• Pepsi

Ägglossnings test med PCO.

Har en liten fråga om ägglossnings test och PCO, har för mig att jag läst någonstans att ägglossningstest kan vara missvisande när man lider av PCO är det någon som har någon erfarenhet av det?

Tog nämligen ett sådant spontat i söndags för att jag har haft två mindre blödningar de två senaste månaderna. Då visade testet ett svagt men synligt streck, men i måndags var det inget streck på stickan. Hmm..Blev lite fundersam.. :)

• Svar på tråden Ägglossnings test med PCO.
  • Alyssa
    Pepsi skrev 2011-12-07 07:40:18 följande:
    Okej, för mig hade det bara kommit fram ett sträck just den dagen. Som sagt vi får väl se om det kommer ett litet plus eller en mens...Eller inget alls :P
    Fast strecken ska vara lika starka eller så ska testlinjen vara starkare än kontroll linjen annars är det ingen ägglossning.
  • Pepsi
    Alyssa skrev 2011-12-08 11:47:42 följande:
    Fast strecken ska vara lika starka eller så ska testlinjen vara starkare än kontroll linjen annars är det ingen ägglossning.
    Har även hört att det kan vara svagare beroende på om man haft ägglossning eller ska ha... men det kanske inte stämmer?
  • Alyssa
    Pepsi skrev 2011-12-08 13:04:31 följande:
    Har även hört att det kan vara svagare beroende på om man haft ägglossning eller ska ha... men det kanske inte stämmer?
    Jo det kan det vara fortsätt att testa och se vad som händer! Men har man PCO så kan man få svaga streck lite då och då under månaden. De kommer och försvinner, det enda sättet att veta om du verkligen haft LH stegring är att ha testat under hela menscykeln. Så det är inte så tillförlitligt om man inte testat riktigt.

Jag testar nu och vissa dagar har jag svaga streck, och nästa dag ingenting, jag väntar på ÄL än. 
  • Pepsi
    Alyssa skrev 2011-12-08 14:28:21 följande:
    Jo det kan det vara fortsätt att testa och se vad som händer! Men har man PCO så kan man få svaga streck lite då och då under månaden. De kommer och försvinner, det enda sättet att veta om du verkligen haft LH stegring är att ha testat under hela menscykeln. Så det är inte så tillförlitligt om man inte testat riktigt.

Jag testar nu och vissa dagar har jag svaga streck, och nästa dag ingenting, jag väntar på ÄL än. 
    Okej, bra o få lite mer kött på benen :P Man läser lite saker här och där... men man vet inte riktigt vad som stämmer :)
  • Alyssa
    Pepsi skrev 2011-12-08 14:51:10 följande:
    Okej, bra o få lite mer kött på benen :P Man läser lite saker här och där... men man vet inte riktigt vad som stämmer :)
    Nej det är svårt, det enda sättet att veta riktigt är att testa genom hel cykeln, får du ÄL så syns det. :) Lycka till!
  • Knasten83

Vi kör igång en mens nu med primolut nor sen ska jag testa en hel cykel med både temp och äl test från testlagret. Bara hoppas och önska att man ägglossar! :)

• isadora81

Jag måste också fråga. Jag har slutat med p-piller i september. Första cykeln blev 32 dagar. Andra cykeln blev 35 dagar. De två mensperioderna har jag blött väldigt sparsamt endast två dagar. Jag gör ägglossningstest som blir ganska starka hela tiden men inte lika starka som kontrollstrecket. Dock har jag de två föregående cyklerna fåt utslag som visar att det är starkare än kontrollstrecket två-tre dagar 11-13 dagar före mensen senare kom. Nu är jag inne på dag 22 i cykeln och jag har bara mellanstarka streck hela tiden. Kan det vara så att jag har PCO? Om en "normal" person testar ska det inte vara något streck förutom kontrollstercket förutom de dagar det är positivt då? Hoppas ni förstår vad jag frågar.

• Knasten83

Isadora: det är svårt att säga om du har pco elle ej, men det låter som när jag ältestar. Alltid ett ganska starkt streck men ändå svagare än kontrollstrecket.
    En helt "normal" kvinna kan också ha lite konstig mens ibland.
    Är du orolig tycker jag du ska kontakta en bm eller gyn. Genom vaginalt ultraljud ser man direkt om man lider av pco.

Hur va mensen innan ppiller?

• isadora81

Jag har ätit p-piller sen jag var 17 år tills nu när jag är 30. Så jag vet knappt hur det var. :) Jag vet att jag aldrig har haft regelbundet menscykel men innan jag började med p-piller så hade jag väldigt riklig mens ca 8 dagar med ganska mycket blod. De här mensperioderna har jag inte haft nåt blod alls och endast i två dagar. Jag kommer ihåg på högstadiet hade jag inte mens under ett halvår. Fast vad spelar det för roll nu? Jag vet inte om man kan säga något om min naturliga menscykel med tanke på att jag har ätit p-piller så länge.

• Knasten83

Som jag, man minns ju knappt! :)

Har du andra symtom, övervikt eller lätt att gå upp speciellt runt magen? Behåring? Finnar? Eftersom du ätit ppiller kanske inte detta visat sig eftersom ppiller är bästa behandlingen mot pco.
    Det låter som du ska kolla upp det tycker jag! Man vill ju veta... Speciellt om man planerar barn för då kan det ju bli lite svårare..

Svar på tråden Ägglossnings test med PCO.