Inlägg från: Glimma76 |Visa alla inlägg
  • Glimma76

Läxor; bra eller dåligt?

Min son har knappt några läxor, han går i trean och har ca 30 minuter i VECKAN!! Detta ställer orimliga krav på oss föräldrar, framför allt mig, då min man jobbar till ganska sent.

Igår tex var det telsamtal med läraren, han klarar de flesta av målen men itne alla. Jaha, exakt vad ska jag göra åt det. Jag har bett om matereial, jag googlar för att hitta material på nätet, får köpa material mm Det är väldigt svårt för mig som saknar pedagogisk utbildning. Dessutom blir min son jättesur när han ska göra något som inte hela klassen ska göra.

De andra barn jag känner i som går i trean har mycket mer läxor. Och jag avundas de föräldrar som får serverat för sig exakt vad barnen ska lära sig.

Inga läxor kommer leda till stora skillnader i för barnen.. jag menar, tänk om jag inte brytt mig. bara fått infon, det målet har han inte klarat. Då skulle han ju inte klarat målet.

I blad från fröken kan det stå så här: "Det som barnen läser i skolan räcker inte, barnen måste läsa mer hemma för att träna sin läsning"

tack för den liksom, då måste jag som förälder komma fram till vilken sorts bok som är lämplig för hans ålder. Det enklaste för oss blev att bekosta en bokklubb med böcker för hans ålder.  Tänk här då, där förälrar inte brys sig. Stackars de barnen.
    Återigen, min kompis, de läser en tunn bok i veckan och skriver recension på det. Min son klarade inte att skriva bra recensioner. Då ska altlså jag tvinga honom att skriva en recension själv hemma. Och ska jag då bedöma den själv? Hur vet jag om det var bra för hans ålder? Återigen ska han bli sur för att han tvingas göra något som inte hela klassen gör. Tänk så skönt om han haft i läxa att skriva en recension.

nej mer läxor hade jag önskat mig.

• Glimma76
    Bonanza skrev 2011-12-05 11:39:02 följande:
    Nej, jag är inte lärare.  

Jag tycker att mycket är förlegat. Lektionsformerna, undervisningssättet, synsättet osv osv. Ämnena också, självklart!

Till exempel har vi fortfarande träslöjd trots att det är fler som kommer programmera datorer än tälja en kniv i sitt liv. Barnen får bara lära sig engelska plus ett språk till om de inte väljer till språken aktivt, trots att flerspråkighet blir viktigare och viktigare i den värld vi lever i. Varför är till exempel tyska ett språk som man förmodar att barn bör läsa, när knappt några pratar tyska? Inför snarare kinesiska från högstadiet. 

Om vi tar språkundervisningen som ett exempel så förstår jag inte varför vi fortfarande håller fast vid glosinlärning, läroböcker med övningar och tragglande av verb. Prata istället! Prata, prata och prata. En sexåring som flyttar till ett främmande land lär sig språket otroligt fort. På samma sätt ska språkinlärningen fungera i skolan. När man har engelska (som ska läras ut gärna från förskoletiden och minst 2-3 lektioner i veckan) så pratar man engelska. Leker, skrattar, läser, ser på film och spelar spel. På engelska.

All undervisning ska ske i skolan. Mängdträning sker i skolan, då man helt enkelt (nej, det är självklart inte enkelt) väver in läsning i de andra ämnena. Självklart kommer barn som har studieintresserade föräldrar ändå träna hemma och på så sätt få en fördel, men skolan ska inte aktivt skapa klyftor - som det är idag. 

Bara några lösa tankar, för att förklara hur jag tän
    Tänk på att dagens klasser ofta är väldigt stökiga. Ett barn kan få förstöra för hela klassen genom att hoppa från bänkar prata och störa. Detta barn får inte visas ut, utan då får helt enkelt hela klassen störas. Resurs har man ofta inte råd med om det inte rör sig om mycket allvarliga diagnoser, och knappt ens då... det är varkligheten för många barn. har dina en lugn klass med arbetsro ska du vara glad, min son har det INTE.
  • Glimma76
    Analoga skrev 2011-12-08 12:11:58 följande:
    Tycker absolut att läxorna ska behållas - men det får inte bli FÖR mycket. Sedan får ju var och en för sig skapa förutsättningar för att göra läxorna. Man kan ju inte ta hänsyn att det t ex finns invandrare som inte klarar att hjälpa till med läxorna pga språksvårigheter - då borde väl skolan i så fall gå in och stötta!?
    Håller med, det är ett sjukt argument. Barn kommer alltid få olika med hjälp hemma. Det är ju tur att några får bra hjälp så inte alla barn blir dåliga i så fall, hellre än att sänka krav så att alla ska hamna på samma låga nivå.

