite redigering av bilder. Förutom att kameran håller på att frysa ihjäl när det är så himla kallt så blir ju fint att det är värt att föreviga. Det har ju inte varit mycket utav fina dagar under vintern så kameran har verkligen haft ett riktigt långt vinterlov. Ska försöka komma igång lite igen... om några månader kommer ju ett underbart litet fotoobjekt att finnas tillgängligt. Glad Har ni funderat på att ta gravidbilder hos fotograf? Jag skulle gärna vilja göra det men känner mig inte så bekväm framför kameran. Funderar på att be en kompis som är duktig på att fota, alternativt min syster men jag har blivit så kräsen sen jag själv började fota att jag säkert bara kommer att bli jobbig. Skäms

Det var kul att ses idag. Det får vi absolut göra om.

Ha en trevlig fredagskväll!

• sandraf

Vad kul att vi bara blir fler och fler i gruppen!

Knytetsmamma: Jag fotar ganska mycket. Jag har känt mig ganska slö och oinspirerad på sistone så just nu har det inte blivit så mycket medan jag i andra perioder bor bakom kameran. Jag köpte min första systemkamera för ungefär 4 år sedan och sedan dess har jag inte kunnat fota med en kompaktkamera. Det finns jättebra kompaktkameror (Canon Ixus har flera av mina kompis och bilderna blir jättefina) men att kunna ta en serie med bilder på ett barn som inte är stilla en minut går inte (vad jag vet). Just seriebildtagningen kan jag inte leva utan. Jag tar nästan aldrig mindre än tre bilder på varje motiv, eftersom det ökar chansen för att ett kort blir bra. Just med barn är det ganska kul med serisbildtagning då man kan fånga de där små sakerna som man annars inte hinner få med. Men som du skriver är en systemkamera ganska stor och tung (det finns ju visserligen olika, Pentax modell någonting är ganska liten) och är man inte beredd att ta den med sig är det ingen idé att köpa en. Jag har en bra kameraväska som jag brukar ha som kombinerad handväska. Det jag inte tror så mycket på (dock utan att ha utfört nästan några tester) är mellankamerorna (kompaktkamera som ser ut som en systemkamera) som finns. Zoomen ska visst vara ganska bra på dem men jag tror inte att bilderna blir så speciellt mycket bättre. Du kanske kan göra fler inställningar manuellt men, som sagt, jag har ju inte testat så många. 

Lilla_a76: Jag visste att vagnen skulle vara ganska bred men då vi har en lägenhet med sjukt opraktiskt smala rum tänkte jag att dörrhålen kanske var lika dumma. De kunde inte bygga på 70-talet! Tungan ute Vagnen går ju lätt att fälla ihop/göra bakhjulslös så att vi kan köra in den i vårt extrarum och förvara den där (har jättedåliga förrådsdörrar och vågar därför inte ha vagnen där).   

Nu ska jag ta och försöka sova. Har halsbränna som attan men är ganska trött så förhoppningsvis kan jag somna och genom det inte känna hur hela halsen brinner. Imorgon blir det ännu en husvisning (i Grebo). Vi får väl se om det kan vara något att ha. Det är lite svårt att avgöra utifrån enbart bilderna om ett huset passar en eller inte.

Hoppas att ni får en skön söndag imorgon!

Sov gott!

• sandraf

Jag följer också med och fikar! Lägger till mig på listan.

Knytetsmamma (Maria)
    LindaVE (Linda)
    Lilla_a76 (Anna E)
    Javli (Alexandra).
    MoaLi (Moa) 
    PaddelGris (   )
    Lisol (Lisette)
    Sandraf (Sandra)

Huset vi tittade på igår var förresten jättefint! Väntar på bes.prot. som skulle komma idag. Jag misstänker dock att priset kommer att gå långt över det vi har råd med. Rynkar på näsan En av de sakerna som jag riktigt fastnade för med huset var klädvårdsrummet intill tvättstugan. I det rummet fanns det bra bänkar för att tex vika tvätt (alternativ för den late: lägga ren tvätt i hög och hoppas på att den viker sig själv), flera garderober och bra plats för tex strykbräda mm. Det kändes som att ett sånt rum kan vara ganska trevligt när man ska tvätta barnkläder till leda. Ja, ja, vi får se vad som händer. Inshallah (om Gud vill) som muslimerna skulle ha sagt.

Ha en bra dag och klä på er ordentligt för det är riktigt kallt!

