• Hankii

samma mat om och om igen...

Jag behöver lite hjälp, vi har fastnat i en cirkel av samma matlagning, antingen är det korvstoganoff med ris, eller spagetti o köttfärssås, fiskgratäng med potatis, lasagne.. Ja det är väl typ dom maträtterna som går i omgångar här hemma, har ni några tips på relativa enkla middags rätter som vi kan laga? 

• Svar på tråden samma mat om och om igen...
  • MammaSandra1989

Köttgryta, kycklinggryta, biffar, stekt blandfärs blandat med potatismos. Fyllda kycklingfileer (ex. Philadelphia) . Bacon blandat med cremefraiche örter och makaroner :)

• Pimpinellan

Köttfärslimpa
    Stekt lax med stuvad spenat
    Gargnäskotletter (kan bistå med recept om nån vill)
    Björns fiskgryta (kan bistå med recept)
    Raggmunkskaka (kan bistå med recept)

• Hankii
    Pimpinellan skrev 2011-12-01 16:07:00 följande:
    Köttfärslimpa
    Stekt lax med stuvad spenat
    Gargnäskotletter (kan bistå med recept om nån vill)
    Björns fiskgryta (kan bistå med recept)
    Raggmunkskaka (kan bistå med recept)
    Ja tack, jag tar gärna emot recept, bara det inte är allt för komplicerade rätter Glad
  • pluppfamiljen

Jag började med mat påsar och då blir det varierat så det räcker och blir över. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Bysan

Om ni gillar Isterband har jag ett supergott tips.

Pyttipanna på isterband.

Ta bort skinnet på isterbanden, skär ner i mindre bitar, hacka lite lök, och
    skär potais i pyttipanna-stora bitar.
    Stek allt, och mosa isterbanden lite, de e mumsmums...

• mandelblomma

kanske kan du hitta lite inspiration här, vardagsmat som går tätt fort att laga eller med fördel kan förberedas.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/

Ex Kyckling i ugn med fetaost och honung
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/febrig-kyckling-i-ugn-med-fetaost-och.html

eller en tackopaj
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/11/krispig-tacopaj.html

gillar du chevre är den här laxen god
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/chevreoverbakad-lax-i-ugn-med-ringlad.html

stora italienska köttbullar med parmesan i tomatsås.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/italienska-parmesankottbullar-i-het.html

Kyckling i lergryta som sköter sig själv när du gör något annat.
    lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/det-har-en-repis-kycklign-i-lergryta-nu.html

Hoppas du hittar något.

• pluvdo

Köttfärsbiffar är enkla att göra. Typ:

500 gram köttfärs
    ett rått ägg
    en lök
    ströbröd (kanske en halv matsked eller så, brukar inte mäta)
    salt (kanske en halv-en tesked eller så, brukar inte mäta)
    peppar

blanda ihop allt, forma biffar och stek. Kan ätas till potatismos (potatis, ägg, salt, peppar, mjölk, smör. Enkelt.) eller potatis med sås. Jag gör ibland sås på skyn, då häller jag grädde i pannan där köttfärsbiffarna är så tar jag lite Mrs. Chengs mushroom soy och blandar ihop. Det tycker jag blir gott, i alla fall.

Strimlad lövbiff i currysås med pasta är lätt att göra.

Sätt på pastavatten och när det kokat upp, häll i pasta. Strimla sedan typ 500 gram lövbiff (beroende på hur många ni är, dock), stek, ta på kanske en matsked eller så med mjöl (osäker på hur mycket) och blanda om, häll på grädde, försök blanda ut så att mjölklumpar försvinner (kanske rentav bättre att ta lite mjöl i ett glas med grädde och blanda ur klumparna för att sedan hälla på blandningen på lövbiffsstrimlorna. Vet inte riktigt.), krydda med önskad mängd curry och salt i grädden, servera.

Pastan och lövbiffcurrysåsen brukar vara klara typ samtidigt ifall man lägger i pastan precis innan man börjar steka köttet. Så, snabb och enkel mat.

Sedan är det enkelt att tillaga frysta kycklingfiléer i ugn, har jag märkt. Häll typ grädde (ganska mycket eftersom en del av vätskan dunstar bort i ugnen. kanske dock kan gå att använda lock för att motverka detta) och önskade kryddor (exempelvis curry eller så) i en form där kycklingfiléerna får plats, lägg i kycklingfiléerna i formen och ställ in i ugnen i en timme eller så (kolla så kycklingen är klar när du tar ut den) i 200 grader. Servera med ris. Plättlätt.

• pluvdo

Och laxfiléer är enkla att göra.

Jag brukar göra så att jag river loss en kanske 20x20 centimeter stor aluminiumfoliebit och lägger den på köksbänken sedan häller jag på lite salt och lite peppar på den, lägger en liten smörklick på, lägger en tinad laxfilé uppepå smörbiten, saltar och pepprar laxfilén ovanpå lite, lägger på ännu en liten (kanske 2x2 cm) klick med smör så hackar jag rödlök och lägger önskad mängd ovanpå laxfilén. Skvätter på lite citronsaft ur en såndär flaska med färdigpressad sådan, viker igen foliepaketet runt laxfilén så att det är helt förslutet och så in i ugn i 225 grader kanske 15-20 min. Ja, så räcker förstås inte en laxfilé till flera personer, men kanske 1-2 per person, beroende på.

Så gör jag potatis och Blå bands hollandaisesås till, men det är ju en smaksak.