Tror dock att fler har möjlighet att bli bättre med läxor, då det ite kräver så mycket av föräldrarna, se mitt inlägg ovan. Har man sina läxor så har man ju chans att göra dem i alla fall.
  • Glimma76
    Hedebris skrev 2011-12-08 12:23:09 följande:
    jag är mycket för så lite läxor som möjligt. Är själv lärare.

Många barn vill ha läxor, då får man ju se till att stimulera dessa barnen med att ge välutänkta och bra läxor. Men de antal timmar barn går i skolan ska räcka gott och väl för barnen att klara av uppgfterna vi ger. Sen om barnen snackar bort hela lektionen... Ja, då kanke de behöver stanna på läxhjälp eller något liknande...  
    Men kan det inte vara en anldning till att svenska barn är så dåliga internationellt. De måste ju lära sig såååå mycket mindre om de bara ska lära sig fram till 13, 14 på dagarna, medan barn i andra länder gör det samma  +  läxor.
  • Glimma76
    Hedebris skrev 2011-12-08 12:58:13 följande:
    Eller så är vi bara effektivare.. vad menar du syftet med läxor ska vara?

Fast vi är ju inte effektivare, då svenska elever är så mycket sämre än elever i andra länder. Vi är nog mer ineffektiva i så fall..... Kanske beror på att klasserna ofta är så stökiga, eller? Ingen aning om vad felet är i Sverige. För mycket dalt.... nej, jag vet itne....

Syftet med läxor tyckar jag är att man lär sig lite mer än det man hinner i skolan, att man får ta in saker i lugn och ro... glosor tex.

• Glimma76
    LoppanL skrev 2011-12-10 07:34:07 följande:
    Jag tycker man ska avskaffa läxorna, dels utifrån att det är så många barn som inte har rätt förutsättningar hemma (inte bara pga språksvårigheter).
    Det man lär sig av läxor (som tex självständighet och disciplin) bör man kunna lära sig även i skolan tänker jag.
    Vill du utveckla ditt frösta argument. Att inet alla har rätt förutsättningar.... menar du då att om inte alla kan bli jättebra, så är det bättre om alla blir lika dåliga, eller hur menar du?

Olika förutsättnignar finns ju alltid och kommer alltid att finnas, några av förutsättningarna är något man själv påverkar.

Det är inte bara självständighet och disciplin man lär av läxor, utan även det att sitta i lugn och ro och lära in något, det är ju inte så att alla lär in bara för att man hör det sägas av fröken. Själv måste jag läsa in allt för att komma ihåg det. Glosor..... det hade ju inte gått så bra om man inte gjort det hemma. Det man gör hemma är ju extraträning på det man lär i skolan, så att det verkligen "sätter sig".

Vad gäller skillnad så tror jag att skillnaden kommer bli ÄNNU större utan läxor. Min son har mycket lite läxor, minst av alla de barn jag känner till som går i andra skolir, samma åk. Det är flera föräldrar som hhåller med mig i klassen. Många av oss gör mycket mer våra barn själva hemma, köper egna skolböcker, ser till att barnen lånar på biblioteket och läser mer än det lilla som de läser i skolan, osv... Kan tänka mig att skillnaderna på barnen i min sons klass av de förälrar som gör mer än de få läxorna med sina barn och de föräldrar som bara hjälper till med de få läxor som finns eller ens det.... Hade det getts mer läxor hade i alla fall barnen haft samma förutsättningar. lite läxhjälp på det så hade det nog blivit riktigt bra.
  • Glimma76
    LoppanL skrev 2011-12-12 21:51:33 följande:
    Nej, jag tycker att alla ska bli lika bra, men i skolan.
    Jag tycker inte man ska behöva få dubbelt dåliga förutsättningar, både att komma från mindre bra hemförhållanden och dessutom få en sämre utbildning för att man inte kan få nödvändigt stöd hemifrån i sin utbildning.
    Det är klart att det alltid finns olika förutsättningar, vissa går säkert inte att påverka, men jag anser att man ska påverka de man kan.
    Självklart lär man sig mer än självständighet och disciplin av läxor, jag nämnde bara 2 av de saker ts tog upp. Jag anser ändå att man bör kunna lära sig det man lär sig av läxor i skolan, även t.ex. glosor. Ska man ha någon form av läxor anser jag att det ska finnas en välfungerande läxhjälp på skolan för de som behöver.
    Man ska naturligtvis som förälder inte behöva köpa extra böcker för att barnen ska lära sig det nödvändiga, återigen anser jag att det ska ske i skolan.