• sandraf

Idag har jag haft friluftsdag med mina elever... vi gick en aktivitetsrunda på nästan 1 mil. Jag har härmed lovat inte gå en mil på raken innan Kulan kommer. Mina fogar värker och bråkar med mig. Jag har aldrig tidigare känt av dem av att jag har gått, bara av att jag har suttit länge eller har sovit konstigt men nu är jag en erfarenhet rikare. Jag kan ju promenera men jag måste lära mig att känna efter lite bättre och inte bara köra på och hoppas på att jag håller.

Huset var verkligen jättefint men det var mögel i grunden plus lite annat smått och gott. Mögel är ju riktigt obra, framförallt om man ska ha en liten där. Man vet ju heller inte hur mycket möglet har spritt sig i väggar osv. Vi är jättebesvikna då vi verkligen gillade planlösning, inredning, läge mm. Ja, ja, men det är bara att leta vidare.

Vi har faktiskt två barnmorskor. Den första vi fick hade väldigt få tider några av veckorna som vi ska dit så därför fick vi en annan barnmorska vid tillfällena då det inte passade med den första. Jag tycker att båda två verkar bra (har bara träffat dem en gång var då det var en vikarie första gången jag gick). Det är så många som har dåliga erfarenheter av Kvinnohälsan men jag är nöjd med att inte ha gått till någon annan. 

Vi har föräldraträffar vid samma tillfällen som Lilla_a76 och det är ju cirka 1,5 månad innan BF så det blir nog bra. Förlossningsföreläsningen tar vi på måndag för den vill jag verkligen hinna gå på. 

Det där med gravidförsäkring har jag ärligt talat inte tänkt på alls. Jag måste nog kolla upp vad det innebär och kanske då förstå att jag har missat något. Skäms Det är så himla mycket med allt att det inte är lätt att hålla ordning på allt som ska/bör fixas. Jag återkommer när jag har kollat upp det själv. 

Med barnvagn var och är jag jätteosäker trots att vi har köpt en (en ny dessutom). Vi bestämde oss till slut bara för en som vi tyckte verkade bra och så hoppas vi på att den sen också kommer att vara det. Vi vet ju ingenting om hur det kommer att vara att köra den långa sträckor, på grus, i snö, vad Kulan kommer att tycka om den osv. Vid något tillfälle tror jag bara att det är att gå på magkänsla och ta ett beslut. Jag har många kompisar som har bytt vagn efter bara några veckor, folk som har köpt märkesvagnar som de har varit tvugna att reklamera och folk som har hittat rätt från början. Kontentan av det hela är att vi som föräldrar för första gången egentligen inte vet någonting förrän efteråt. Jag tror på att analysera lagom och sedan gå lite på känn. De säger ju att kvinnlig intuition ska vara bra! Glad

Nu måste jag gå och sova. Hoppas att jag när jag vaknar imorgon känner mig mindre som Fallisär.

Sov gott!  

• sandraf

Nu har jag sportlov! Jag bytte jobb i november och jobbade innan dess på en privat skola (= inga lov bara semester). Så passande av mig att byta till ett jobb där jag får vara ledig mer nu när jag är så trött. Det var dock inte därför jag bytte men det blev ju ändå en liten bonus.

Lilla_a76: Jag fick ganska tidigt ont i ryggen (typ v. 20). Det högg till i ländryggen när jag skulle gå upp ur soffan, ta saker från vårt låga soffbord eller bara rörde mig överhuvudtaget. Det kändes ungefär som om någon körde in en kniv i ryggen. Smärtan gick då också ner lite i ena benet. Jag ringde 1177 och de trodde att det var ischiasnerven som kommit lite i kläm och att jag genom att sitta ordentligt skulle må bättre. Jag har fortfarande mer eller mindre ont, går lite från dag till dag och hur bra jag har suttit (vi har en dålig soffa), men det har inte blivit värre i alla fall. Kan det vara något liknande tror du?

Jag har nu äntligen läst på lite om gravidförsäkringar men tycker att det verkar som att det är så få komplikationer som ingår i försäkringen. Jag har inte riktigt förstått varför man ska ha den (nu kanske jag bara är dum) så om någon känner sig mer insatt och kan förklara för mig skulle jag vara tacksam. 

Idag blir det en slappisdag. Tänkt gå en promenad med hunden och gå en stund på stan men annars blir det nog mest vara hemma och slappa. 

Ha det så bra!  

• sandraf

Vi har två barnmorskor men vi har träffat tre. Första gången jag var dit var min bm sjuk så då var det en vikarie (och det kan de ju faktiskt inte hjälpa). Då ringde de innan och kollade om det var okej att jag fick en vikarie. Nu är det ändå så att vår riktiga bm hade det lite tajt vissa veckor som vi ska dit (kanske två tillfällen) och därför har vi fått träffa en annan bm också. Det har hittills känts okej ändå men jag kan förstå om det känns krångligt om man inte har räknat med det. Oss har de ju frågat om det var okej och eftersom jag har sagt ja så får jag ju ta det.

