• Ambrooke

Finns faktiskt en utväg för er rädda!

Om någon sa till dig att det fanns ett läkemedel eller en teknik som kunde göra din förlossning 25% kortare, minska din smärta och ditt behov av epidural med 60%, halvera risken för kejsarsnitt och sugklocka, minska risken för amningsproblem, förbättra din anknytning med ditt barn, göra så att din partner känner sig mer delaktig vid förlossningen och gör din förlossningsupplevelse mer positiv - skulle du inte kräva att få det läkemedelt/tekniken då??

Nu finns det inte någon medicin man kan ta eller någon sådan teknik.

Men att FÖDA med en DOULA ger alla dessa positiva effekterna och ännu flera!!! ♥

Doula.nu

• Svar på tråden Finns faktiskt en utväg för er rädda!
  • Lindreas
    Sabbi skrev 2011-11-30 22:51:02 följande:
    Ne det beror ju vad man är rädd för inför sin förlossning. Att välja kejsarsnitt för mig gör att de saker som jag är mest rädd för försvinner dvs bestånde men.
    Vilka bestående men tänker du på då?
  • Sabbi
    Lindreas skrev 2011-11-30 22:51:56 följande:
    Vilka bestående men tänker du på då?

Ja en sfinkterrupturskada för ju med sig lite smått och gott. Även felsydda underliv.
  • Lindreas
    Sabbi skrev 2011-11-30 23:00:48 följande:
    Ja en sfinkterrupturskada för ju med sig lite smått och gott. Även felsydda underliv.
    Ja, det är sant. Men ett kejsarsnitt kan ju också medföra bestående men.
  • Sabbi
    Lindreas skrev 2011-11-30 23:02:25 följande:
    Ja, det är sant. Men ett kejsarsnitt kan ju också medföra bestående men.

Jo men det är inte lika vanligt
  • Ambrooke
    Lindreas skrev 2011-11-30 22:33:14 följande:
    Det tråkiga är att det är för dyrt för många. Jag menar absolut inte att någon ska arbeta gratis, men det borde finnas doulor att tillgå via mvc, anställda av kommunen eller liknande.
    Jag somär doula håller med dig!
  • Ambrooke
    Sabbi skrev 2011-11-30 22:47:54 följande:
    Kejsarsnitt??
    Kejarsnitt är en onördig ingrep! Om det inte är akut att barnet tex inte mår bra!

Varför skära hela buken, gör att läketiden är dubbelt så länge när du kan få stöd både kvinnan och partnern?

• Ambrooke
    Blå damcykel skrev 2011-11-30 22:43:32 följande:
    Ser inte poängen med en doula.
    men det är du som gör det. har du någonsin frågat ett par som har haft doula och frågat dem vad dem tyckte? Har du någonsin frågat en doula själv?
  • Mary Jo
    Nyårsmamma skrev 2011-12-01 21:21:45 följande:

Jag har haft doula. Det var sämst hittills. Kommer aldrig ha det igen.

Varför? Berätta gärna.
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Blå damcykel
    Ambrooke skrev 2011-12-01 16:34:50 följande:
    men det är du som gör det. har du någonsin frågat ett par som har haft doula och frågat dem vad dem tyckte? Har du någonsin frågat en doula själv?
    Nej och nej. Men jag ser inte hur man kan bli hjälpt av en. Att ha en erfaren person med sig... Bm är ju antagligen erfaren och är ju där för att stötta kvinnan.
  • Nyårsmamma
    Mary Jo skrev 2011-12-01 21:27:15 följande:
    Varför? Berätta gärna.

Jag skulle gärna men tvekar lite. Jag tror ev att den doulan finns här på FL så det kan bli känsligt. Hon var inget stöd iaf, hade kunnat ta med katten lika gärna. Skulle aldrig betala för en doula igen, man vet ju inte alls vad man får innan man är i förlossning och då är ju avtalet redan ingået. Ser nu efter doulaverksamheten mest som ett försök att tjäna pengar ganska lättvindigt, ”jag sitter brevid när du föder, det kostar 7000kr”. Doulan kan ju inget speciellt till skillnad från en bm, ta med en kompis gratis istället om man vill ha någon som sitter brevid och tittar på.

• Ambrooke
    Nyårsmamma skrev 2011-12-01 21:36:39 följande:

Jag skulle gärna men tvekar lite. Jag tror ev att den doulan finns här på FL så det kan bli känsligt. Hon var inget stöd iaf, hade kunnat ta med katten lika gärna. Skulle aldrig betala för en doula igen, man vet ju inte alls vad man får innan man är i förlossning och då är ju avtalet redan ingået. Ser nu efter doulaverksamheten mest som ett försök att tjäna pengar ganska lättvindigt, ”jag sitter brevid när du föder, det kostar 7000kr”. Doulan kan ju inget speciellt till skillnad från en bm, ta med en kompis gratis istället om man vill ha någon som sitter brevid och tittar på.