Sen tycker jag dessutom att barn också ska få vara lediga när de kommer hem, precis som vi vuxna är. De har långa dagar med skola och ofta fritids och så ska de dessutom sitta med läxor efter det. Jag skulle då inte vilja jobba nån timme extra varje kväll när jag kom hem trött och dan från jobbet.
    Håller med om läxhjälp. Det skulle vara en självklarhet på alla fritidshem, att barn som ska gå hem efter 16 skulle få bli färdiga med sina läxor innan de kommer hem, ska äta, duscha, gå på aktivitet, koppla av osv som behövs göras på den korta tid de är hemma innan de ska sova.

Det är väl resursbrist antar jag....

Att lära in saker i skolan som tex glosor är idag en omöjlighet i de flesta klasser.... pga stökiga elever som inte får resurser. Det är verkligheten i skolan. I min sons klass hade det INTE gått att läsa in glosor. Det är återigen skolan det är fel på, men jag ser inte att det är på väg att vända, så än så länge behövs läxor.

Ett alternativ hade varit att förlänga skoldagen några timmar och ha mycket mindre grupper och mer resurser så att det verkligen var lugn och studiero i klassrummen. Jag tror det handlar om en kostnad som ingen kommun i Sverige idag är beredd att betala. Det hade varit bättre än läxor, men vi är inte ens i närheten av det. Istället tycker jag att klasserna blir större och större. Även barn med ganska svåra störningar, har en kompis vars son har Tourettes, förmodligen mm. han stör sin klass jättemycket, och hans mamma vill ha en resurs till honom. Rektorn vägrar! Han hoppar runt i klassrummet, slår andra elever med böcker i huvudet osv. förhoppningsvis kommer andra föräldrar att kräva ändring, för mamman får inget gehör. Men det är så i den klassen NU och någon ändring är inte på gång. ...

jag kan garantera dig att som skolan ser ut idag, så korta som dagarna är och med de resurser som finns, så krävs läxor, för att svenska barn inte ska halka ännu längre ner internationellt sett. Vi är ju redan väldigt långt ner, är det plats 19 tror jag, utan att ha en källa...
  • Glimma76
    neelliee skrev 2011-12-13 06:27:25 följande:
    Att jobba hemma i timmar varje dag är min vardag, mannens också. Jag är lärare och en del av mitt hemjobb hade kunnat undvikas om andra vuxna gjort SITT jobb som kommer i och med föräldraskap  - uppfostrat och tagit ansvar för sina barns beteeende samt kunnat inse att det egna barnet faktiskt har svårigheter och att allt inte är skolans fel. Då hade jag sluppit många mejl och samtal på min fritid. Plus att jag bättre hunnit med att planera lektioner i skolan, istället för hemma på kvällarna. Men oavsett så hade det blivit en hel del jobb hemma. Precis som för mannen som är ingengör (eller ja, han skulle kunna sitta kvar på jobbet och jobba, om vi inte hade barn och om han ville sitta där 50-60 h/vecka).

Att ta hem jobb är nog de flesta akademikers vardag, skulle jag säga. För att inte tala om alla högskolestudenter. Ca hälften av befolkningen läser på högskola någon gång, de har ALLTID en rejäl hög hemarbete. 

En av poängen med läxor är att BÅDE barn och föräldrar MÅSTE inse att kunskap är ingenting som läraren kan stoppa in i huvudet på eleverna. Man MÅSTE själv bjuda till, måste bita ihop ibland, det är bara man själv som kan göra jobbet. Och jag anser faktiskt inte att det är samhällets ansvar att uppfostra barn (och vuxna) så pass att alla "arbetsdiksussioner" och all arbetsträning ska ske i samhällets regi. Vanlig simpel nötning, som inte kräver professionell handledning, kan göras i skolan eller på tåget, hemma, hos farmor, i ett väntrum eller precis varstans. ENORMT viktigt att barn förstår detta, inför framtida studier. Tänk om ungar tror att de måste ha en läarre närvarande för att kunna plugga den dag de börjar på högskola? Också JÄTTEVIKTIGT att barn lär sig sambandet mellan "öva mycket" och "bli duktigare". För att bli duktig, på vad det än är - fiol, snickeri, fotboll, språk - så krävs oftast mer övning än den man får på regelrätta lektioner. Den som bara går på fotbollsträning blir sällan bra på fotboll - oftast behövs mer träning som ungarna får helt utan att det ens märks på raster, på fritids, med grannbarnen, lite kickande med pappa... Ingen lär sig spela piano av att gå på lektion 10 ggr/termin á 20 minuter. Man måste öva på pianot hemma för att utvecklas. Läsning funkar på samma sätt.  

