• Katja77

Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd

Hej!

Jag brukar skriva i den vanliga middagstråden men alla där verkar äta kött mest varje dag och det är dåligt med inspiration på vegetarisk mat. Jag är lite nybörjare, slutade äta kött i somras så jag har inte så stor repertoar av recept ännu. Jag har iallafall så smått börjat lära mig äta bönor.

Så, ni ickeköttätare, vad ska ni ha till midag?

Idag ska jag äta fullkornsris, gröna bönor och en gryta på quornbitar, chaminoner, lök, provencalska kryddor och cf.

• Svar på tråden Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd
  • YummyMami
    Lilia skrev 2012-08-16 12:42:13 följande:
    Räkor är inte vegetariskt!

Ja jag vet, Vegetariangränsen går lite här och där för de flesta. För vissa vid skaldjur för andra mjölk. Vissa äter ost andra inte pga löpet, jag äter ibland skaldjur dricker mjölk och väldigt ibland tar jag även lite ost. Men det mesta jag äter är vegetariskt, räkorna är bara att utesluta i hemmagjorda Kinamixen, det blir faktiskt godare så.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Lilia
    YummyMami skrev 2012-08-16 13:40:59 följande:
    Ja jag vet, Vegetariangränsen går lite här och där för de flesta. För vissa vid skaldjur för andra mjölk. Vissa äter ost andra inte pga löpet, jag äter ibland skaldjur dricker mjölk och väldigt ibland tar jag även lite ost. Men det mesta jag äter är vegetariskt, räkorna är bara att utesluta i hemmagjorda Kinamixen, det blir faktiskt godare så.

Jag skulle inte anse att man är vegetarian om man äter räkor.
  • YummyMami
    Lilia skrev 2012-08-16 13:43:57 följande:

Lilia skrev 2012-08-16 13:43:57 följande:

Om jag skriver "det mesta jag äter är vegetarisk" är inte ett påstående för att vara Vegetarian, utan jag bara föredrar vegetarisk och äter aldrig gris, ko, får, häst kött. Dock äter jag ost ibland vilket innehåller kotarm.
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • YummyMami
    Lilia skrev 2012-08-16 12:41:08 följande:
    Bakad potatis med fetaoströra. (Ta 2 dl cream fraise och smula sönder 150 gram fetaost, blanda i lite hackade oliver och örtsalt. Det räcker till två potioner.) sallad till det med spenat (för att få i sig lite järn) avocado och rädisor.

Om vi nu ska vara petiga så är ost inte vegetarisk! Ojoj..
  • tinis
    YummyMami skrev 2012-08-16 13:57:01 följande:

Om vi nu ska vara petiga så är ost inte vegetarisk! Ojoj..
    Det finns vegetabilisk löpe också!! Vilket innebär att osten blir vegetarisk Glad Exempelvis Zetas feta
  • YummyMami
    tinis skrev 2012-08-16 14:01:49 följande:
    Det finns vegetabilisk löpe också!! Vilket innebär att osten blir vegetarisk Exempelvis Zetas feta

Jaha, bra och veta. Så länge det står löpe eller ystensym så är det ju inte vegetarisk. Hur står det när det är helt fri från animaliska produkter? Vet ju att det finns att få bredbar ost ibland på det viset, men har tyvärr inte koll på vilket det är.

Hur är det med Keso? Finns det helt kolöpe fritt?
  • tinis
    YummyMami skrev 2012-08-16 14:08:41 följande:

Jaha, bra och veta. Så länge det står löpe eller ystensym så är det ju inte vegetarisk. Hur står det när det är helt fri från animaliska produkter? Vet ju att det finns att få bredbar ost ibland på det viset, men har tyvärr inte koll på vilket det är.
    Hur är det med Keso? Finns det helt kolöpe fritt?
    Jag har inte största kollen på ost men hoppas väl att jag kan lite på att när företag skrivre att det inte är animaliskt så är det inte det ^^

www.zeta.nu/gott-att-veta/fetaost/tillverkning-av-fetaost

"Löpe som inte utvunnits ur kalvar benämns "ystenzym" eller "mjölkkoagulerande enzym" - wiki. Wiki är inte världens mest pålitliga sajt men tror inte att någon vinner något av att luras om detta
  • tinis

Oj.. aa löpen kanske har kommit från nån annans mage men det står det inte ngt om.

Annars : "Det går att ersätta animalisk löpe med en rad olika ämnen. Det går att ysta mjölk med följande ämnen: citron, vinäger, fil, yoghurt eller lime" - Wiki

• YummyMami
    tinis skrev 2012-08-16 14:13:42 följande:
    Jag har inte största kollen på ost men hoppas väl att jag kan lite på att när företag skrivre att det inte är animaliskt så är det inte det ^^

www.zeta.nu/gott-att-veta/fetaost/tillverkning-av-fetaost

"Löpe som inte utvunnits ur kalvar benämns "ystenzym" eller "mjölkkoagulerande enzym" - wiki. Wiki är inte världens mest pålitliga sajt men tror inte att någon vinner något av att luras om detta

Problemet är ju att många mattillverkare skriver bara ystenzym och då antar man många hänger att det är vegetarisk. Vilket det inte alla gånger är utan det kan vara vilket som. Vissa tillverkare tydliggör att det är vegetarisk med ett prefix av något slag. Om det nu var bara vegetarisk ystenzym eller annat. Men att räkna bara ordet ystenzym som vegetarisk så riskerar man bli lurad, tyvärr.
  • tinis
    YummyMami skrev 2012-08-16 14:35:17 följande:
    Problemet är ju att många mattillverkare skriver bara ystenzym och då antar man många hänger att det är vegetarisk. Vilket det inte alla gånger är utan det kan vara vilket som. Vissa tillverkare tydliggör att det är vegetarisk med ett prefix av något slag. Om det nu var bara vegetarisk ystenzym eller annat. Men att räkna bara ordet ystenzym som vegetarisk så riskerar man bli lurad, tyvärr.

Ja men får väl kolla så att det står veg. Men just den jag länkade till skriver ju ut att det är veg så då är det väl det. Eller..? Att det ska vara så svårt att vara vegetarisk!!! Morr
Svar på tråden Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd