Vattkoppsvaccin
Aurora Borealis skrev 2011-11-29 23:03:38 följande:
Det finns ju vaccin mot vattkoppor, jag läste att det ges i stor utsträckning i USA bl.a. Om jag vill vaccinera mitt barn, hur gör jag det? Det borde väl gå att göra privat? Någon som har gjort det och vet om det är dyrt/omständigt?
Det finns ju även vaccin mot bältros, det vore också intressant för oss vuxna. (Är så trött på sjukdomar nu)
Vaccin mot vattkoppor kan du få hjälp av BVC eller familjeläkaren med.
thecarseatlady skrev 2011-11-30 21:05:39 följande:
Ni gör förstås som ni vill, men det förvånar mig att det fortfarande finns folk som tror att det går att spruta in hur mycket vacciner som helst i en människokropp utan att det blir några konsekvenser.Vattkoppor är en sådan lindrig sjukdom att det verkligen inte är något att vara rädd för. Visst, några enstaka barn blir riktigt sjuka av vattkoppor, men det blir även några enstaka barn av vaccinet. Och av influensa och allt annat ofarligt. Så inte nog med att barnet riskerar att få biverkningar av vaccinet, man vet inte heller
med säkerhet hur länge det skyddar (eller OM det skyddar, många får förstås inget skydd alls). Och även om barnet får ett skydd av vaccinet kan det i värsta fall utsättas för en mycket farligare situation längre fram i livet då vaccinet inte funkar längre (och vem vet när det händer?), eftersom det är 20 gånger större risk att dö i sjukdomen som vuxen. Så det är inte så svart-vitt och enkelt som man kan tro...
I USA har de vaccinerat mot vattkoppor sedan 1995 och där har de redan börjat få se vilka tragiska följder
vaccineringen har. I vanliga fall får vuxna en naturlig ”boosterdos” som stärker deras motståndskraft varje gång de kommer i kontakt med barn som har smittats av vattkoppor. Detta är naturens sätt att
skydda oss från bältros. Men efter att vaccinet nu har använts ett antal år rapporteras nu om
bältrosepidemier bland den vuxna befolkningen som resulterar i tre gånger så många dödsfall och fem gånger så många sjukhusvistelser som vattkoppor har. Man har även börjat se att småbarn som vaccinerats
mot vattkoppor får bältros!

till industrin bara.
Så tänk efter före, är mitt råd.
För att få bältros måste man ju haft vattkoppor, eller räcker det med att man vaccinerat och det ligger latent i nervcellskropparna menar du?