Och hur gärna ni än vill tro det, så funkar det inte att ha barnen i skola från 8 till 15, inte när de är så små som 7-9 år. Högstadieelever kan man inte ha i skola 8-17, de orkar inte. Ska man sköta all träning i skolan på et effektivt sätt får man förlänga dagen så att de små först går vanlig tid, kanske 8-13.30. Sen mellanmål och någon timmes fri lek på fritids och så läxläsning vid 15.30 kanske. Vill ni ha det så? Obligatorisk skola från 8-16 varje dag? De stora skulle behöva vanlig gå kanske 8-18 (vanlig dag kanske 8-15, sen en timmes paus, lite mat, sen obligatoriska läxor). Plus att det skulle kosta samhället enorma summor, i alla fall i de lägre åldrarna, för ska alla barn läsa högt för en vuxen i en kvart varje dag går det åt ca sex vuxentimmar om alla i en normalstor klass ska läsa. Nästan en heltid, PER KLASS.

Antingen lägger föräldrar ynka 15 minuter på sitt eget barn varje dag. Eller så ska det anställas ca dubbelt så många pedagoger i skolan, om man ska få samma effekt som att alla föräldrar lägger en kvart, 15 minuter, på sitt eget barn.  
    Jättebra inlägg! Håller verkligen med. Men i Sverige idag kämpar man inte för att bli duktig, mer knappt medelmåttig skulle jag vilja säga, och så tycker man nog att samhället har ansvar för allt, tyvärr är det så och det syns i resultaten i internationella mätningar.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 09:59:56 följande:
    Fast vi är ju inte så mycket sämre än elever i andra länder. Däremot har resultaten blivit sämre jämfört med tidigare och det kan man ju ha olika tankar om vad det beror på.
    Jo, Sverige har halkat ner. har för mig att jag läste att vi nu är ända nere på plats 19 i världen. Från att ha legat på topp.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 09:55:16 följande:
    Men tror du att det är läxorna som är lösningen på problemet att många "nöjer sig" att vara medelmåttiga?
    Jag menade så här, låt säga att man läser 2 sidor i skolan. Och bara det. Eller om man även har läxa att läsa 2 sidor. Då har man ju med läxan dubbelt så mycket lästräning än om man inte har läxa. Det gör så klart skillnad.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 09:57:03 följande:
    Gå till biblioteket med din son så kan du få massa bra boktips och slipper dessutom köpa böckerna!
    För själva romanläsandet för vi det ockås nu, men jag kände ändå att jag ville ha en bokklubb med åldersriktade böcker i ryggen, för att varken köpa för lätta eller för svåra böcker.

Men det är så mycket mer som de inte lär sig lika bra som andra 3or jag känner. Som skrivandet tex. Självklart blir man MYCKET duktigare på att skriva om man ska skriva en liten recension i veckan, eller som min son som aldrig skrivit en recension, men det skulle göras i 3an. Då känner jag att kraven ställs på mig som förälder. Det går inte att ordna på biblioteket. Jag köpte en bok för textbearbetning istället, riktad till åk3-4
    Logiskt tänkande i matten var en annan del där han inte klarat målen.... inte heller lätt att hitta det på bibblan, utan där får man med köpa böcker, alt om man sjlv har koll på hur svåra mönster de ska klara i trean. För mig var det lättare att köpa en mattebok, logik, mönster mm speceiellt riktad för åk3....

I engelska är de också under all kritik. De har inte haft en enda glosa, och han kunde, efter en termin inte läsa följande mening "This is Tim" Känns rätt oseriöst faktiskt. Då vet jag att min son har lätt för engelsna eftersom han ville ha Guldstjärneboken i Engelska i somras och vi gjorden den, och han lärde sig på nolltid.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 10:37:23 följande:
    Jag tycker fortfarande inte att det är läxorna som är problemet . Det är väl snarare frågan om vad de egentligen får gjort i skolan...
    Jo, fast jag tror inet att så små barn hade orkat så mycket längre skoldagar för att hinna med även det som bör vara läxor i skolan.... det är nog skönt med den paus som finns när skolan slutar innan man behöver börkja med läxor.

