Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Londonföräldrar, hjälp mig!

Kan berätta lite om skolan då, min son började nu i September och han fyller 5  i December, han är därmed en av de äldre i klassen. Din äldsta skulle tyvärr då bli en av de yngre då han skulle vara 4 år och två månader när han börjar. (Man börjar reception class i september efter att du har fyllt 4)

Men jag kan lugna er med att det inte är direkt in i skolbänken utan det är lärande genom lek i Reception som är den första klassen. Min son har inte ens skolbänkar i sitt klassrum utan det är olika stationer där de målar, läser, pysslar mm mm

De har börjat lära sig bokstäver men det är inga direkta läxor utan mer detta övar vi på nu och så får de hem saker som man kan följa med i och öva på hemma.

Vi bor i Norra London, det finns en massa tokdyra områden här som Muswell Hill, Highgate, Crouch End, Hamptsead mm men vi bor i ett lite mer opretantiöst område där du skulle kunna hyra ett hus för runt £1100-1300 i månaden med bra standard. (det går att hitta bra hyrpriser i dyra områden också men så klart dyrare, marknaden just nu är bra för uthyrare och då blir det genast dyrare) De flesta har tagit bort sina heltäckningsmattor men du kan räkna med att husen är mkt kallare och dragigare än svenska

För att få ett hum om priser att hyra och köpa så kan du kolla in områden på dessa sidor: ta som exempel post koderna, N10 (muswell hill) N11 (Friern Barnet) N7 (Highgate), NW1 (Camden)
    www.rightmove.co.uk
    www.findaproperty.co.uk

Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig!