• rubina

Polyp i livmodern. Någon mer som haft det?

Var hos gynläkaren pga mina stora menstruationsblödningar.
    Han konstaterade att jag har en polyp i livmodern som ska skrapas bort.
    Jag frågade om det kan vara cancer men han sa att det knappast är troligt men att man ändå tar ett prov när den tas bort.
    Känner mig orolig då man ju inte säkert kan veta vad det är innan man tagit prov.
    Läkaren sa även att det var bäst att operera innan en IVF men jag minns inte varför.
    Kan det ha varit pga risk för missfall tro?
    Är det någon mer som haft liknande?

• Svar på tråden Polyp i livmodern. Någon mer som haft det?
  • dison

Hej rubina!
    Jag är opererad en gång för livmoderpolyp, och ska in och opereras igen i februari, de små rackarna har en tendens att komma tillbaka. Det är en minimal risk att en polyp har något med cancer att göra, men det som tas bort gås alltid igenom ändå och man får svar hem efter några veckor. Polypen behöver inte innebära problem att bli gravid, men kan fungera ungefär som en spiral som hindrar ägget att fästa i livmoderslemhinnan. Studier har visat att missfallsrisken är större vid IVF och förekomst av polyper, läs gärna mer på nedanstående länk:

www.vgregion.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/INFERTslutversion.pdf

Polyper är helt enkelt en överväxt av slemhinnan och drabbar ofta de som har långt mellan menstruationerna. Lycka till!

• Arbetslös

hej!
    jag har ganska nyligen tagit bort en polyp i livmodern, jag fick välja mellan att vara sövd (vilket skulle innebära längre väntetid), och lokalbedövad. jag valde lokalbedövning. kvällen innan ingreppet fick jag äta en tablett som skulle öppna upp livmoderhalsen. sen före ingreppet fick jag ta smärtstillande och smörja in hela slidan med smärtstillande salva. sen när jag kom in till doktorn fick jag två smärtstillande sprutor inne i slidan, de gjorde faktiskt inte ont alls. själva ingreppet gjorde lite ont på mig, men gick snabbt och dagen efter kunde jag jobba och leva som vanligt. innan jag gjorde ingreppet hörde jag mig för här på FL om polypborttagning, och det verkar som att de flesta tyckte att det inte gjorde ont alls.
    det jag fick veta om anledningen att man tar bort polyper, är att det kan vara svårare för ägget att fästa, men att de egentligen är helt ofarliga.
    lycka till och oroa dig inte!

Svar på tråden Polyp i livmodern. Någon mer som haft det?