• Mimmi74

Imelda eller Esmeralda?

Vilket är finast?? Imelda betyder "powerful fighter" och har tyskt/italienskt ursprung. 
    Esmeralda betyder smaragd och har spanskt ursprung.

Syskonen till lilltjejen, nu 12 dagar ung, heter Ossian, Isolde och Sienna. 

• Svar på tråden Imelda eller Esmeralda?
  • Stårschan

Esmeralda, för att bäst passa in ljudmässigt i barnaskaran, med två tvåstaviga och (i så fall) två trestaviga. Men båda är fina.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Mimmi74

Hej Stårschan! Vi har enbart trestaviga namn på barnen. Oss-i-an, I-sol-de och Si-enn-a. Esmeralda är dessutom fyrstavigt: Es-mer-al-da

Men, tack ändå. 

• Mimmi74

Vi ska bestämma hennes namn om några timmar för vi ska fota hela familjen till tidningen och visa upp vår nya konstellation. Och då tycker vi det vore bra att ha klämt fram ett namn. Så tyck till !

• sahara sahara

Båda är fina, men jag tänker verkligen bara "Imelda Marcos", så det hade gått bort för mig. Men vad vet jag - det är kanske bara jag som fortfarande gör den kopplingen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • 010306

Esmeralda :D
    det heter mellantjejen här i mellannamn så är något partisk ;D

• Mimmi74

Tack för era svar. Ja, tråkigt att bli påmind om en ond kvinna om man heter Imelda. Det är sant. 

• Stårschan
    Mimmi74 skrev 2011-12-02 10:13:49 följande:
    Hej Stårschan! Vi har enbart trestaviga namn på barnen. Oss-i-an, I-sol-de och Si-enn-a. Esmeralda är dessutom fyrstavigt: Es-mer-al-da

Men, tack ändå. 
    Ja, visst har du rätt egentligen, men när man uttalar namnen snabbt så skulle det (åtminstone i min del av landet) betonas så här:

Oss-jan (två betoningar)
    I-soll-de (tre betoningar)
    Sjen-na (två betoningar)
    Esm(e)-rall-da (tre betoningar)

Så det var det jag baserade mitt svar på.
  • Stårschan
    Mimmi74 skrev 2011-12-02 10:22:55 följande:
    Stårschan: Var bor du?
    Norrlänning i själ och hjärta. Just nu Sundsvall.
Svar på tråden Imelda eller Esmeralda?