• Javli

Linköping maj/juni 2012

Hejsan!

Härligt att läsa om era små!

Även Linnea växer och frodas, hon har haft en del bekymmer med magknip men med bättre rapning och lite längre mellan målen verkar detta ha löst sig! Härligt =).

Hoppas det går bra med flaskan idag Knytets mamma! Vi matar ju Linnea enbart med flaska och för bröstmjölk är det bäst om det värms upp i vattenbad. Ersättning kan man köra i micron men sammansättning på bröstmjölk är tydligen annorlunda enligt BVC och värms därför bäst upp i vattenbad. I micron är det lätt att värmen blir ojämt fördelat så att vissa delar är varma och andra kallare, då är det lätt att bebisen bränner sig. Vattenbad ger mer jämn värme men glöm inte att skaka flaskan ordentligt efter uppvärming så att den är jämnvarm. Linnea tycker om när maten är lite mer än ljummet varmt.

• Javli

Hej!
    Jag hänger gärna med på Bootcamp, anmälde mitt intresse på måndagar, tisdagar och torsdagar. På onsdagar ska vi gå på babysim på Simsalabim =)

• Javli

Nu är verkligen sommaren här!

Hur sover era små i värmen? Linnea har haft svårt att komma till ro på dagen pga värmen men sover desto mer på natten då. Idag fick hon ligga på en filt i skuggan och det uppskattades verkligen.

Annars händer det massor nu, Linnea vill hela tiden att vi ska prata med henne och häromdagen höll vi upp henne framför en spegel...hihi..hon pratade på med bebisen på andra sidan =).

Ha det toppen i värmen!

• Javli

Här kommer en liten hälsning från oss!
    Det är bara bra och det är så mysigt att läsa om era små som utvecklas!

Tänk att Linnea snart blir tre månader, de senaste veckorna har det verkligen hänt massor. Hon är lättare att avleda och trösta om hon blir ledsen, en annan stor skillnad är också att hon är mer nöjd att ligga på filten eller i babygym en längre stund. För bara någon vecka sedan skulle det bäras ständigt och underhållas, så det är verkligen stor skillnad.

Vi har nog tänkt att använda sittdelen tills hon har mera stöd för huvudet iaf, provade att sätta henne i den förra veckan och den kändes så stor. Linnea är ju rätt liten och väger bara lite över 5 kilo så hon får nog hållas med liggdelen en stund till.

Hur har era små det med sömnen, finns det några mönster?
    Vi märker att Linnea ofta vaknar sju och somnar om vid nio, sover ett längre pass kring lunch och ett kortare på eftermiddagen. Oftast är hon trött kring sju eller åtta. Hoppas detta håller i sig framöver också, hon sover bättre på natten med och häromdagen som hon sin första natt från 19-07 med undantag för 2 st. nappinstopp.

Vi ses gärna nästa vecka för en fika. Den 9 ska vi ta sprutorna och då stannar vi nog hemma resten av dagen om lillan skulle få feber eller så.

• Javli

Hoppas ni alla har det bra!

Vecka 33 blir bra för en träff =). Vi kan alla dagar, på torsdagen öppnar öppna förskolan i Ljungsbro och de har babycafe för barn 0-12 månader mellan 13-15.30. Vi ska gå dit tänkte jag, har varit på besök lite snabbt före sommaren och fick ett väldigt gott intryck. Om någon vill hänga på är det bara att säga till.

• Javli

Knytets mamma, vi gör likadant! Linnea brukar vakna vid 7 på morgonen och sover kanske sammanlagt fyra timmar under dagen. Vid 7 brukar hon få en flaska med ersättning och vi sätter oss och myser i soffan. Ibland badar vi före maten, eller så byter vi bara till pyjamas. Vid 20 ser man att hon brukar bli trött och då gäller det att vara snabb innan övertröttheten tar över. Vi lägger ned henne i vagnen med napp och snutte över ögonen (bra tips) och så somnar hon inom 10 minuter oftast.