Vi var också på förlossningsföreläsningen igår. Det jag egentligen tyckte var bäst var att de tryckte på att man inte behöver planera ihjäl sig inför förlossningen och att det inte var något att vara direkt orolig för. Ta det som det kommer för man har egentligen inget att säga till om utan kroppen bestämmer. Jag blev i alla fall lugnare och tänker nu att det är väl egentligen bara att tuta och köra när förlossningen väl har satt igång. Lite har jag ju läst/ska jag ju läsa men jag tänker nog inte sätta mig in i var endaste lite grej för det gör mig nog bara stressad och orolig. 

Det är riktigt skönt att ha lov (även om jag spenderar ganska mycket tid framför datorn skrivandes en restuppsats). Jag försöker ägna  så mycket tid som möjligt åt hunden och sambon då jag de senaste månaderna inte har varit speciellt rolig att vara med (mest trött hela tiden).

Vad kul att vara begåvad nog för att sy själv Moa Li. Jag kan sticka lite grann men jag har varken tålamod eller kunskap nog för att sy ihop något som faktiskt skulle bli så bra att det skulle kunna användas. Jag har istället försökt omge mig med händiga personer. Skrattande 

12juni: Vad skönt att ni börjar få något så när koll på vilken typ av vagn ni vill ha. Du behöver inte känna dig stressad över att andra redan har köpt vagn. Min bebis är ju beräknad en hel månad innan din så lägg till minst en månad på att jag har köpt vagn i alla fall. Det är jättekul att ha vagnen hemma men det gör också att jag blir ännu mer otålig. Jag vill att bebisen ska komma nu, idag och direkt (eller helst att veckorna går snabbare, för det blir lite väl tidigt att föda nu). Tungan ute   

Knytetsmamma: Du frågade ju för några inlägg sen hur brösten har förändrats. Jag tycker att det hände jättemycket de första veckorna. Mina dåvarande kollegor var så snälla och upplyste mig om att det inte syntes på magen att jag avr gravid men att det syntes på brösten. Jag tycker inte att de har växt speciellt mycket den senaste tiden men jag kommer nog att behöva gå upp en storlek runt bröstkorgen. Då har jag nog totalt gått upp en storlek både på kupa och band. Jag har i och för sig redan köpt ett tvåpack med billiga amningsbehåar (bara för att jag ville ha en skön behå utan bygel eftersom jag tyckte att det kliade så att ha en vanlig behå på mig). Jag gillar dem dock inte (får värmeutslag pågrund av att de sitter konstigt/dåligt) och ska nog så småningom köpa en ny.

Nu ska jag gå och plocka undan lite här hemma. Min sambo har precis varit iväg och gjort bilaffärer så på fredag blir vi ägare av en ny bil (en gammal hederlig Saab 9-5 blev det). Vår lilla golf räcker storleksmässigt inte till när vi vill åka med både hund och barnvagn.

Ha en mysig alla hjärtans dag!

• sandraf

Vad duktiga ni är som tränar! Jag håller mig till promenader med hunden men det beror främst på att jag inte tränade innan jag blev gravid. Jag är en periodare gällande träning och eftersom jag inte hade tränat på ett tag när jag blev gravid kändes det knäppt att börja då. Jag är dock sugen på att träna (mina hormoner gör att jag hela tiden strävar efter att styra upp mitt liv och mitt hem Skrattande) men jag får ta det efter att Kulan har kommit.

Jag har också två par byxor att växla mellan och sen kör jag med leggings/strumbyxor. Jag tycker att det funkar bra att ha leggings och strumpbyxor som inte är för gravida också. Jag har bara tagit en storlek större på dem. I Karlstad vet jag att de har mammakläder på Vero Moda men här i stan har jag bara hittat på HM och sen ett fåtal strumpbyxor/leggings på Åhlens. Jag tycker att det är så svårt att beställa via internet och speciellt nu när det, i alla fall för mig, är viktigt att kläderna är sköna (viktigare än tidigare). 

