• MimmiLina

Turkish delight - hur gör man det?

Vi kollade på Narnia idag, och där äter den ena ungen "Turkish delight" som han får av den där räliga snöhäxan.

Det såg sååå jäkla gott ut! Det var en stor tjock kola, med typ florsocker på.

Nån som ver hur man gör såna? Eller var man kan köpa dylika tingestar?

• Svar på tråden Turkish delight - hur gör man det?
  • MimmiLina

Oj, vilken massa konstiga ingredienser.

I Narnia såg det ut som kola, men det här verkar ju vara nåt annat.

Tack för länken!

• sherlock

Hejsan!

Turkish Delight är en sötsak som smakar rosor, eller parfym

Den är gord på bland anatt rosenvatten.
    Ser godare ut än det smakar, men smaken är som baken!

Har inget recept dock men tänkte dela med mig ändå. Här i england är turkish delight en vanlig godsak, man kan bland annat köpa den med choklad runt omkring.

• huldra

Turkish delight är INTE en kola. Receptet på Ica beskriver precis vad det är. Och inte är det särskilt gott heller, enligt mig.

• JsN

Uppenbart är det inte en gräddefterätt som äts i NArnia *ler* Dessutom hittar man på engelska sighter ett godis.

• Sandreli

iiiiih, jag tyckte åxå de såg så himla smaskiga ut i Narnia!!! Satte genast igång att viska till pojkvännen om att jag ville ha såna

• Sandreli

skulle gärna vilja göra egen turkish delight, fast då ska den vara sån jag vill, dvs vara en röd seg mjuk kola som smakar lite jordgubb eller smörkola och sen det där vita sockret på....*s* alltså inte vara turkish delight över huvudtaget

• sherlock

Konsistensen på turkish delight påminner lite om såna där gröna gele kulor med socker på. Alltså inte likt kola varken i smak eller konsistent. Håller med om att det ser mycket smaskigt ut

Jag är dock en av de få som faktikt tycker om detta godis. Inte i massor utav en bit att ta små tuggor av. Är även ganska lågt i kalorier så man kan äta även om man vil bli av med jul-kilon!

Svar på tråden Turkish delight - hur gör man det?