Okej nyårsmamma
    Som doula själv kan jah inte förstår varför du inte sa till henne om detta, Man träffas innan för att få en tillit (som allt handlar om)
    Kände ni inte att ni hade bra kontakt?
    Och om hon tog 7000 så måste hon varit riktigt erfaren 
    och om du var inte njöd så tycker jag absolut du borde ha fått minst 70 procent tillbaka i dessa pengarna!
    Varför sa du inget? hade du sagt nåt så hade det kunnat ändras! Efter första mötet varför sa du inte nej?
    och du hade kunnat delat upp betalningen halva före, halva efter!
    SJÄLV SOM DOULA  så skulle jag aldrig vilja höra detta! :( 
    gör mig fruktansvärt ledsen!
    Om du vill ha hjälp med att prata om detta är du mer än välkommen att skriva till mig genom mejlen så kan vi reda genom eller så kan vi tala genom odis!!!
    FÖR DETTA TILLÅTS INTE!
    Hade jag varit din doula hade det inte varit så någonstans! alla som har haft mig har varit 100 procent njöd!
    MVH!!!!

• Ambrooke
    Blå damcykel skrev 2011-12-01 21:33:56 följande:
    Nej och nej. Men jag ser inte hur man kan bli hjälpt av en. Att ha en erfaren person med sig... Bm är ju antagligen erfaren och är ju där för att stötta kvinnan.
    en bm har oftast inte tid om det mycket,
    kolla upp vetenskapliga bevis på en doulas påverkan snälla! 
  • Ambrooke
    Nyårsmamma skrev 2011-12-01 21:36:39 följande:

SEN SÅ TAR MAN INTE ÖVERDRIVIT SÅ MED PRIS TYCKER JAG! FÖR EN ERFAREN TYCKER JAG MAX 3000 KR INtE MER!!! JAG GJORDE MIN UTBILDNING FÖR ATT HJÄLPA: INTE TJÄNA PENGAR!
  • Blå damcykel
    Ambrooke skrev 2011-12-02 21:07:48 följande:
    en bm har oftast inte tid om det mycket,
    kolla upp vetenskapliga bevis på en doulas påverkan snälla! 
    Hjälper inte mig ändå då det inte finns på gotland. Ska föda om en månad och båten går 1 gång/dygn. Hur många dagar kan en doula sitta på gotland och vänta in min fl för ett par tusenlappar?
  • Nyårsmamma
    Ambrooke skrev 2011-12-02 21:06:58 följande:
    Okej nyårsmamma
    Som doula själv kan jah inte förstår varför du inte sa till henne om detta, Man träffas innan för att få en tillit (som allt handlar om)
    Kände ni inte att ni hade bra kontakt?
    Och om hon tog 7000 så måste hon varit riktigt erfaren 
    och om du var inte njöd så tycker jag absolut du borde ha fått minst 70 procent tillbaka i dessa pengarna!
    Varför sa du inget? hade du sagt nåt så hade det kunnat ändras! Efter första mötet varför sa du inte nej?
    och du hade kunnat delat upp betalningen halva före, halva efter!
    SJÄLV SOM DOULA  så skulle jag aldrig vilja höra detta! :( 
    gör mig fruktansvärt ledsen!
    Om du vill ha hjälp med att prata om detta är du mer än välkommen att skriva till mig genom mejlen så kan vi reda genom eller så kan vi tala genom odis!!!
    FÖR DETTA TILLÅTS INTE!
    Hade jag varit din doula hade det inte varit så någonstans! alla som har haft mig har varit 100 procent njöd!
    MVH!!!!

Vi träffades flera ggr innan och allt kändes bra då. Därför sa jag inte nej, jag var nöjd med henne.

Men vid förlossningen var hon en annan person, gjorde inget av det vi talat om innan. Stod inte upp för mig trots att hon klart och tydligt kände till vad jag ville och inte. I flera lägen där BM försökte övertala mig till saker jag inte ville – och som doulan visste att jag inte ville – så tog hon plötsligt BM:s parti vilket gjorde att jag blev helt ensam mot dem båda två.

Jag kunde inte säga något då eftersom jag hade noll möjlighet att ta ett gräl med henne mitt i förlossningen (vilket man ju har när man föder). Betalningen var också uppdelad. Men vi hade ju ett skrivet avtal så hur skulle jag ta mig ur det när hon beviserligen var där och gjorde det som formellt står i avtalet (dvs hade jour, kom, närvarade + möten före och efter)? Hur bevisar jag att ”kvaliten” på ”stödet” var uselt och något jag inte borde betala för?  Och hur orkar man göra detta kort efter en mycket jobbig förlossning?

Visst finns fina rapporter om hur mycket doulor förbättrar förlossningar, men är det just för att det är doulor eller är det helt enkelt så att ett bra stöd – oavsett vem som är det stödet – ger lättare förlossningar? En kompis är gratis, man känner varann och vet vad man får, och det kanske skulle visa sig precis lika bra om man studerade det istället.

Svar på tråden Finns faktiskt en utväg för er rädda!