Den här veckan av lov har verkligen gjort susen för mina fogar och min rygg. Jag har knappt haft ont alls och jag har känt mig piggare än på länge (nästan piggare än när jag blev gravid tror jag). Just nu känner jag att jag nog skulle klara av att gå hem tidigare än de två veckor innan BF som jag nu har planerat. Jag har dock inte råd... jag vill spara så många föräldradagar som möjligt tills bebisen kommit. Jag har ännu inte skickat in alla papper till FK så jag vet inte riktigt hur mycket ersättning jag får men jag hoppas att vi ska klara oss utan att jag tar ut sju dagar i veckan. Jag fattar inte varför arbetsgivaren måste fylla i pappret om ens årsinkomst. Som jag har förstått det kollar FK ändå vad man hade för årsinkomst förra året. På mig som dessutom inte kommer att jobba på mitt nuvarande jobb i sex månader innan jag tar ut föräldrapenning ska de beräkna min föräldrapenning på min tidigare inkomst (om jag fattade det rätt när jag ringde). Det känns så onödigt att arbetsgivaren ska sitta och fylla i ett papper som sen inte verkar ha så stor betydelse.   

Det ska bli intressant att se hur mycket jag kommer att få. När jag räknar ut enligt infon. på hemsidan blir det väldigt, väldigt lite så jag tror att jag gör fel (trots att det står ganska utförligt). Jag väntar med att planera föräldraledigheten tills jag fått ett besked från FK, för att vara på den säkra sidan. Glad

Nu ska jag ta mig en tur med hunden. Hon ligger i hårdträning på att gå fint i koppel så att matte ska kunna klara av både henne och barnvagnen sen. Skrattande

• sandraf

Jag blir inte klok på det där med hur de beräknar föräldrapenningen. Jag har i och för sig en tidsbegränsad anställning men rektorn har skrivit att den ska räcka hela terminen trots att vi båda vet att den inte kommer att göra det. När jag ringde FK sa de att så länge mitt arbete inte är stadigvarande i sex månader kommer de att utgå från min gamla inkomst men att det egentligen inte spelar någon roll eftersom de ändå tittar på årsinkomst. Problemet för mig är att jag hade mycket bättre lön + en heltidstjänst tidigare och det hade varit trevligt om det var den som räknades. Man ska ju också kunna gå ner i procent sex månader innan BF utan att det påverkar SGI så då vet jag inte hur de gör. Fasen vad krångligt det är då. Bara det blir rätt och jag får ut så mycket som möjligt. Jag får väl skicka in pappren (fick dom på posten idag) så får vi se. Annars får jag väl ringa FK igen. Glad 

• sandraf

Jag blev glatt överraskad idag när jag kom till personalrummet och insåg att kommunen bjöd alla på en semla (jag hade helt glömt bort vilken dag det var). Det var i alla fall precis vad jag behövde eftersom det idag var eftermiddagskonferens = lång dag på jobbet. Jag är egentligen inte så mycket för semlor men idag tumlade Kulan glatt runt när vi förstod att vi skulle få en gräddig bakelse.

Idag är jag i vecka 30 + 0! I helgen höll jag på att bli knäpp av att gå och vänta. Jag vill träffa bebisen nu, direkt! Tungan ute Fast det kanske är bäst att vänta några veckor till i alla fall... Kulan är lite väl liten för livet utanför magen än.

Jag måste tyvärr avboka fredagens fikaplaner. Några kompisar som bor utomlands hörde av sig och sa att de ville komma till helgen och jag kan inte påstå att vi ses för ofta. Det känns ändå tråkigt att missa fikat, men vi kanske kan försöka oss på att ses om inte alltför lång tid igen. Jag får nog en helg full med klappar på magen och konstateranden om att jag faktiskt har blivit ganska stor. Skrattande Det ska bli jättemysigt.

Nu ska jag gå och fixa till matlådorna till morgondagen och sen blir det nog faktiskt sängen.

• sandraf

Hej allihop!

Det kändes jättetråkigt att missa fikat i fredags men jag har haft en jättemysig helg med fyra av mina närmaste vänner från Värmland (alla bor på så olika ställen att det är svårt att samlas). Fick då reda på att en av dem precis har plusat!

Det enda vi har köpt är barnvagnen och ett babyskydd men vi får min gamla vagga, lånar en spjälsäng, lånar ett skötbord, lånar en babysitter, får några kläder (jag har fått tillåtelse av min sambo att köpa lite barnkläder om någon vecka! JIPPI!). Vi har velat vänta med att köpa på oss för mycket saker men nu börjar det kännas dags.

Tittade på ett nytt hus i fredags. Jag älskar det och sambon funderar. Det var ett jättekonstigt hus med många vinklar och vrår. Det var inte bara ett hus i mängden, vilket jag gillar. Vi ska försöka ta red apå lite mer fakta om diverse saker som kan röra det huset idag och sedan ta ett beslut utifrån det. Vi vill ju gärna på utanför stan så förhoppningsvis får vi en trädgård med huset istället för att köpa en kolonilott.

Jag kommer på fikat den 9/3. Ser fram emot det!

Nu måste jag börja arbeta! Skrattande

Ha det bra!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012