• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • Lady Tess

Hej!

Har en son och jag har fundreat på detta ordet om vi nån gång skulle få fler barn!

Jag kobbar inom hemtjänsten och vår 101-åring säger PippaLa

PippaLa........
    Ja det tycker jag va ett bra ord!

Terese

• Lady Namárië
    hedeskoga skrev 2006-02-24 16:23:15 följande:
    Jag hörde från en bekant som är mycket kunnig i det svenska språket att snippa inte alls är ett nytt ord, utan ett mycket gammalt sådant som försvann och som hade betydelsen typ springa (inte jogging ). Och om detta stämmer så är det ju inte alls taget från snopp, även om det är mycket likt.
    Voilà! Inte alls bildat av ett manligt ord! (Måste bara leta reda på en ordentlig källhänvisning )
    You can't take the sky from me.
  • Uncia

svårt vad man ska säga... men vi har valt Snippa. "snopp och snippa" låter passande.

• Lady Namárië

LadyTess--> Förlåt, men jag tycker att det var ett riktigt gräsligt ord. För mig är "pippa" ett mindre rumsrent verb (precis som "pulla"), och ingenting jag skulle vilja prata om med ett barn.

You can't take the sky from me.
  • Ceridwen

Min sambo tycker man kan säga vagina. Han sa att får vi en dotter så tänker han då inte säga "snippa" utan vagina heter det. Jag tycker man kan säga "kissen"...

/Caroline i v.31 + mamma till Emil 2 år!
  • Vickyb

Kissen är bra.. har funderat på det med..

• MossaQ

här blev det snippa. Det var ovant i början, kändes konstigt att säga det men nu är det helt naturligt.
    Den första tiden sa jag "framstjärt" eller "springan". Sen drogs jag med i rättvise-tänket.
    Om jag ska kunna fostra min tjej till att vara stark och stolt kan jag inte ge henne nedvärderande ord i början (tänker på framstjärt).
    Det är ok för en liten kille att känna på snoppen, det reagerar ingen på men om en tjej känner på snippan blir rekationen "usch, petat inte där!!!!!!!" Mitt första steg på vägen mot hennes egen styrka blev att välja orden snippa. Lätt att säga, o-laddat och bra, helt enkelt.

(min åsikt ovan blev väl lite väääl komprimerad och därmed lite vass, men orkar inte skriva en lååång utläggning)

• Beatrize74
    idkfa skrev 2006-03-11 06:10:06 följande:
    Snippa vet jag inte om jag skulle kunna säga. Låter konstigt tycker jag.
    Tycker du det låter konstigare än framstjärt, lillhönan eller kussimurra?
    A day without sunshine is like, you know, night.
Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?