I själva klasserna finns inte så stora möjligheter då det ofta är stökigt i klasserna.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 10:40:36 följande:
    Jag personligen ifrågasätter inte läxor i sig, men däremot föräldrar som efterfrågar läxor bara för läxornas skull.
    jag tror att det är jättebra att lära sig att man läser lite hemma. Känner att det blir ett stort hopp till högskolan sen, om barnen itne har någon vana alls att lägga upp sina egna studier och studera på egen hand. Känns som om hela högskolan kan lägga ner då, i alla fall för de svenska eleverna.
  • Glimma76
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:38:35 följande:
    ja det later patetiskt.
    Min dotter var tvungen att borja med ett asiatiskt sprak i ar (aterigen, hon ar bara 4) av det landet vi bor i. Ovrig undervisning ar pa engelska.
    Hon kan redan hela alfabetet (60 bokstaver ungefar) och forstar mycket och borjar prata. Alltsa har hon 2 aktiva sprak + 2 passiva och det ar ingenting unikt bland alla barn har.

Tror inte svenska politiker/larare/foraldrar att barnen har en hjarna??
    Det varsta ar att allt ar sa mycket svarare efter att barnen ar 6 ar.

Det ar de allra forsta aren som ar avgorande. 
    Nej, här tror man nog inte att de har en hjärna.... barn ska vara barn i Sverige och det innefattar itne att ta ansvar.... tyvärr är det så. Sen glömmer man att barn tycker att det är jätteroligt att lära sig saker. Min dotter som är 5 håller på att lära sig läsa, det är ju väldigt tidigt i Sverige och älskar det. Älskar att öva på bokstäver.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 10:49:41 följande:
    Det är väl jätteviktigt att barn får vara barn?!! Att ta ansvar kan man ju dessutom lära sig på många olika sätt.
    Det är absolut viktigt, eventuellt uttryckte ag mig klumpigt. Det jag menar är att man i Sverige inte kan sätta samman lärande med att vara barn. Att barn faktiskt kan tycka det är kul att lära sig saker, inte bara att leka.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 11:20:32 följande:
    Det beror ju på vilken syn man själv har och såklart vilken erfarenhet. Jag tror nog att bägge systemen kan ha fördelar och nackdelar. Men det är bra att ni är nöjda.
    Fast undersökningar visar ju faktistk att vårt system inte är så bra eftersom barnen blir sämre och sämre....
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 13:11:31 följande:
    Jo, men det är ju fortfarande läxor som vi diskuterar här och som jag påpekade tidigare så finns det inga undersökningar som visar på att läxor och bra studieresultat hänger ihop.
    Jag har svårt att tro att man kan klara av högskola med massor av hemarbete utan att ha tränat på att lägga upp studier och studera själv.... Det finns många olika undersökningar. Ex är ju svenska skolan kass och inga undersökningar har kunnat säga varför.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 13:11:31 följande:
    Jo, men det är ju fortfarande läxor som vi diskuterar här och som jag påpekade tidigare så finns det inga undersökningar som visar på att läxor och bra studieresultat hänger ihop.
    jag har också svårt att tro att man tex kan bli duktig på att spela piano på bara en lektion i veckan, eller bli en duktig friidrottare bara genom att vara med på idrotten i skolan....

nej, jag tror att man måste jobba lite mer hemma. Enl min erfarenhet så blir man duktigare ju mer man övar på något.
  • Glimma76
    Annma skrev 2011-12-13 19:52:57 följande:
    Jag vet inte vilka alla dessa undersökningar är som du hänvisar till, men du kanske kan tipsa mig för jag är intresserad.

Jag tror inte att du blir ett dugg bättre på att lägga upp och planera dina studier genom att få en given läxa från en lärare. Däremot tror jag att du blir duktig på att planera dina studier om du i förväg vet vad som förväntas av dig inom ett visst arbetsområde. Då vet du vilka saker som behöver bli färdiga den här veckan, vad som behövs göras nästa vecka etc. Om det är ett område som är svårt för dig lär du nog behöva ta hem och arbeta en del eller om du snackar bort tiden på lektionerna.

Nu pratar jag om elever som går år 6-9.
    Det går ett program på TV som heter Världens bästa skitskola. Där stod det om rankningen. Jag har googlat, men är rätt kass på att googla. men att svenska skolan rasar är ganska allmänt känt, det står om det då och då i tidningar också. Lägg ut en fråga, för självklart FINNS det på nätet

Ett alternativ är ju att förlänga skoldagen... men jag tror inte barnen orkar med det, utan paus, så i så fall antar jag att det skulle vara obligatorisk skoldag till kanske 16 för lågstadiet.... vet inte om det är så mycket bättre än läxor... för vår familj hade det klart varit sämre.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?