• vampyria2

Bacon, grädde, purrjulök, broccoli, riven ost och pasta till, gott och nyttigt.

köttfärs som man stecker med frysta grönsaker har ris eller couscus till, gärna lite soya över och kanske lite samboelik om man tycker om det.

Räckor, frysta grönsaker, coccosmjölk, lite grädde, sweet chilli sås och sen nudlar eller ris till.

Stek strimlad kyckling och grönsaker (vitkål, lök, majs, morötter) häll på grädde och soja servera med pasta, super gott :p

• Alecto

vi har icas billiga matkasse varannan vecka för att få ny inspiration och tips på lätta, snabba och hyfsat billiga rätter.

På ICA:s hemsida har du vad som ingår i varje veckas kasse och även andra tips på veckor menyer där man kan få inspiration också.

• vampyria2

Böngryta är gott, nyttigt och super enkelt att göra :p

Riv två morötter, hacka en lök, fräs löken lite så de börjar bli mjuka ha i morötterna och fräs på lite, krydda med det du tycker om jag brukar ta peppar, salt, spiskummin, coriander, kryddpeppar och ingefära. Häll sen på krossade tomater, olika bönor som man tycker om och även en burk kikärtor, låt puttra i några minuter sen servera det med ris :p

• Embla

Jag hade samma problem för några år sedan. Jag var stressad och orkade inte komma på nya maträtter hela tiden.

Jag satte mig ned och skrev upp varenda maträtt jag kunde komma på (och som jag kunde laga eller hade ett lätt tillgängligt recept till). Sedan gjorde jag ett tvåveckorsschema och skrev upp en maträtt per dag. Sedan satte jag mig och skrev inköpslistor utifrån schemat. Detta har gjort vardagen mycket enklare! Jag behöver inte komma på vad jag ska laga kl 17 samma dag och jag vet alltid vad som behöver handlas och  har alltid ingredienserna hemma. Schemat är ju inte heller hugget i sten, jag kan gå ifrån det om jag känner att jag är sugen på något annat eller vill prova ett nytt recept.

Vi har både Ica- och Coop-kort, och de skickar ju ut medlemstidningar med jämna mellanrum och i dem (speciellt Icas) står det ofta bra vardagsrecept. Jag har hittat många trevliga recept i dem, både variationer på rätter och helt nya.

• lillgarden
    Embla skrev 2011-12-02 10:29:53 följande:
    Jag hade samma problem för några år sedan. Jag var stressad och orkade inte komma på nya maträtter hela tiden.

Jag satte mig ned och skrev upp varenda maträtt jag kunde komma på (och som jag kunde laga eller hade ett lätt tillgängligt recept till). Sedan gjorde jag ett tvåveckorsschema och skrev upp en maträtt per dag. Sedan satte jag mig och skrev inköpslistor utifrån schemat. Detta har gjort vardagen mycket enklare! Jag behöver inte komma på vad jag ska laga kl 17 samma dag och jag vet alltid vad som behöver handlas och  har alltid ingredienserna hemma. Schemat är ju inte heller hugget i sten, jag kan gå ifrån det om jag känner att jag är sugen på något annat eller vill prova ett nytt recept.

Vi har både Ica- och Coop-kort, och de skickar ju ut medlemstidningar med jämna mellanrum och i dem (speciellt Icas) står det ofta bra vardagsrecept. Jag har hittat många trevliga recept i dem, både variationer på rätter och helt nya.
    Underlättar massor att göra såhär. att slippa behöva tänk: vad ska vi äta idag? ATt bara gå till frysen eller kylen och ta det som matsedeln säger...
  • vivianne
    http://vadfanskajaglagatillmiddag.nu/

Skämt åsido så kände jag detsamma. Så vi har haft middagskasse varannan vecka ett tag. Så slipper vi tänka. Och kan ta våra vardagsfavoriter varannan vecka i alla fall. Hade saknat dem annars.

Ikväll ska en av våra favoriter ställas på middagsbordet. Bakpotatis med räkröra. Hemlagat men extremt lätt.
  • Pimpinellan

Gargnäskotletter

5-7 kotletter med eller utan ben (valfritt) läggs i smord ugnsform
    Vispa ihop två burkar creme fraiche,1 mellangrädde,2 tsk sambal och 1/2 dl. viltfond
    Häll röran över kotletterna
    Tillaga i ugn minst 1,5 timme på 175 grader

Björns fiskgryta

Häll 1 mellangrädde och 1 burk hela tomater i gryta tillsammans med 2 skivade lökar och 1 paket saffran
    Koka 10 minuter
    Lägg försiktigt i halvtinad sej eller torsk som du skivat
    Koka 10 minuter till

• Tittij

Fyll lövbiff med lite hackade soltorkade tomater och en skiva taleggio-ost (ligger bredvid Brie på Coop/Maxi)
    Vik lövbiffen dubbel och stek. När lövbiffen är klar slår du över en burk lättcreme fraich med tomat och basilika. Klart! Servera med klyftpotatis. 

• jessamy

Hemmagjord hasselbackspotatis och fläskfile i ugn.

Stek skivad fläskfile i peppar och salt.  
    Koka upp 3dl grädde och 2 st candadouostar (vi använder 4 peppar). Ha i lite grönpepparkorn.

Slå på ugnen på 200grader.

Lägg fläskfilen i en ugnsfast form. Häll över såsen som du gjort. In i ugnen i ca 30 min.

Färdigt!!

Vi brukar äta det med vitlöksbröd till och hemmagjord sås.

• E4666

Tipsar om boken "Matfrisk". TS, jag har också lagt en direktlänk i din inbox.

Svar på tråden samma mat om och om igen...