• Amine

Vad är Stockholm?

Alltså, jag vet ju vad Sockholm är, menvad räknas som stockholm? Innanför tullarna? Om man har postnummer stockholm? Eller om man har 08 som riktnummer? Eller om man bor i stockholms län (fast dit hör väl Gotland med)? Finns det en "regel" eller är det som man tycker?

• Svar på tråden Vad är Stockholm?
  • Amine

Finns det inte någon som kan hjälpa oss reda ut begreppenn (sitter i en disskuysion här hemma)?

• Alvi

Stockholm är innerstan och de orter som tillhör Sthlm.... Som inte är egna städer... Typ Solna o Sundbyberg är INTE Sthlm, men Kista och ehh.. sånt.... är Sthlm... Typ... Eller nåt...

// F.d. Solnabo...

• Trossens mamma

stockholm...hmmm ett kortspel

• miLLus

stockholm är väl stockholm komun. så har jag sätt det. tolkningsfråga. kista tillhör spånga komun tror jag.. hmm. iaf gör tensta och rinkeby det

• Fru Indosaurie

Kista ligger väl i sthlms kommun =) eller?
    Iaf så är väl sthlms kommun sthlm. Eller jag vet inte ;)

• Sandreli

Gotland tillhör absolut inte till Sthlms län, de är ett "eget" län
    Hmm, svårt det där med hur man tolkar Stockholm. Allt i Sthlms kommun ser jag nog som Stockholm, medan innerstan är allt innanför tullarna. Resten kallar jag nog förorter till Stockholm... knepigt!

• Fru Indosaurie

Om man kollar på www.stockholm.se så är det en hemsida för stockholms stad, där finns dessa stadsdelar listade:

Bromma
    Enskede-Årsta
    Farsta
    Hägersten
    Hässelby-Vällingby
    Katarina-Sofia
    Kista
    Kungsholmen
    Liljeholmen
    Maria-Gamla Stan
    Norrmalm
    Rinkeby
    Skarpnäck
    Skärholmen
    Spånga-Tensta
    Vantör
    Älvsjö
    Östermalm

• Amazona

Stockholms län innehåller förorter som tex solna.....Stockholm Stad är är allt i Stockholms kommun tex Farsta, City, Enskede, Norrmalm osv...(stadsdelsnämnder)

• Alvi

Precis, Amazona: Stockholm är Stockholms stad. Fast å andra sidan så ser jag mig själv (eller så är det alla andra som gör det, och jag blir hjärttvättad) som Stockholmare.... fast jag är från Solna Stad... Hmm...

• ModulFinnen

Solna är en egen kommun o räknas inte som en förort till Sthlm. Viktigt att komma ihåg.

Svar på tråden Vad är Stockholm?