• busmor

Astma - en tråd för oss som har barn med astma!

Min fyraåriga son har förkylningsastma. Han fick diagnosen för ett år sedan, men lågnt innan dess visste jag att något var fel. Vi var till flera läkare, men de hörde inget och vi fick ingen hjälp. Det eviga hostandet och spyandet fick fortsätta. Till slut hamnade vi hos en duktig läkare som tog oss på allvar. han fick medicin och nu mår han mycket bättre. Fast just nu är han förkyld och jag är orolig för hur natten ska gå. Igår hade han ett anfall, men som tur var så släppte det när han fick medicin.

I den här tråden tänkte jag att vi föräldrar kan stötta och ge tips till varandra. Vi har ju en tuff tid framför oss innan vintern är över! Det är vare sig lätt eller roligt att ha ett barn med astma. Sonen vill jag naturligtvis behålla, men astman kan ta och flyga och fara! Skriv och berätta hur ni har haft det och hur ni har det nu. Även ni som misstänker att era barn har astma är välkomna!

• Svar på tråden Astma - en tråd för oss som har barn med astma!
  • SDS

Här är en till med astma barn men min lille är inte ens 1år en.. Han har haft det sen han var 3månader gammal.. inge kul alls!! Vintern har vart någolunda lugn.. men ingen höjdare.. längtar till sommaren då vi förhoppningsvis slipper medicinen

• busmor

Visst är det tråkigt att din son redan har astma, men var glad att ni har fått en diagnos. jag är ganska övertygad om att min son föddes med astma. Dock var det först när han var tre år som han fick diagnosen.

Fast idag har jag pratat med en människa på sjukvårdsupplysningen som blev hysterisk när jag sa RS-virus och astma. Hon skickade i väg oss till jourmottagningen fast jag sa att det inte var någon fara med min son. Allt jag ville veta var hur jag skulle medicinera honom. Han hade lite svårt att ta Pulmicorten i morse och jag undrade om jag skulle ge honom lite Airomir före.

• Adelinas mamma

hej min dotter har också förkylningsastma, det började i sommras när hon fick bronkit (vet inte hur det stavas) och sedan lunginflamation. sen dess så får hon astam besvärr vid förkylning, men vi har inte fått det att funka med medicinen hon får pulmicort och brikanyl men när hon är mycket förkyld och har hosta så hjälper det inte och måste då gå till vårdcentralen och få inhalera ventolin och ibland få kortisontabletter. har nu fått en ny medicin som heter singulair 4 mg i pulver form som man lägger i maten får se om det kanske funkar.

vad är airomir?
    hur gör ni när ni märker att det är förkylning på gång, ökar ni medicineringen då?
    blir era barn ofta förkylda?
    hur lång tid brukar det ta för era barn att bli av med förkylningen?

Adelina har varit ofta förkyld fast jag har undvikit att träffa barn mellan 0-15 år som är förkylda går inte ofta i shoppingcenter, är ut och går mycket i friska luften.
    När hon väl är frisk vågar man knappt träffa någon för jag är så rädd att hon ska bli sjuk igen det ta ju så långtid innan hon blir frisk ca 3-4 veckor.

• busmor

Airomir är samma typ av medicin som Bricanyl, fast den har tydligen ett mer miljövänligt drivmedel.

Vid första tecken på förkylning ska vi sätta in maxdosen på Pulmicort och det är 4 doser per dag. Om han blir förkyld ska vi hålla den dosen i fyra dagar eller till syntomen är borta. Efter det ska vi ha två doser per dag i fyra veckor, om han hade problem med astman under förkylningen. Uppkom ingen astma, så ska vi avsluta behandlingen så fort som han är frisk. Airomiren ska vi bara använda när han blir tät eller astmahostar mycket. Jag kan ibland även märka på min sons humör att han har det jobbigt och då ger jag honom medicin ibland. Han brukar bli överaktiv när han känner av astman och blir han för aktiv så medicinerar jag honom. Vi har även provat Singulair, men den fungerade inget vidare för oss. Till läkarens stora förvåning, så blev sonen väldigt överaktiv. Vi gick tillbaka till Pulmicorten istället. Anledningen till att vi provade Singulair var att han får problem med svamp imunnen av Pulmicorten. Det luktar verkligen pyton ur hans mun. nu har det blivit bättre, men vi måste vara jättenoga med att skölja.

• busmor

Åhh, vad jag tycker det är svårt att vata när man ska ge medicin. Sonen vaknade nyss och hostade jättemycket. han är förkyld och det var slemmig förkylningshosta (lillsyrran hade samma hosta när hon var sjuk). Fast han var jättesvettig och blek. Jag frågade honom hur det var i bröstet och han sa att det var bra. Jag bad honom även att ta några djupa andetag och det klarade han. Han fick då gå och lägga sig, men nu efter ytterligare en hostattack har jag gett honom Airomir. Jag hoppas att det hjälper och att han får sova i natt. Det behöver han verkligen efter att ha varit sjuk i några dagar. Fast ska man se efter hans lillasyster så kommer han nog att vara hostig länge till. hon blev sjuk några dagar före sonen och hon hostar fortfarande ganska mycket .

