• Ammiz

    Tipsa mig om barnböcker om känslor för små barn

    Dottern fyller två i veckan och verkar undersöka känslor. Mest känslan ledsen, som hon kommenterar efteråt varje gång hon varit det och vill att vi ska prata om det. När hon hör något annat barn vara ledset vill hon också prata om det.

     Jag vill ha tips på bra barnböcker som tar upp olika känslor, som är lämpliga för en tvååring!

  • Svar på tråden Tipsa mig om barnböcker om känslor för små barn
  • Flickan och kråkan

    Båda mina barn har tyckt väldigt mycket om böckerna om "Grodan och hans vänner" från 2-årsåldern och framåt. Böckerna om grisen Benny har de också gillat. Kanske inte så mycket om att just vara ledsen men andra känslor som ligger nära barn. Samma sak med Fia och djuren.

  • sahara sahara

    Jag säger också Vem-böckerna. Stina Wirsén är så bra.Min tvååring älskar "Vem bestämmer".


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Alexi

    Jag tycker vem-böckerna är värdelösa, fula bilder och historier som man inte fattar något av typ...

  • anyXX

    mina barn är inte så förtjust i Vem-böckerna även om jag gillar dem. Jag håller med om att Grodan och vänenrna är bra, men kanske för lite äldre barn? Bäbis-böckerna gillar min snart 2-åring, det är mkt känslor och enkla berättelser. Max-böckerna gillar han också.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

    Just det! Böckerna om Den lilla prinsessan - ex Jag vill ha den, Jag vill inte ha sallad etc verkar min lille gilla också. Det är mycket känslor och viljor. De böckerna verkar hålla länge för egentligen har jag lånat dem till min snart 4-åring men lille gillar dem också....


    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX
    BängtRagnhild skrev 2012-02-02 12:29:43 följande:
    Min 2,5-åring gillar lill-zlatan och morbror raing. Handlar om svartsjuka.

    Oj den känns avancerad för en 2,5-åring! Kul tt han orkar lyssna så länge :)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Pippi Långstrump

    Astons stenar ör en fin bok. I utgåvan från 2008 är det med en DVD på ca 10 min. Då kan barnet både bläddra i boken och höra/ se boken.

  • Alexi

    Och med tanke på ditt nick finns ingen misstanke om att du försöker göra reklam för din egen bok, nejdå!

Svar på tråden Tipsa mig om barnböcker om känslor för små barn