Läxor; bra eller dåligt?
Min son har knappt några läxor, han går i trean och har ca 30 minuter i VECKAN!! Detta ställer orimliga krav på oss föräldrar, framför allt mig, då min man jobbar till ganska sent.
Igår tex var det telsamtal med läraren, han klarar de flesta av målen men itne alla. Jaha, exakt vad ska jag göra åt det. Jag har bett om matereial, jag googlar för att hitta material på nätet, får köpa material mm Det är väldigt svårt för mig som saknar pedagogisk utbildning. Dessutom blir min son jättesur när han ska göra något som inte hela klassen ska göra.
De andra barn jag känner i som går i trean har mycket mer läxor. Och jag avundas de föräldrar som får serverat för sig exakt vad barnen ska lära sig.
Inga läxor kommer leda till stora skillnader i för barnen.. jag menar, tänk om jag inte brytt mig. bara fått infon, det målet har han inte klarat. Då skulle han ju inte klarat målet.
I blad från fröken kan det stå så här: "Det som barnen läser i skolan räcker inte, barnen måste läsa mer hemma för att träna sin läsning"
tack för den liksom, då måste jag som förälder komma fram till vilken sorts bok som är lämplig för hans ålder. Det enklaste för oss blev att bekosta en bokklubb med böcker för hans ålder. Tänk här då, där förälrar inte brys sig. Stackars de barnen.
Återigen, min kompis, de läser en tunn bok i veckan och skriver recension på det. Min son klarade inte att skriva bra recensioner. Då ska altlså jag tvinga honom att skriva en recension själv hemma. Och ska jag då bedöma den själv? Hur vet jag om det var bra för hans ålder? Återigen ska han bli sur för att han tvingas göra något som inte hela klassen gör. Tänk så skönt om han haft i läxa att skriva en recension.
nej mer läxor hade jag önskat mig.