• Adelinas mamma

jag ger Adelina 2 puffar 4 gånger dagligen i tre dagar sen 2 puffar i 10 dagar men det hjälper inte,

busmor är din son roslig i bröstet hela tiden när han är förkyld?
    har han svårt att äta fast födda när han är förkyld?

Adelina är roslig och pipig i bröstet nästan hela tiden fast hon tar sin medecin.
    Och hon kan inte svälja fast födda.
    ska kontakta vår läkare på sjukhuset på måndag för så här kan hon inte ha det varje gång hon är förkyld. Det måste ju finnas något man kan göra för att det ska bli bärttre.

• busmor

Har ni kontakt med en barnläkare? Har hon blivit ordentligt undersökt och har de kollat så hon inte är allergisk mot något? Nej, min son har inte så kraftig astma. Han brukar få lite svårt att andas på nätterna ibland när han är förkyld.

Kan det vara så att din dotter är för tät när hon får Pulmicorten. I början fick vi rådet att ge honom Bricanyl ca tio minuter innan vi gav honom Pulmicorten. Det var för att han skulle få ner Pulmicorten ordentligt i lungorna. Nu behövs inte det längre eftersom han är mycket bättre nu. Konstigt att det är så olika rekomendationer på hur länge man ska ta Pulmicorten. Fast jag har provat att sluta tidigare än efter fyra veckor och det går inte. Jag märker direkt att något inte är som det ska. Han blir orolig och omöjlig att ha att göra med .

Jag tycker att du ska prova att ge henne Bricanyl innan du ger Pulmicorten. Om du hör att hon är tät, ska du väl ändå ge henne Bricanyl, eller? hoppas att det kommer att gå bra för er över helgen. Varför är barn som sjukast på helgen och på kvällarna?

• tea79

Hej...
    Här e en till som har astma eller förkylnings astma... Vilket av de har ja ej fått svar på. Efter 6 v hostande o rosslande har ja iaf fått mediciner att ha hemma för att förhoppningsvis slippa åka till akuten fler gånger.
    Just nu får han pulmicort (mellanstyrka) morgon o kväll 2 puffar/gång.
    Plus att han får airomir vid behov..
    Just nu får vi fortfarande ta upp honom 3 gång per natt för han får sån hosta så han ej kan andas.
    Hoppas han blir bättre snart.
    4 dan nu med pulmicorten...
    Airomir har han haft 3 v utan någon större effekt.

• Wilma06

Bra tråd... skulle jag velat ha när min som hade det som värst, dvs för ca 9 år sedan.
    Bricanyl gav min son ganska kraftig abstinens när vi slutade med den, därför tyckte jag inte om den. För ett år sen ungefär fick han en ny medicin, Oxis, o den är helt enkelt fantastisk på honom. Tackar ödmjukast vår husläkare som är "gammal barnallergi läkare" för hans tålamod och engagemang. Han är värd sin vikt i guld (vilket är en del...*ler*).
    Det där med att skölja munnen efter inhalationsmediciner är ju viktigt, men bilden jag har är faktiskt att man ändå ska vänta ett par minuter för att en del medicin "stannar kvar" i munnen annars. Någon som håller med??

• modern

Har en 2-årig tjej med svår förkylningsastma. Hon fick ett rs-liknande virus då hon var 2 månader gammal o sen dess har vi färdats på akuten ibland 3 ggr i månaden à 250 kr.
    Detta trots daglig medicinering med bricanyl o pulmicort vi var tillslut uppe i 1200 mg pulmicort / dag då hon var sjuk. Maxdos (enligt de läkare som en sådan existerar för) är 400 mg/dag.
    I våras kom vi äntligen till en ängel till läkare, som verkligen tog tag i problemet, vi blev ju mött av olika läkare på akutmottagningen o de läste väl inte ens hennes journal. Ändå hade jag sedan tidigare en astmaläkare hon fick komma till då o då på ett annat sjukhus.
    Kan säga att det finns inkompetenta o kompetenta läkare.....
    I allafall denna nya ängel till doktor hade aldrig under sin tid som läkare (detta är en äldre läkare) träffat ett barn som stått på så höga doser pulmicort, så hon sa direkt att hon ska få utskriven en pariboy, elektrisk inhaleringsmaskin, eftersom hon inte fick i sig medicinen ordentligt genom nebunetten. Vi har bara fått fara in akut en gång efter vi fick pariboyen, då hade hon haft tre förkylningar på raken. Efter detta fick vi en ny medicin singulair, vilket ska göra att vi ej behöver höja kortison dosen så mkt. Den verkar funka hon är förkyld just nu men ändå relativt fräsch. Har sluppit inhalera på natten. Däremot så har denna medicin biverkningar som inte är så roliga. Överaktivitet bla. Vi har fått sluta med sovstunden på dagen annars somnar hon ej på kvällen och hon har vaknat o varit vaken ett tag på natten, inte så kul men jag tar hellre det än att hon ska vara jätterisig vid varje förkylning.
    Det här blev jättelångt.......

Svar på tråden Astma - en tråd för oss som har barn med astma!