Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

Läxor; bra eller dåligt?

Som jag ser det har läxor en funktion när det gäller att lära sig saker utantill, som glosor och multiplikationstabeller. Ett par extra repetitioner under dygnet gör inlärningen så mycket mer effektiv än om det bara sker under lektionstid. Man hade väl rent teoretiskt kunna uppnå samma effekt under skoltid om man lät eleverna träna glosor korta stunder flera gånger under dagen, men det låter bängligt för resten av undervisningen*.

Lästräning med att läsa några minuter med en vuxen varje dag är också bra.

Jag tycker även att det är helt ok med att man får det som man inte hann med på lektionen som läxa. Det kan vara för att man inte jobbade hårt då eller för att något annat inträffade, men om majoriteten hann med sina uppgifter så är det bra för dem som inte gjorde det att ta igen det hemma. Vissa elever jobbar bättre hemma men inte så bra i skolan då tycker jag att det är ett ok upplägg. Det viktiga är ju att de lär sig.

Slutligen tycker jag att läxor är viktiga för att lära ut studieteknik, studievana, ansvar och självdisciplin. Men då måste det ligga på en nivå som är relevant för det barnet. Om det är föräldrarna som tar över disciplinen och ansvaret, så missar man målet ganska rejält.

*Fast det är något jag undrar över: varför inkorporerar man inte repetetiv inlärning i gymnastiken, musiken och bilden? 

• scanmia
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-06 13:24:38 följande:
    Det gör man, åtminstone vad gäller idrott och musik, i mina barns skola, dock inte bild.
    Vad kul!Glad
    Här så håller de dessa ämnen ganska separat.
Svar på tråden Läxor; bra eller dåligt?