• knisse

stöpa ljus?!

ok jag vill stöpa ljus har väll en vag aning om hur det gar till...
    men vad anväder jag för kärl till ljusmassan?
    finns det nagot jag bör tänka pa?

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Svar på tråden stöpa ljus?!
  • Regnig måndag
    knisse skrev 2011-11-29 18:33:20 följande:
    ok jag vill stöpa ljus har väll en vag aning om hur det gar till...
    men vad anväder jag för kärl till ljusmassan?
    finns det nagot jag bör tänka pa?
    Är du säker på att du är riktigt frisk?

Skämt åsido. Vad som helst duger men ju längre behållaren är desto längre ljus får du.
    Skulle aldrig köpa det där kollijoxet för dyra pengar. Tycker det är en viss del av charmen, att fixa och trixa med det man har i skåpen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • knisse
    Regnig måndag skrev 2011-11-29 20:19:41 följande:
    Är du säker på att du är riktigt frisk?

Skämt åsido. Vad som helst duger men ju längre behållaren är desto längre ljus får du.
    Skulle aldrig köpa det där kollijoxet för dyra pengar. Tycker det är en viss del av charmen, att fixa och trixa med det man har i skåpen.
    inte det minsta. men handstöpta ljusär sa mycke finare än vanliga och dom luktar sa mycke bättre! och det man inte kan maste man ju lära sig. jag har nu en stor eller ja halvstor platburk och den ska jag prova! om det inte funkar far jag väll stoppa vekar i den och tända ute och börja om!
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Regnig måndag
    knisse skrev 2011-11-29 20:28:21 följande:
    inte det minsta. men handstöpta ljusär sa mycke finare än vanliga och dom luktar sa mycke bättre! och det man inte kan maste man ju lära sig. jag har nu en stor eller ja halvstor platburk och den ska jag prova! om det inte funkar far jag väll stoppa vekar i den och tända ute och börja om!
    Jag skojade bara, så ta inte illa upp.
    Visst är det en helt annan sak men så otroligt mycket jobb...

Man kan rulla dem i smörpapper efter ett tag när de fortfarande är mjuka och relativt tunna för att få dem rakare. Ungefär som man rullar bullar eller kakdeg om du förstår vad jag menar.
  • knisse
    Regnig måndag skrev 2011-11-29 20:33:01 följande:

Man kan rulla dem i smörpapper efter ett tag när de fortfarande är mjuka och relativt tunna för att få dem rakare. Ungefär som man rullar bullar eller kakdeg om du förstår vad jag menar.
    jag tar inte det minsta illa upp! du snavade över en saning ta du den och använd den mot mig när jag är ute och cyklar!
  • Regnig måndag
    knisse skrev 2011-11-29 20:36:23 följande:
    jag tar inte det minsta illa upp! du snavade över en saning ta du den och använd den mot mig när jag är ute och cyklar!
    Nä, så kan jag ju inte göra, det är du alldeles för klok för" Solig

Lova att visa upp ljusen sen!
  • knisse
    Regnig måndag skrev 2011-11-29 20:33:01 följande:

oh ja jag förstar som en degkorv.
  • knisse
    Regnig måndag skrev 2011-11-29 20:37:46 följande:
    Nä, så kan jag ju inte göra, det är du alldeles för klok för" Solig

Lova att visa upp ljusen sen!
    om det blir mer än en tumme sa visar jag!
  • Regnig måndag
    knisse skrev 2011-11-29 20:38:14 följande:
    oh ja jag förstar som en degkorv.
    Jamen just så är det ja!
    Märks det att jag avskyr att baka?
    knisse skrev 2011-11-29 20:38:47 följande:
    om det blir mer än en tumme sa visar jag!
    Det blir säkert jättebra, det är inte svårt bara massor med jobb...
  • Margaux

Mamma har två sådana där varmkorvsplåtburkar a la modell större som är ihop svetsade! Kanske mannen eller du har dolda talanger?
    För att göra ljusen raka binder du en mutter eller en skruv längst ner på veken så hänger den rakt. När du fått tillräckligt mkt stearin för att de ska hänga bra på egen hand klipper du av dessa och fortsätter och doppa.
    Var gärna i ett relativt kallt rum så går det fortare mellan varven. "avklipp" smälter du självklart ner igen och använder massan......
    Vi har brädor med skåror i som vekarna hängs på, då blir det lagom avstånd.

• knisse

kan man smällta om massan om det tex tar slut pa veke och man maste fortsätta en annan natt?

• Margaux

Visst kan du det!
    Precis som att du kan använda ljusstumpar! Men gärna inte de allra billigaste! Köpa kronljus på Ikea och smälta vet jag också folk som gör... billigare än att köpa ljusmassa!

Lycka till glömde jag att säga! Super mys tycker jag......

• knisse
    Margaux skrev 2011-11-29 20:48:42 följande:
    Visst kan du det!
    Precis som att du kan använda ljusstumpar! Men gärna inte de allra billigaste! Köpa kronljus på Ikea och smälta vet jag också folk som gör... billigare än att köpa ljusmassa!

Lycka till glömde jag att säga! Super mys tycker jag......
    jag har bivax men det funkar väll likadant hoppas jag
  • Margaux

Bivax är nog lite mjukare än stearin... Men har aldrig provat själv! Du får rapportera hur det gick!

• knisse

nu har jag stöpt mina första ljus. dom stöptes i en sparriskastrull och dom ser ut som vaxdildos i gult.
    jag är salig!

• Margaux
    knisse skrev 2011-12-02 21:40:49 följande:
    nu har jag stöpt mina första ljus. dom stöptes i en sparriskastrull och dom ser ut som vaxdildos i gult.
    jag är salig!
    Gratulerar!! Smala dildos eller breda ljus?
  • knisse
    Margaux skrev 2011-12-02 21:43:42 följande:
    Gratulerar!! Smala dildos eller breda ljus?
    rejäla doningar...
    ska fixa in en bild av mästerverken när jag hittar kameran.
Svar på tråden stöpa ljus?!