• Grodanbollan

OK frukost för viktnedgång???

Jag äter en tallrik med fil, ej lätt-fil, och en hemgjord müsli gjord på:
    Paranötter, sötmandel, kanel, kokos, pumpakärnor som jag krossat/hackat.
    Jag kan ibland strö över 1tsk sötningsmedel på filet också, ibland tillsätter jag frysta hallon.

Ett kokt ägg med kaviar äter jag också och ett stort glas kallt vatten.

Är detta okej, eller vad säger ni hälsosamma där ute som vet massor om viktnedgång?

Tackar för många svar!

• Svar på tråden OK frukost för viktnedgång???
  • Balahir

ett ägg och en burk tonfisk i tomatsås äter jag till frukost.

• Kjell2
    Grodanbollan skrev 2011-12-01 08:08:36 följande:

Jag äter en tallrik med fil, ej lätt-fil, och en hemgjord müsli gjord på:
    Paranötter, sötmandel, kanel, kokos, pumpakärnor som jag krossat/hackat.
    Jag kan ibland strö över 1tsk sötningsmedel på filet också, ibland tillsätter jag frysta hallon.

Ett kokt ägg med kaviar äter jag också och ett stort glas kallt vatten.

Är detta okej, eller vad säger ni hälsosamma där ute som vet massor om viktnedgång?

Tackar för många svar!

Duger - men förutrsätter att du äter vettigt och begränsat under resten av dagen.
  • MiaJ

Låter jättebra, men skippa kaviaren. mängder med tillsatt socker.

I en msk kaviar är det samma kalorimängd som i en halv banan, men i bananen är det nyttigare naturligt socker.

Vill du ändå ha nåt salt till ägget föreslår jag räkor, du kan äta 10-15 st för samma kalorimänd som i kaviaren. Här finns bara nyttiga proteiner och 0% socker

Jag vet ju inte hur petnoga du vill vara, men många sådana här småsaker gör underverk för resultatet.
    Jag vet, jag har provat. Gick ner 12 kilo på 4 månader genom att bara var väldigt noga, tex byta ut kaviar mot räkor och massa andra saker också förstås!

Ett litet tips till som du säkert redan har tänkt på:

se till att vara mätt efter varje måltid, inte NÄSTAN mätt. Det håller inte i längden, jag har testat det också.
    Om du inte blir mätt: fyll ut med kalorifattiga livsmedel, en bit paprika, tomat och lite magert kalkonkött brevid ägget, eller kanske lite keso och gurka.... Finns mycket att hitta på.

Lycka till, berätta gärna hur det går!

kram

• Grodanbollan
    MiaJ skrev 2011-12-01 08:53:39 följande:
    Låter jättebra, men skippa kaviaren. mängder med tillsatt socker.

I en msk kaviar är det samma kalorimängd som i en halv banan, men i bananen är det nyttigare naturligt socker.

Vill du ändå ha nåt salt till ägget föreslår jag räkor, du kan äta 10-15 st för samma kalorimänd som i kaviaren. Här finns bara nyttiga proteiner och 0% socker

Jag vet ju inte hur petnoga du vill vara, men många sådana här småsaker gör underverk för resultatet.
    Jag vet, jag har provat. Gick ner 12 kilo på 4 månader genom att bara var väldigt noga, tex byta ut kaviar mot räkor och massa andra saker också förstås!

Ett litet tips till som du säkert redan har tänkt på:

se till att vara mätt efter varje måltid, inte NÄSTAN mätt. Det håller inte i längden, jag har testat det också.
    Om du inte blir mätt: fyll ut med kalorifattiga livsmedel, en bit paprika, tomat och lite magert kalkonkött brevid ägget, eller kanske lite keso och gurka.... Finns mycket att hitta på.

Lycka till, berätta gärna hur det går!

kram
    Tack för svaret!

Men den kaviaren jag äter till ett ägg är inte ens sammanlagt 1tsk, och hinner jag ens äta så mycket tillsatt socker då?

