Ambrooke skrev 2011-12-02 21:06:58 följande:
Okej nyårsmamma
Som doula själv kan jah inte förstår varför du inte sa till henne om detta, Man träffas innan för att få en tillit (som allt handlar om)
Kände ni inte att ni hade bra kontakt?
Och om hon tog 7000 så måste hon varit riktigt erfaren
och om du var inte njöd så tycker jag absolut du borde ha fått minst 70 procent tillbaka i dessa pengarna!
Varför sa du inget? hade du sagt nåt så hade det kunnat ändras! Efter första mötet varför sa du inte nej?
och du hade kunnat delat upp betalningen halva före, halva efter!
SJÄLV SOM DOULA så skulle jag aldrig vilja höra detta! :(
gör mig fruktansvärt ledsen!
Om du vill ha hjälp med att prata om detta är du mer än välkommen att skriva till mig genom mejlen så kan vi reda genom eller så kan vi tala genom odis!!!
FÖR DETTA TILLÅTS INTE!
Hade jag varit din doula hade det inte varit så någonstans! alla som har haft mig har varit 100 procent njöd!
MVH!!!!
Vi träffades flera ggr innan och allt kändes bra då. Därför sa jag inte nej, jag var nöjd med henne.
Men vid förlossningen var hon en annan person, gjorde inget av det vi talat om innan. Stod inte upp för mig trots att hon klart och tydligt kände till vad jag ville och inte. I flera lägen där BM försökte övertala mig till saker jag inte ville – och som doulan visste att jag inte ville – så tog hon plötsligt BM:s parti vilket gjorde att jag blev helt ensam mot dem båda två.
Jag kunde inte säga något då eftersom jag hade noll möjlighet att ta ett gräl med henne mitt i förlossningen (vilket man ju har när man föder). Betalningen var också uppdelad. Men vi hade ju ett skrivet avtal så hur skulle jag ta mig ur det när hon beviserligen var där och gjorde det som formellt står i avtalet (dvs hade jour, kom, närvarade + möten före och efter)? Hur bevisar jag att ”kvaliten” på ”stödet” var uselt och något jag inte borde betala för? Och hur orkar man göra detta kort efter en mycket jobbig förlossning?
Visst finns fina rapporter om hur mycket doulor förbättrar förlossningar, men är det just för att det är doulor eller är det helt enkelt så att ett bra stöd – oavsett vem som är det stödet – ger lättare förlossningar? En kompis är gratis, man känner varann och vet vad man får, och det kanske skulle visa sig precis lika bra om man studerade det istället.