Köttfärsbiffar är enkla att göra. Typ:
500 gram köttfärs
ett rått ägg
en lök
ströbröd (kanske en halv matsked eller så, brukar inte mäta)
salt (kanske en halv-en tesked eller så, brukar inte mäta)
peppar
blanda ihop allt, forma biffar och stek. Kan ätas till potatismos (potatis, ägg, salt, peppar, mjölk, smör. Enkelt.) eller potatis med sås. Jag gör ibland sås på skyn, då häller jag grädde i pannan där köttfärsbiffarna är så tar jag lite Mrs. Chengs mushroom soy och blandar ihop. Det tycker jag blir gott, i alla fall.
Strimlad lövbiff i currysås med pasta är lätt att göra.
Sätt på pastavatten och när det kokat upp, häll i pasta. Strimla sedan typ 500 gram lövbiff (beroende på hur många ni är, dock), stek, ta på kanske en matsked eller så med mjöl (osäker på hur mycket) och blanda om, häll på grädde, försök blanda ut så att mjölklumpar försvinner (kanske rentav bättre att ta lite mjöl i ett glas med grädde och blanda ur klumparna för att sedan hälla på blandningen på lövbiffsstrimlorna. Vet inte riktigt.), krydda med önskad mängd curry och salt i grädden, servera.
Pastan och lövbiffcurrysåsen brukar vara klara typ samtidigt ifall man lägger i pastan precis innan man börjar steka köttet. Så, snabb och enkel mat.
Sedan är det enkelt att tillaga frysta kycklingfiléer i ugn, har jag märkt. Häll typ grädde (ganska mycket eftersom en del av vätskan dunstar bort i ugnen. kanske dock kan gå att använda lock för att motverka detta) och önskade kryddor (exempelvis curry eller så) i en form där kycklingfiléerna får plats, lägg i kycklingfiléerna i formen och ställ in i ugnen i en timme eller så (kolla så kycklingen är klar när du tar ut den) i 200 grader. Servera med ris. Plättlätt.