Inlägg från: Moa Li |Visa alla inlägg
  • Moa Li

Linköping maj/juni 2012

Jag ska till svärföräldrarna i göteborg i helgen, men ser också fram emot nästa fika

• Moa Li

Hej

Jag är gärna med på en söndagsfika. Eller måndagsfika, eller onsdagsfika. Cool Ännu en skön helg. Går snart in i v. 28 och jag läste att bebisen då är ca 35 cm lång och väger nästan 1 kg, med 5 cm långa fötter och stor chans att överleva vid för tidig födsel. Jag kan verkligen inte fatta det, men det är verkligen en riktig bebis där inne nu!!!

Nu har vi möblerat om i lägenheten så vi får plats med en spjälsäng i sovrummet nu. Jag är också sugen på att köpa en säng nu och ställa in där.

I helgen var vi i Göteborg och såg "Ljust och fräscht" Med Fredrik Lindström och Henrik Schyffert. det var verkligen bra. Skrattade så jag grät bort mascaran. Hihi. Där pratade de iallafall om just vita möbler och inredning. Och på vägen hem åkte vi förbi IKEA och köpte vita boxar till hyllorna i sovrummet. Så, ja, vita väggar med vita lådor på ekhyllor. Jag och min man följer verkligen den svenska medelklassnormen.

...fats min man ville köpa randiga lådor, men jag stod på mig. Ljust och fräscht Flört

• Moa Li
     Mitt lilla Knyte har varit extremt aktiv sista tiden, framför allt på nätterna när jag vill sova Glad  men även på dagarna. Det är ju såklart mestadels mysigt och härligt att känna det lilla livet där inne men ibland känns det lite jobbigt när den håller på långa stunder på nätterna då jag vill sova.
    Jo, jag sitter här nu snart halv 3 på natten och äter blåbärsyoghurt och knäckemackor! Bebisen är väldigt aktiv och de två senaste dagarna har jag verkligen börjat känna mig gravid "på riktigt" eller hur man ska beskriva det.Kan inte gå så raskt som jag vill, utan måste sakta ner och tänka på att ta det lugnt emellanåt. Känns tryggt att läsa att barnet nu har stora chanser att överleva om det skulle födas för tidigt. Det ger ett inre lugn. Jag har legat och snurrat i sängen två timmar nu, men insåg att det var lika bra att gå upp och äta.

kram Moa
  • Moa Li

På måndag fyller jag 31. Kan inte förstå det. Har bestämt mig för att låta bli att fylla år och stanna på 30. Räknade efter och kom fram till att jag jobbat som lärare i 7½ år, är gift och väntar barn. Har en sommarstuga och en bil. Men ändå känner jag mig liksom inte "vuxen på riktigt".

Undrar om det är någon som förstår hur jag menar? Undrar också varför jag ens bryr mig om åldern...

• Moa Li

Haha, bara vi som går tvärt om och skaffat mindre hyreslägenhet, från en 3:a på nästan 90 kvm med gigantiak möblerbar hall på  och kök på  till en 2:a på 58. Vi har fått många reaktioner på det, men vi ville få ner månaadskostnaderna för att lättare kunna jobba 80% båda två under småbarnsåren. Vi pratade senast idag om att vänta med hus tills barnet/barnen börjar skolan. Kommer säkert flytta till lite större vart efter, men hyresrätt känns bäst för oss just nu. Jag tycker det är underbart att äntligen kunna spara pengar varje månad. Men alla är ju olika. Och vi valde en kolonilott istället :)

Var ute och klippte buskar och träd ni i helgen. det var kallt och regning och jag är för tjock om magen för att kunna knäppa jackan jag hade. Blev pizza inne i stugan och sedan bestämde vi att fortsätta nästa helg istället :)

• Moa Li

12 juni: Jag går på vattengympa på Freja ... Ekoxen. Det kan jag verkligen rekommendera. Träning och avslappning i en timme, sedan "tjejsnack" och fika med en barnmorska. Dyrt kanske, men det är jag värd. 

Kul att vi har samma bf. Då är du också 81:a? Vem vet, vi kanske känner varandra fråmn skolan eller nått, haha. Men Linköping är ju rätt stort. Ska vi boka fika på BB, hihi. Vi får väl ses vid nästa fika, så vi känner igen varandra.

Jag är så dålig på att hålla reda på vem som är vem här inne, lättare med er jag träffat på fikat. Kul att se en person bakom orden som skrivs.

