stöpa ljus?!
ok jag vill stöpa ljus har väll en vag aning om hur det gar till...
men vad anväder jag för kärl till ljusmassan?
finns det nagot jag bör tänka pa?
ok jag vill stöpa ljus har väll en vag aning om hur det gar till...
men vad anväder jag för kärl till ljusmassan?
finns det nagot jag bör tänka pa?
Finns speciella kärl för sånt tex http://www.slojd-detaljer.se/ArticleSearch.aspx?orgKeywords=*4491*&keywords=*4491*
Hm, länken funkade inte sök på 4491 i sökrutan
Mamma har två sådana där varmkorvsplåtburkar a la modell större som är ihop svetsade! Kanske mannen eller du har dolda talanger?
För att göra ljusen raka binder du en mutter eller en skruv längst ner på veken så hänger den rakt. När du fått tillräckligt mkt stearin för att de ska hänga bra på egen hand klipper du av dessa och fortsätter och doppa.
Var gärna i ett relativt kallt rum så går det fortare mellan varven. "avklipp" smälter du självklart ner igen och använder massan......
Vi har brädor med skåror i som vekarna hängs på, då blir det lagom avstånd.
kan man smällta om massan om det tex tar slut pa veke och man maste fortsätta en annan natt?
Visst kan du det!
Precis som att du kan använda ljusstumpar! Men gärna inte de allra billigaste! Köpa kronljus på Ikea och smälta vet jag också folk som gör... billigare än att köpa ljusmassa!
Lycka till glömde jag att säga! Super mys tycker jag......
Bivax är nog lite mjukare än stearin... Men har aldrig provat själv! Du får rapportera hur det gick!
nu har jag stöpt mina första ljus. dom stöptes i en sparriskastrull och dom ser ut som vaxdildos i gult.
jag är salig!