• jaja1

Från Dator till TV via HDMI, endast USB uttag

Hej!

Jag köpte precis en HDMI kabel för att koppla TVn till datorn. Märkte att det inte finns något uttag på datorn som det passar till. Det finns bara USB uttag. Vad ska jag göra. Köpa någon adapter eller?
    Finns det inte kablar som är USB på ena sidan och HDMI på andra?

Frustrerad. Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Från Dator till TV via HDMI, endast USB uttag
  • Slats

jo, sådana kablar finns. fråga i närmaste elektronik affär, har de inte köpt in kan de alltid göra det eller så kan du beställa online på valfri webshop.

• jaja1

Tack för svar! 

Jag har en ganska ny LG. Den har ett HDMI uttag. Det är bara datorn som inte har det. Brukar inte datorer ha det? jag har 2 laptopar och ingen av de har det?

• Slats

vad har du för laptops? den vi har just nu (någon skitig Compaq) har inget HDMI-uttag, men vår gamla Toshiba hade en och även den stationära jag använder har en.

• jaja1

Tack .. Det blir ju ganska dyrt så. Får se hur jag löser det..

• GranitBerg

Men, alltså - det kommer ju inte hjälpa om du skaffar en adapter USB-HDMI! Bilden från datorn går ju inte ut på USB-uttaget (inte utan någon speciell programvara, möjligen. Som gissningsvis lösningen i #5 innehåller, en sådan programvara).

• trala

Jag har precis gjort samma misstag, hur löste du det? åkte du och köpte en ny kabel? 

• Nyfikna72

Ja herregud säger jag bara........ Finns det inget hdmi uttag på datorn så finns det inte, funktionen finns alltså inte i datorn överhuvudtaget.

• slazh

Många tv-apparater har en VGA ingång, den brukar va märkt PC eller nåt sånt. En del laptops har mini Displayport som går att omvandla till HDMI.

VGA kontakt:

• slazh
    Nyfikna72 skrev 2013-04-28 17:34:46 följande:
    Ja men du får inget ljud i en sån port......
    Man kan dra en ljudsladd separat. Displayport har ljud om man har en sån.
  • computergeek

Modernare grafikkort och moderkort har hdmi port, funnits sen några år tillbaka.

Med tanke på att pc är så superior och långt fram inom tekniken och gaming så borde dessa frågor inte dyka upp, så fort något nytt släpps så kommer pc att ha det, gäller bara att hänga med i svängarna och hårdvara, kolla på komplett, inet eller elgiganten :p

• Demmpa
    GranitBerg skrev 2011-12-16 12:15:24 följande:

Men, alltså - det kommer ju inte hjälpa om du skaffar en adapter USB-HDMI! Bilden från datorn går ju inte ut på USB-uttaget (inte utan någon speciell programvara, möjligen. Som gissningsvis lösningen i #5 innehåller, en sådan programvara).

Adaptern är ett externt grafikkort!

Självklart behöver även drivrutiner installeras för att det ska fungera, men det behövs inga andra speciella program.

Det finns "adaptrar" från USB till ljud, PATA (parallell ATA, IDE (tex hårddiskar, cd/dvd-enhet)), SATA (seriell ATA (tex hårddiskar, cd/dvd-enhet)), RS232 (serieport, com-port), parallellport (skrivarport), LAN (Trådat nätverk, RJ45-kontakt), WLAN (trådlöst nätverk), minneskortläsare, HMI (tex mus, tangentbord, fingerläsare), mm. Det enda som behövs för att dessa "adaptrar" ska fungera är drivrutiner
Svar på tråden Från Dator till TV via HDMI, endast USB uttag