• Javli

Hihi..Linnea är också en morgonpigg tjej, vi försöker med mörkläggning av hennes rum men hon låter sig inte luras, senast klockan 7 är det morgon och matdags! Nu äter hon visserligen inget på natten så jag är otroligt glad över att hon klarar sig så långt utan mat.

Linnea brukar sova på mage i sin vagn om natten och när hon vaknar till efter sovpassen så blir hon alltid så arg för då tror hon det är nack-träning som står på schemat och det är inte så populärt!

• Javli

Hoppas att Alice snart blir bättre i magen Moa-Li. Vi har använt Sempers magdroppar och minifom till L i snart 2,5 månader och lär få fortsätta ett tag till. Har provat utan men det blev väldigt oroligt då. Detta beror säkert på att hon endast äter ersättning som är mycket tyngre för magen än bröstmjölk. Vi fick varma rekommendationer från BVC om båda typer av droppar och de flesta jag vet som ammar har kunnat sluta med dem vid 3 månader.

• Javli

Förstår att det kan vara lite kämpigt Knytets mamma, så är L också ibland. Just nu är det supertrist att vara i liggdelen i vagnen men stort och läskigt att vara i sittdelen..hihi..

Det kan kanske vara ett utvecklingssprång:
    Här finns en länk om det:
    community.babycenter.com/journal/salkert/590275/utvecklingssprang

Mycket intressant och flera saker har stämt in här även om veckorna kan variera något.

• Javli

Hu, nu har Linnea fått sin 3 månaders-spruta. Det gick jättebra, hon skrek lite grann men gick sedan att trösta. Vi fick också ett leende innan vi gick därifrån, känns toppen! Nu får vi hoppas att hon mår bra efteråt, är tydligen vanligt med lite feber. Mannen var med och skötte det hela med bravur, hade lillan i famnen och en leksak. Med mig var det värre, fick gå ut i korridoren och läsa en tiding - inte för att jag inte klarade av Linneas skrik utan för jag är så spruträdd..hihi..

• Javli

Min stackars Linnea har fått feber av vaccinationssprutorna, som tur är äter hon mycket så jag vet att hon får vätska i sig. Vi tar det lugnt idag och hon sover ganska mycket. Hoppas det är bättre i morgon.

• Javli

Hejsan!
    Jag tror nog också jag får hoppa över mamma-boot-campen. Precis som du, Knytets mamma, så känner jag mig rätt så nöjd med promenader =).

Jag ses gärna i veckan, just på torsdag kan jag inte. På öppnar öppna förskolan i Ljungsbro med babycafe. Men de flesta andra dagar är jag rätt flexibel =)

• Javli

Hej på er!
    Känner igen det där med morgonpigg bebis..hihi..Linnea tycker det är perfekt att gå upp vid 6 eller 7. Det är säkert ljuset också som gör att de små vaknar tidigt.

Tänkte fråga er om råd ang. vagn. Före Linnea föddes köpte vi en jättefin Brio Happy från 2009. Den är verkligen jättebra att gå i skogen med och har bra gung. Men för mig som inte är så stor och stark så blir den väldigt tung att ex lasta in i bilen. Vi är nu på jakt efter en mindre vagn och tänkte höra lite vad ni har för vagnar? Vi funderar lite på en Brio Sing eller Brio GO, någon som har erfarenhet?

• Javli

Lilla a: Får man gå på ÖF i Valla även om man inte är skriven på deras BVC?

• Javli

Jag är lite sugen på att besöka valla öf i morgon förmiddag. Någon som vill hänga på?

• Javli

Hej Sandra!
    Hoppas du hinner se detta, vi kommer tyvärr inte. Har fått feber och hoppas lillan klarar sig undan.

• Javli

Hejsan!
    Jag tänkte nog också komma med Linnea till öf idag. Vet inte riktigt när vi dyker upp, tror omkring 14-tiden =)

• Javli

Nu har jag skapat en facebook-grupp och hoppas ni fått inbjudningarna.
    Knytets mamma och 12Juni får gärna skicka ett medelande till mig så får ni också inbjudan till gruppen =)

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012