Sitter just nu med en sparkande bebis i magen. Känns så otroligt häftigt när magen hoppar till i sidled. Mysigt det ska bli att vara mammaledig i sommar. Ska shoppa barnsäng och barnstol till köket nu. Och skötbord till badkaret.

nattinatti /Moa

• Moa Li
    12 juni, hahhaa, vet inte om jag kan umgås med dig sedan, om du har en lattekopp på din barnvagn, hahahaa. Mycket rolig detalj. Men jag har ingen lattekopp på vagnen ;)

Igår köpte vi en spjälsäng. Brio med 3 ligglägen i höjdled och en dropdownsida. Madrass, spjälsängsskudd, kuddar och täcken i rätt "ekfärg" för 600 pix. Blocket är bra. Den är jättefin, ser helt ny ut. Så nu ska jag köpa sängkläder. Vill ha ett gult påslakan med vita moln, någon som sett det?

Knytets mamma: jag har känt av en liknande situation när jag stod just i kö. kassörskan var långsam och tog god tid på sig att slå in all varor. Jag kände hur jag blev yr och svettig och fick hålla mig i disken. Sedan sa jag att jag var tvungen att gå och sätta mig. Fick sitta på en stol i butiken och få tillbaka blodet i huvudet och "medvetandet". Fick sitta och andas lugnt, men kände också av "panik" och en underlig känsla. Det gick över på ett par minuter, men känslan höll i sig lite längre. Första "defekten" jag upplevt hittills. Då hade jag slarvat med maten för jag väntade på att äta på stan med en kompis och tog bara en lätt lunch. Antar att all näring gick till bebisen och jag blev utan.

SandraF: Å, får gratulera till huset! Kommer säkert gå bra att flytta med bebisen. Vi har tackat ja till bröllop 1 mån efter beräknad födsel. Får se hur det går - hoppas på att kunna lämna bebisen hos mina föräldrar som bor ca 30 min från festlokalen :) Får väl åka dit och amma. Bebisen fick följa med, men inbjudan har annars 18-årsgräns.

Jag fyllde år i veckan, så nu är det vår! Vårdagjämningen har redan varit och sommartid börjar på söndag!

Kram Moa Li
  • Moa Li

Läste precis att jag är i 7 månaden. V. 30 börjar nu. Oj oj, Vad fort detgår ändå. Nu känns det som sommaren är här. Vi har köpt barnvagn, babybjörn bärsele och en spjälsäng. Igår var jag på Ohlssons tyger och köpte tyg till påslakan. Ljusblått med vita moln blev det. ganska dyrt ändå, 99 kr metern och då räknade jag på att det går åt ca 3 meter. Hade nog nästan tjänat på att köpa färdigsytt, haha. Men mysigt att pyssla.

Jag tror jag är på en fila den 1 april, men väntar med att skriva in mig. Vi var och fikade på Åbacka idår, jag och några vänner. Mysigt. Var ullt när vi kom, men fick plats sedan. Våffeldagen idag, va? Vi fuskade och åt våfflor redan igår. Gott. De har både hjortronsylt och egengjord rabarbersylt till våfflorna i Åbacka. Underbart gott.

... jag har gått upp 20 kg och vägde 80 kg hos barnmorskan senast. I huvudet väger jag 58 kg. Det blir många och långa promenader i sommar! Men vår kronprincessa verkar ju ha lyckats promenera bort sina bebiskilon snabbt. Kommer gå fint. Men jag blir förvånad varje gång jag ställer mig på en våg, så försöker undvika det.

Kram Moa Li

• Moa Li

Måste berätta om en mycket märklig och "övernaturlig" dröm.

Drömde att jag i samband med vår förlossning hade det fötts ett barn, som såg ut som en miniatyr av en vuxen kvinna. De hade "intervjuat" bebisen efter några månader (ja, du läste rätt!) och hon berättade att hon var 32 år och återfötts från ett tidigare liv. hon mindes precis vad hon hette i sitt tidigare liv och var hon hade bott mm. Hon hade blivit någon "miss" för hon berättade att alla andra barn som föds också är pånyttfödda, men att de helt startar om från noll - med ett nytt liv i en ny familj. Denna kvinna var ett av undantagen och hon kunde både prata och gå efter 3-6 mån. pappan i familjen höll henne på armen under intervjun, precis som en 6 mån bebis, men hon såg vuxen ut i ansiktet och pratade som "en akademiker".  Jag som inte ens tror på liv ett efter detta.

Varför dessa knepiga drömmar?

Läste om en tjej som drömde att när de kom in till förlossningen så berättade barnmorskan att hon skulle få testa en ny förlossningsmetod och "föda ur örat" ietället. Fattar ni vilket litet hål det är den ska ut igenom då. Sjukt. Men intressant. haha.

• Moa Li

Jag kan inte heler ha min förlovningsring eller vigselring, så de ligger i badrumsskåpet. Tråkigt, men ska träma tillbaka till ordinarie vikt senad.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012