• borenn

Hur ska jag tänka...

Hej...Vill fråga lite
    För tre år sedan har jag träffat en man.Vi är särbor.Från första stunden har mannen berättat för mig om en kvinnlig kollega han jobbar med.Klart,att jag har lyssnat,för det tycker jag att man ska göra.Jag har varit presenterat för henne ,vi har varit hos henne och hennes man .Samtalen om henne fortsatte.Jag fick veta vilka kläder har hon,vad hon äter...Till slut har jag sagt stopp.Har förklarat för mannen,att det skulle vara bra om han pratar lite om mig och oss istället.Han har lovat att lyssna mer på vad jag vill och tycker.Det har hjälpt kanske en månad och situationem var det samma igen...och igen och igen.Han har lovat igen och igen.Han har visat henne mina sms till honom och har börjat kalla mig svartsjuk,för hon tyckte det.Han har berättat för henne om det jag och han pratat om.Han har lovat mig,att inte blanda henne i vårt privata liv.Jag har försökt förklara,att jag vill vara först för honom,vill höra själv fina ord till mig,vill ha fast grund att stå på.Jag har inget emot att min särbo har kvinnliga vänner ,men hans sätt att börja ett nytt förhöllande var inte kanske så bra.Han förstog inte att han gjort mig ledsen.Det säger han själv och det sa han själv gång på gång.Jag har ställt ultimatum-jag eller hon.Ja,jag vet att man ska inte göra det,men jag ville ta slut på allt bråk om att bli synlig för honom.Det köpte han inte heller.Hur kan  man förbjuda nån att träffa vänner ? Jag förstår det.....För mig var det sätt att visa för honom att jag menar allvar.Har man ett förhöllandet och vill man bygga liv tillsammans,måste man respektera och lyssna på varandra.man kan inte bara lova och säga saker i luften.Särbon har börjat leta efter svaret på nätet,ville veta vad är rätt och fel.Viktigaste för honom var att hitta svaret på om det är rätt att förbjuda honom att träffa kollega från jobbet.Svaret fick han-nej det är inte rätt men du fär sluta prata vitt och brett om den andra kvinna och börja jämka.Nu plötsligt förstår han allt.!!!!!!!!!!!Nu förstår han varför har jag reagerat som jag gjort.Efter tre år!!Vad ska jag tro och tycka om honom.Jag är bara besviken och har svårt att lita på honom igen. 
    kram

• Svar på tråden Hur ska jag tänka...
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du har kämpat i tre år med denna frågan. Det har slitit på både dig och er relation att du inte fått gehör från din sambo för det som varit så viktigt för dig. Det hela låter som brist på lojalitet för dig och att din sambo inte alls har förstått att detta gjort dig illa. I en relation är det alltid mycket viktigt att respektera varandra och att lyssna och ta varandra på allvar. Din sambo verkar ha hängt upp sig mer på vad som är rätt och fel och det brukar inte fungera så bra utan det handlar om att lyssna på sin sambo i stället.
    Jag förstår att du är besviken och har svårt att lita på honom. Han måste förstå detta och inte känna sig anklagad. Du har verkligen farit illa. Om din sambo har svårt att visa dig empati och förståelse även när det gäller andra frågor så kanske du måste fundera över om han är rätt partner för dig. Det är viktigt att snabbt få gehör annars blir man helt uttröttad. Ni behöver kunna prata med varandra på ett lätt sätt utan låsningar och konflikter.
    Hälsningar
    Gerd   

• borenn

Tack snälla för ditt svar.

Svar på tråden Hur ska jag tänka...