• loppis7

Nån som har recept på god soppa !

Vill ha recept på goda soppor .

• Svar på tråden Nån som har recept på god soppa !
  • Mornie Alantie

Denna gjorde jag igår, det blev jättegott:

Hacka och fräs en gul lök med en eller två pressade vitlöksklyftor och lite färsk chilli. Tillsätt 2 dl torra röda linser. Rör runt så att linserna blir blanka av olja. Krydda med lite spiskummin och svartpeppar. Häll i en burk kokosmjölk. Låt koka under lock på ganska låg värme. Rör om då och då och späd med vatten om det börjar bli torrt. Mixa lätt med en stavmixer när linserna mjuknat och späd till önskad konsistens. Salta och pressa i lite citronsaft.

Detta räckte till tre portioner. Om jag haft färsk ingefära hemma skulle jag ha rivit i lite sådan också. Salta inte innan linserna mjuknat, de tar längre tid att koka i saltat vatten.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Arga Klara

Jag brukar göra köttfärssoppa!

Hacka morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri och potatis i tärningar. Går bra med purjolök också, eller någon annan grönsak man gillar. Paprika är gott. 
    Koka upp med grönsaksbuljong och valfria kryddor.
    Stek gul lök, en vitlöksklyfta och köttfärs, krydda med salt och peppar och häll i soppkastrullen. 
    Låt allt puttra en stund till grönsakerna är mjuka, smaka av med valfri örtkrydda. 

Inga mått här, man tager vad man haver eller gillar, och i valfri mängd! Skrattande 

• mandelblomma

Här har du flera.
    Fisksoppa med saffran och vitlök, hur god som helst och passar bra nu med saffranssmaken.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/11/fantastisk-fisksoppa-med-saffran-och.html

Hemkokt tomatsoppa.Så god och de färska tomaterna kan bytas ut mot tomatkross nu när det inte är såsong för tomater.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/bettys-ljuvliga-tomatsoppa.html

Eller världens ljuvligaste kantarellsoppa. Kan bytas ut mot champinjoner och blir god då med!
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/kantarellsoppa-pa-min-pappas-vis.html

Eller en räksoppa med rivna morötter i, så god och så himla enkel.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/kraftskiva-med-tjocka-slakten.html

• Veladis
    Potatis- och purjolökssoppa! Mycket enkelt och billigt, men kan lätt lyxas till med olika tillbehör vid servering!

Mitt recept, räcker till 2 vuxna och 2 barn:

ca 2 dm purjolök, hackas och läggs i först i en gryta/kastrull med lite olja och
    1 liten vitlöksklyfta, pressad.
    8 medelstora potatisar, skär i tärningar, släng i när purjon blivit lite glansig (tar bara ngn minut)
    Fyll på med vatten till ungefär 4/5 av potatis-purjon i kastrullen.
    Koka tills potatisen är mjuk tillsammans med 1 grönsaksbuljongtärning och valfria kryddor, t ex
    salt, peppar, örtagårdskrydda.
    Ta av kastrullen, mixa slät med mixer eller matberedare. Häll i ca 1½-2 dl, (eller tillräckligt mycket för en lagom krämig konsistens) grädde av valfri fetthalt. Ställ tillbaka på spisen och låt soppan precis koka upp. Smaka av, krydda ev lite till, sen klart!
    Servera gärna med en klick pesto och 5-6 kräftstjärtar per tallrik. Eller lite rökt, strimlad skinka. Och ett gott bröd till        

Sen har vi Lata kycklingsoppan:  

Fräs curry i smör. Späd på med vatten + 1 kycklingbuljongtärning per l. Häll i lagom mycket frysta wokgrönsaker. Släng i lite finskuren kycklingfilé eller restbitar av kyckling, låt koka up och koka tills kycklingen är klar (är det rester behöver det ju bara bli varmt). Släng sedan i några nystan valfria nudlar. Krydda efter behag, klart när kycklingen är klar och nudlarna mjuka.   
  • Psychadelia

Jag lagar aldrig mat på recept utan tar lite på känn men här kommer några tips på soppor...

Ost och broccolisoppa

Broccoli
    Grönsaksbuljong
    Vatten
    Grädde
    Salt
    Peppar
    Stark mjukost

Koka allt utom mjukosten tills broccolin är färdig, smält sedan ner osten i soppan och red av med maizena redning om du vill.

Morotssoppa kan du göra på samma sätt, byt bara ut broccoli mot morötter och mjukosten mot räkost. Jag brukar riva morötterna grovt.

Tacosoppa

Quornfärs (köttfärs om man äter det...)
    Tacokrydda
    Lök
    Paprika
    Krossade tomater
    Buljong
    Vatten
    Pasta eller potatis
    Majs

Stek färsen med kryddan, ha sedan i grönsakerna och på med tomater, buljong, vatten och salt och peppar. Lägg i pastan eller potatisbitar och koka tills dessa är mjuka. Lägg sist i majsen. Servera med en klick crème fraîche och krydda eventuellt på extra med cayennepeppar.

• plommonsylt

Fisk (och ev skaldjur)-soppa med saffran. Sök på google. Ett glas rött och en bit surdegsbröd till. Yum!Skål

• riboflavin

1 Squash 
    2 potatisar
    Grönsaksfond/buljong
    3 dl vatten
    creme fraiche 

Skala  och hacka grönsakerna, koka dem i 10-15 min i buljonvattnet. Mixa och tillsätt creme fraiche efter smak.
    Servera med lite färska örter och ev. en klick färskost. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lindyn

Snabb soppa- barn älskar den(min iaf)

hacka en lök

skala potatis och morötter

skär i lagom bitar så de blir mjuka lite fortare. . .

Stek löken i smör/olivolja, häll i morötter och potatis rör om.

Häll över vatten så det täcker allt- två buljongtärningar.

Koka tills potatis och morötter är genomkokta.

Kör i mixern, blir lite pure i konsistensen.

Servera med creme fraiche

mums mums

• smöla

Höstsoppa.
    Bryn köttfärs och lök med salt peppar och rikligt med taco krydda (två påsar till 500g köttfärs)
    Häll allt i en stor kastrull , ta vara på stekskyn
    tillsätt
    3 krossade tomater
    vitkål
    purjo
    morot
    palsternacka
    rotselleri
    kålrot
    potatis
    timjan

Fyll på med vatten så att det täcker
    tillsätt köttbuljong 1 st per halvliter vätska  smaka av och tillsätt mer taco/salt/peppar

Koka 1 timme.
    Om man vill kan man servera med cremefraiche blandat med  pressad vitlök

eller så gör man klimp
    Blanda 2 ägg med vetemjöl tills det blir en seg smet/lös deg. Ha i kokande soppa teskedsvis.

Kräftostsoppa

Riv morötter , fräs i smör
    tillsätt 1 liter vatten
    samt fiskbuljong
    2 dl cremefraiche
    salt o peppar
    1 ask kräftost 400g
    rikligt med dill
    koka upp och tillsätt kräftstjärtar.

Gyllene fisksoppa
    fräs lök
    vitlök
    paprika
    potatis
    tillsätt vatten 1 liter
    vitt vin 2 dl
    grädde 3 dl
    saffran1 pkt
    cayenne 
    hummerfond
    dill
    valfri fisk i bitar
    räkor

Svar på tråden Nån som har recept på god soppa !