Inlägg från: Äppelpaj80 |Visa alla inlägg
  • Äppelpaj80

Läxor; bra eller dåligt?

Mindre läxor men de bör givetvis inte tas bort helt. Kanske ha mer i vissa ämnen som några skrivit. Anpassa helt enkelt. Dessutom tycker jag att läxläsning på skoltid är något som alla skolor skulle erbjuda.

• Äppelpaj80

Ni som är helt emot läxor. När tycker ni de ska införas? På högstadiet? Gymnasiet? Högskolan? Eller ska vi skippa "läxor" där med? Jag känner många lärare och även de tycker att det kan bli för mycket läxor. Men de bör inte tas bort helt för det finns en nytta med dem. Men det bör vara läxor som det är en nytta med. Inte bara läxor för sakens skull.

• Äppelpaj80

Vittra- Nu satte jag utropstecken eftersom jag syftade på uppgifter. Man har ju massa hemuppgifter när man läser på högskolan och det kan ju liknas vid läxor. Vilka skolsystemet är helt läxfria?

• Äppelpaj80

Neelie- Jag tror inte att läxläsning som erbjuds av skolan är något som kostar några stora summor. Dessutom finns det dåliga föräldrar i det här landet. Föräldrar som dels kanske inte kan lära ut, som själva mår dåligt, som är självupptagna och som inte prioriterar sina barn. För de barnen skulle nog läxläsning i skolan göra en stor skillnad! Vi borde väl sträva efter att hjälpa de svagaste i samhället och det här skulle dessutom inte vara en stor kostnad.

• Äppelpaj80

Dr Mupp skrev 2011-12-02 08:29:22 följande:
    Klart det blir en extra kostnad, här fanns ordnad läxläsning i skolan, men det togs bort när det var några barn som behövde extra resurs och pengarna inte räckte till det. TRåkigt men så ser det ut när skolorna går på knäna ekonomiskt. 

mandelblomma skrev 2011-12-02 09:12:06 följande:
    man behöver inte vara en "dålig förälder" för att inte kunna hjälpa sina barn med läxorna. Det kan finnas massa skäl, man kan vara invandrare och helt enkelt inte kunna språket.
    Man kan själv vara lågutbildad
    Man kan vara en supermamma/pappa som själv kan det där men är kass på att lära ut/förklara.
    Man kan, som i mitt och dotterns fall krocka helt och alla mysiga läxstunder slutade med att jag " fattade ingenting" och dottern grät och vi blev osams.
    Man kan ha arbetstider/ vara ensamstående och ha jäkligt svårt att hinna med efter jobbet medan barnet fortfarande är lite piggt- nu pratar jag inte om att läsa högt i 10 minuter utan mer långa läxor.

Och det fina i kråksången med läxfria skolor är ju att man _får_ ta med sig skoljobb hem ändå och öva ännu mer hemma med sina föräldrar, så det betyder inte att de duktiga eleverna som vill mer behöver bli utan!
    Jag måste varit väldigt otydlig?
    Jag skrev inte att det inte skulle bli någon extra kostnad. Jag skrev att kostnaden inte skulle bli så stort.
    Det beror givetvis på i hur pass stor utsträckning man inför läxläsning på skolan med. Jag tänkte nu inte 4 h varje dag med 3 anställda lärare. Som jag förstått det så brukar man erbjuda detta några timmar 1-2 g i veckan och då med 1 lärare som bistår med hjälp? Ingen hög kostnad alltså.  
    Men visst har skolorna dåligt med resurser så detta skulle ju kräva ett laginstiftat krav och där regeringen och kommuner gick in med mer pengar. Det behövs över huvud taget mer resurser till skolorna idag.

Jag skrev också att inte alla föräldrar kan lära sina barn. Men detta syftade jag då på de skäl som du uppgav som att man är opedagogisk, har låg utbildning, inte kan språket osv.

Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?