• tahira

Londonföräldrar, hjälp mig!

Jag tycker att du fått bra svar! På Londonsvenskar.com har de/vi en hel del info också (sidan är nere just nu, men kommer upp imorgon igen).

Dagis är svindyrt, men ofta kan man välja att ha barnen halvdagar, och ibland kan man betala per timme, osv. Vi hade sonen, som då var 4 på dagis i ett halvår. Han började skolan när han var 4,5. Anledningen till att vi hade honom på dagis var att han skulle lära sig engelska tills dess att han började skolan. Dessutom är han ensambarn och vi kände att han behövde barn kring sig.

Vi valde ett litet montessori-dagis och de var hur bra som helst. Jag är fortfarande tacksam för allt de gjorde för honom, och oss.

Public school betyder privatskola, men jag gissar på att du menar statlig skola? Vår son går på privatskola, mest för att det var ett sådant meck att hitta rätt statliga skola. Vi orkade inte hålla på att greja med att bo i rätt område och så vidare.

På vår sons skola har det fram tills nu (han fyller 6 på fredag) varit mest lek och skoj och han älskar skolan. De gör allt i lugn takt och har verkligen kul med lärandet. Så vet jag att det är på vissa statliga skolor också, och på vissa privata. På andra är det stenhård disciplin som gäller och i ett annat gäng skolor är det närmare anarki. Man får gå på besök och kolla OFSTEAD helt enkelt.

Vården är fantastisk! Vi är nöjda med allt som har med vård att göra. Min man skadade knät i en klättringsolycka, jag har fått märkliga utslag och sonen hade en öroninfektion, men de har varit lika bra varje gång. Likaså tandvården!

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira
    Ogi skrev 2012-01-22 10:30:45 följande:
    Tack för tipsen! Har varit inne på Londonsvenskar och läst en hel del, bland annat din blogg faktiskt :)
    X skrev på bloggen att ni hade varit i kontakt med någon sorts agentur för skolor, som tipsade er om vilken skola ni skulle välja. Hur får man kontakt med en sån agentur och vad kostar det?
    Nu är det bara privatskolor de hjälper med, men det kanske ni funderar på? Det kostar ca £200 har jag för mig, de vi använde hittas på www.gabbitas.co.uk/
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig!