• gabi007

Londonföräldrar, hjälp mig!

Ogi skrev 2011-12-21 22:26:54 följande:
    Tack igen alla som svarat! Vi har kollat lite med ekonomin nu och kommit fram till att vi just nu inte vill betala mer än 1000 pund i månaden inklusive council tax. Sen när jag också börjar jobba, så kan vi flytta igen och bo bättre...

Frågan är då; vilka områden är bra i den prisklassen? Vi sätter standard före antal rum, så om vi måste bo i en 1 bed i ett år, så gör det ingenting bara standarden är ok. Helst vill jag ju ha 2 beds och kanske uteplats, men det är ju inte säkert att det går. Eller? Jag har kollat runt på Foxtons, findproperty och andra som ni har länkat till men det är ju svårt att på förhand veta vilka områden som är bra och icke bra... 

Motivera gärna ifall ni tipsar om områden!

Två andra frågor... Finns någon bra sida/forum där det finns aktiva london-nykomlingar eller där man kan få hjälp med alla hundratusenmiljarder frågor? Och vilka försäkringar ska man ha/ta?

Tack! Hoppas någon svarar :) Detta är såååå spännande! 
    Spännande att ni vill flytta till London! Det blir rätt tajt med £1000 i hyra inklusive council tax. Kolla i Wandsworth council för där är council tax lägst i hela London. Jag har själv bott i Southfields och Tooting i det council och de områdena är helt ok. Ni kan absolut hitta en 1 bed inom er budget, men svårt med större och med uteplats. Om ni vill tänka lite framåt och på skola så finns svenska skolan i Barnes vilket är ett dyrt område, men Hammersmitt ligger inte långt bort och är väldigt trevligt och väldigt centralt....och billigare än Barnes. Ett annat alternativ är Norska skolan som tar emot både svenska och danska elever. Den ligger i Wimbledon/Raynes Park. Detta området är väldigt familjevänligt och inte alls lika dyrt som Barnes. Ni kan absolut hitta en 1 bed där....kanske tom en 2 bed Dagisen är dock dyra i hela London. Min dotter (2 år) går 1.5 dag i veckan och vi betalar ca £500/månaden för det. Det är dock bra för henne att gå på dagis märker jag. Hon har börjat prata engelska ord och är mer social och inte lika blyg. Jag skulle undvika childminders eftersom de ofta inte har nån utbildning i ämnet. Vem som helst kan bli childminder... Dagisen känns "säkrare". Från 3 års ålder får de gratis 15h i veckan i en lokal primary school...kallas nursery school. Ni skulle ha anmält senast 15 jan för er 2.5 åring...men de skolor som är länkade till Church of England har egna ansökningsdatum. Dessa skolor är som vilka andra statliga skolor...endast hälften av barnen ska vara medlemmar i kyrkan för att komma in så alla får en chans.

oj, det blev ett långt och rörigt inlägg. Hoppas det var till hjälp! 
  • gabi007

Det ska vara Hammersmith och inte Hammersmitt...

Skulle tillägga att den norska och svenska skolan också har dagis...och det ska vara billigare än de flesta engelska dagisen.

• gabi007

Testa denna länken!
    www.childcare.co.uk/

Jag vill poängtera att allt inte handlar om höga kostnader i London. Inkomsterna är generellt högre så man kan fortfarande ha en bra levnadsstandard. Inkomstskatten är lägre och speciellt om man har eget företag så är skatterna mycket lägre...mycket! Det är ett bra land ni har valt för att driva eget företag

En annan positiv sak är att det finns mycket att hitta på med barn om man är hemma. Det är betydligt fler mammor som är hemma eller jobbar deltid så just därför... Trots att det verkar lite gammaldags har jag börjat vänja mig vid att det är ok att vara hemma med barnen och skjuta på karriären tills de börjar skolan. Arbetsgivare verkar inte så skeptiska till det heller när man kommer tillbaka...beroende på bransch förstås.

Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig!