Bonanza skrev 2011-12-05 11:39:02 följande:
Nej, jag är inte lärare.
Jag tycker att mycket är förlegat. Lektionsformerna, undervisningssättet, synsättet osv osv. Ämnena också, självklart!
Till exempel har vi fortfarande träslöjd trots att det är fler som kommer programmera datorer än tälja en kniv i sitt liv. Barnen får bara lära sig engelska plus ett språk till om de inte väljer till språken aktivt, trots att flerspråkighet blir viktigare och viktigare i den värld vi lever i. Varför är till exempel tyska ett språk som man förmodar att barn bör läsa, när knappt några pratar tyska? Inför snarare kinesiska från högstadiet.
Om vi tar språkundervisningen som ett exempel så förstår jag inte varför vi fortfarande håller fast vid glosinlärning, läroböcker med övningar och tragglande av verb. Prata istället! Prata, prata och prata. En sexåring som flyttar till ett främmande land lär sig språket otroligt fort. På samma sätt ska språkinlärningen fungera i skolan. När man har engelska (som ska läras ut gärna från förskoletiden och minst 2-3 lektioner i veckan) så pratar man engelska. Leker, skrattar, läser, ser på film och spelar spel. På engelska.
All undervisning ska ske i skolan. Mängdträning sker i skolan, då man helt enkelt (nej, det är självklart inte enkelt) väver in läsning i de andra ämnena. Självklart kommer barn som har studieintresserade föräldrar ändå träna hemma och på så sätt få en fördel, men skolan ska inte aktivt skapa klyftor - som det är idag.
Bara några lösa tankar, för att förklara hur jag tänker.
Tack för svar! Mina reflektioner:
Till exempel har vi fortfarande träslöjd trots att det är fler som kommer programmera datorer än tälja en kniv i sitt liv.
Förstår hur du menar.Men samtidigt kommer nog alla att behöva fixa något med hjälp av trä och/eller verktyg i sina liv. Vem har aldrig skruvat ihop en IKEA-möbel, spikat upp en tavla, fäst en sladd i väggen..? Jag skulle säga att det absolut är baskunskaper och tillhör allämnbildningen att kunna skilja en skruvmejsel från en hammare, eller att veta att "en skruv" kan se ut många olika sätt.
Hantverkare behövs i samhället och många barn och unga skulle kanske aldrig komma på tanken att de yrkena ens finns, om de inte fick bekanta sig med slöjdande i skolan. Så jag vill absolut ha träslöjden kvar.
Barnen får bara lära sig engelska plus ett språk till om de inte väljer till språken aktivt, trots att flerspråkighet blir viktigare och viktigare i den värld vi lever i.
Barnen får ju också lära sig sitt modesmål bättre, de får lära sig kemi, matematik, historia, religionskunksap, biologi, fysik, teknik, musik, idrott, bildskapande... kanske finns det helt enkelt inte plats för fler språk? Skoldagen är ju bara några timmar lång ändå och det finns gränser för vad hjärnan kan ta in.
Varför är till exempel tyska ett språk som man förmodar att barn bör läsa, när knappt några pratar tyska? Inför snarare kinesiska från högstadiet.
Sådant ändras ju succesivt. På bara 10-15 år har ju spanskan gått från en mycket litet skolspråk till det största (? tror det iaf). Häromsistens var det ju inslag på Nyheterna att näringslivet faktiskt efterfrågar tyska, så helt "ute" är det ju inte. På flera skolor kan man välja kinesiska.
vi tar språkundervisningen som ett exempel så förstår jag inte varför vi fortfarande håller fast vid glosinlärning, läroböcker med övningar och tragglande av verb. Prata istället! Prata, prata och prata. En sexåring som flyttar till ett främmande land lär sig språket otroligt fort. På samma sätt ska språkinlärningen fungera i skolan.
Språkinläringen kan inte fungera på samma sätt som när man flyttar till nytt land. Flyttar man till nytt land KAN alla andra språket, man hör det HELA TIDEN och man hör det talas rätt. På en språklektion med nybörjare är det ju bara läraren som kan - så hur ska alla då kunna prata, prata, prata? Om vad, med vilka ord? Visst kan man prata även tidigt i språkinlärningen, men först behöver man få lära sig några ord. Flyttar man till ett annat land kan kompisarna hjälpa till och berätta vad ord heter (i en lek så pekar barnet som inte kan på en pryl och ser frågande ut), barnet kommunicerar först med hjälp av tecken (och för de andra obegripligt babbel på sitt eget modersmål) och HÖR sedan vad andra säger.
Jag skulle säga att det pratas en hel del på våra lektioner ändå. Man sjunger, dramatiserar, läser dialoger, hittar på egna dialoger, berättar om bilder osv. Olika beroende på vilken lärare man har - absolut - men de som läser till språklärare nu får definitivt lära sig att använda andra metoder än bara följa-kapitlen-i-boken. Men visst finns många lärare som fortfarande kör på enligt gamla metoder.
Glosor är faktiskt rätt bra för att träna stavning, och därmed upptäcka det nya språkets struktur. Och man utökar ändå sitt ordförråd med 20 ord i veckan om man har 20 glosor i veckan. Även om man lär sig ord också under "fritt prat" är det väl bara ett bra komlement att få 20 glosor till?
När man har engelska (som ska läras ut gärna från förskoletiden och minst 2-3 lektioner i veckan)
Skolan blir obligatorisk först hösten det år man fyller 7. Även om några barn lär sig engelska på förskolan så måste skolan börja från start, för alla barn går inte på förskola.
så pratar man engelska. Leker, skrattar, läser, ser på film och spelar spel. På engelska.
Som sagt, så ser det ut i väldigt många klasser.
All undervisning ska ske i skolan. Mängdträning sker i skolan, då man helt enkelt (nej, det är självklart inte enkelt) väver in läsning i de andra ämnena.
Förlåt, men det är här det märks att du inte är lärare. För det är ju just det du föreslår vi redan gör. Undantag finns som i alla branscher, men de allra flesta lärare utnyttjar lektionstiden så effektivt det går. Men tiden är begränsad och mycket ska in. Har man kemi t.ex. kanske man har två 60 minuterspass i veckan. Ena passet går helt åt till en laboration, under andra passet läser man en text i ca 15 minuter och diskuterar sen i klassen under lärarens ledning. Att klämma in ytterligare två genomläsningar av texten finns det inte tid för, även om läraren skulle vilja. Då får eleverna som läxa att läsa igenom texten en gång hemma. En enkel läxa eftersom man redan jobbat med innehållet och läst texen en gång - alla kan klara läxan. En bra läxa för läsutvecklingen, eftersom upprepad läsning är jättebra för läsförståelsen och läshastigheten (man känner igen de svåra orden, har förförståelse för innehållet). Och en bra läxa för kemikunnandet, eftersom repetition gynnar förståelsen och gör att man bättre kommer ihåg både faktakunskaper och samband.
Att vänta med kemitexten till nästa veckas lektioner gör att man inte hinner med allt som kursplanerna kräver.
Självklart kommer barn som har studieintresserade föräldrar ändå träna hemma och på så sätt få en fördel, men skolan ska inte aktivt skapa klyftor - som det är idag.
Eller så är inte klyftorna skolans fel... Föräldrarna kanske fixar klyftor alldeles bra på egen hand, genom att lära barnen att skolkunskaper inte är något att ha. För ALLA (normalintelligenta) föräldrar kan utmräkrt väl stötta sin 7-åring i första klass, men alla gör det inte... Att inte alla klarar åttans fysik eller gymnasieelevens matematik, det förstår jag fullt ut. Men alla, alla, ALLA som bara vill kan köpa (eller låna) böcker åt sin femåring, läsa högt för sina förskolebarn, säga "du ska lyssna på fröken" eller "skolan är viktig" åt sin 7-åring. Alla kan låta 7-åringen läsa högt hemma. ALLA kan låta sin sexåring själv räkna prickarna på tärningen när man spelar Monopol, alla kan låta sina 9-åringar vara med och baka och lära dem hur en dl och msk ser ut. Alla kan ta för vana att ge en bok och ett spel som tränar klurighet i julklapp varje år.
Med undantag för analfabeter som inte har svenska som modersmål. Och ja, de borde få mycket mer samhällsstöd. På flera plan.