Jo jag äter bra under dagen, bra lunch och middag.. emellan målen äter jag sötmandel eller annat naturligt och hinkar i mig vatten.
    Någon frukt på kvällen unnar jag mig om jag är jättesugen, eller en bit 70% choklad.
  • Kjell2
    Grodanbollan skrev 2011-12-01 09:09:57 följande:
    Tack för svaret!

Men den kaviaren jag äter till ett ägg är inte ens sammanlagt 1tsk, och hinner jag ens äta så mycket tillsatt socker då?

Jo jag äter bra under dagen, bra lunch och middag.. emellan målen äter jag sötmandel eller annat naturligt och hinkar i mig vatten.
    Någon frukt på kvällen unnar jag mig om jag är jättesugen, eller en bit 70% choklad.

Om du närmar dig ditt mål gör du rätt, annars måste du ändra på något.

• VVPeter
    Grodanbollan skrev 2011-12-01 09:09:57 följande:
    Tack för svaret!

Om jag skulle gissa, utan att veta vad du äter i övrigt, så kan det vara så att du får i dig för mycket kalorier som du inte ens är medveten om. Sötmandel som mellanmål har ett väldigt högt energivärde, det har också paranötterna som du har i müslin.

Innan jag blev medveten om vad jag stoppade i mig så trodde jag att "lite nötter är väl ingen fara, alla säger ju att det är så bra..." men 100 g nötter innehåller i princip lika många kcal som 100 g choklad och den gamla, osexiga sanningen gäller - stoppar du i dig mer än du förbränner så går du upp i vikt.
  • Grodanbollan
    VVPeter skrev 2011-12-01 11:09:49 följande:
    Om jag skulle gissa, utan att veta vad du äter i övrigt, så kan det vara så att du får i dig för mycket kalorier som du inte ens är medveten om. Sötmandel som mellanmål har ett väldigt högt energivärde, det har också paranötterna som du har i müslin.

Innan jag blev medveten om vad jag stoppade i mig så trodde jag att "lite nötter är väl ingen fara, alla säger ju att det är så bra..." men 100 g nötter innehåller i princip lika många kcal som 100 g choklad och den gamla, osexiga sanningen gäller - stoppar du i dig mer än du förbränner så går du upp i vikt.
    Skillnaden är väl att nötter o mandlar innehåller nyttiga fettsyror medans som du säger 100g choklad inte gör, bra kalorier vs dåliga m a o :)
  • Kim J

1 kokt ägg mosat i 100g lättkeso med salt är gott :) Eller med avocado..
    Eller en omelett med champinjoner och purjolök.

• VVPeter
    Grodanbollan skrev 2011-12-01 11:40:46 följande:
    Skillnaden är väl att nötter o mandlar innehåller nyttiga fettsyror medans som du säger 100g choklad inte gör, bra kalorier vs dåliga m a o :)
    Det har du helt rätt i. Men en kalori är en kalori, äter du fler än du förbrukar så går du upp i vikt. Äter du färre än du förbrukar så går du ner i vikt Just nötter är ju lätt att äta mycket av och därmed få i sig mycket energi, bara därför jag misstänkte att ditt "problem" kunde ligga där.
  • Grodanbollan
    Kim J skrev 2011-12-01 11:55:02 följande:
    1 kokt ägg mosat i 100g lättkeso med salt är gott :) Eller med avocado..
    Eller en omelett med champinjoner och purjolök.
    Åh det låter smaskens, det skall testas, tack!!
  • Grodanbollan
    VVPeter skrev 2011-12-01 13:00:35 följande:
    Det har du helt rätt i. Men en kalori är en kalori, äter du fler än du förbrukar så går du upp i vikt. Äter du färre än du förbrukar så går du ner i vikt Just nötter är ju lätt att äta mycket av och därmed få i sig mycket energi, bara därför jag misstänkte att ditt "problem" kunde ligga där.
    Jag har inget problem, jag undrade bara vad de som kan mer än mig om näringsinnehållspladder tycker om min frukost, så de så
Svar på tråden OK frukost för viktnedgång???