• LinaP

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

På min lillebrors skola (han går i andra klass) fick de lära sig att pojkar har penis och flickor har blygdläppar! Va? Blygdläppar? Det är allt vi har eller?

Själv säger jag snippa, tycker det är fint och utan konstigheter precis som Lady skriver!

• LinaP

Måste bara skrika ut AMEN och HALLELUJA till den fantastiska dikten och Lady Namáriës otroligt visa ord!

Sedan undrar jag faktiskt om du Pussgurk skojar när du säger att du kallar ditt könsorgan för Råttan? Om inte, hur tänker du med ett sådant ord? För mig är råttor äckliga skadedjur, skulle aldrig kalla mitt kön för något sådant!

• LinaP

Råttor och hönor... herregud vad är det för syn vi förmedlar vidare till våra barn?

• LinaP

En sak som jag undrar över när jag läser alla knasiga namn är om man skulle säga så till exempelvis en doktor. "Ja du vet Lisa har haft lite ont i råttan den sista tiden" eller "Min dotter har klåda i sin pom-pom"...

Ser inte folk att det är att nedvärdera sitt eget könsorgan när man inte ens kan använda ett ordentligt ord för det? Det ska ju inte vara något roligt/gulligt/knasigt utan ett helt neutralt ord, som _alla_ kan förstå!

• LinaP

Annagail: Precis!

Min mamma sa också kissen till oss barn, och det är klart att det sitter fast lite i ryggraden. Men man vänjer sig såklart. Numera säger jag bara snippa! Om sedan andra vuxna tycker det låter roligt kvittar för mig, det är ändå inte så ofta jag pratar om mitt könsorgan med mina vänner. Hade jag pratat om kissen hade de nog tyckt det var lika lustigt...

Vet inte om jag skrivit detta tidigare i tråden men på min lillebrors skola (han är 8 år) gick de igenom olika kroppsdelar. Pojken hade snopp såklart men kan ni gissa vad flickorna hade.... Jo BLYGDLÄPPAR! Flickornas könsorgan förminskas till något utan funktion, något det inte är. Jag blev så ARG!

• LinaP

niina: Fast jag menade inte bara dig! Jag har varit med om att folk skrattade åt mig när jag berättade för min dotters pappa att hon hade sett röd och irriterad ut i snippan. hans familj var då närvarande och de sa ungefär "hahaha, vaddå snippan..." Sådant finns ju överallt, undrar om de hade skrattat likadant om jag hade sagt snopp.

Jag säger nog snippa om mig själv om det är i "allmänna" diskussioner (om jag nu hamnar i sådana som handlar om mitt kön), i privata situationer kan man ju välja att prata om könsorganet på ett sexuellt sätt, kliniskt sätt eller något annat, utifrån vilken situation det är. Det gör man ju om snoppen också.

• LinaP

Pyris: En sådan heter snipa, inte snippa.

• LinaP

"Vad jag tycker om ordet är egentligen oviktigt, jag prioriterar att ge min dotter ett bra namn på sitt kön som dessutom är vedertaget och inte har någon annan betydelse."

Exakt! *tummen upp-smiley*

"Snippa låter som en blomma"

För mig är det bättre med ett ord som låter som en blomma än ett som låter som ett djur, t.ex. råttan eller hönan.

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?