• silverstege

Julie eller Juli?

Hallå!

Jag behöver lite hjälp. Jag har en dotter på åtta månader som heter Julie. Vi uttalar det Juli och undrar om vi borde stava det så också. Det är klart att det blir krångligare med ett e på slutet. Folk blir osäkra på hur det uttalas och man måste säga att det är Julie -med e på slutet.

Men är det något större problem? Vad tycker ni?

Julie är ju det som känns rätt för oss egentligen, så vi vill ju inte byta. Men inte heller att vår dotter ska få det jobbigt p.g.a. ett e...

• Svar på tråden Julie eller Juli?
  • OliviaViktor

Om du ska döpa henne till juli så du kan du ju döpa nästa till augusti ;)
    nej jag bara skoja

Vi funderade också på det namnet, men jag tycker det är finare när det E på slutet, eller A. Juli känns så avhugget tycker jag, och alldeles för likt en månad.

• Philippa

Julie ska det vara eftersom det är ett namn och inte en månad....

• ploten

Om jag såg namnet Julie skrivet skulle jag spontant uttala det Julie på franskt sätt, med sje-ljud i början och betoningen på i. Namnet Julie är ju inte svenskt, så det finns liksom inget vedertaget svenskt uttal som säger att Julie stavat med e på slutet skulle uttalas som månaden juli. Om ni vill att hennes namn utan tvekan - och utan att behöva förklara varje gång - ska uttalas som månaden juli bör ni också stava det så. (Men jag kan hålla med om att stavningen Julie rent estetiskt ser vackrare ut.)

• Flickan och kråkan

Julie är ju en fransk form av Julia. Det fungerar lika bra att stava det "svenskt" utan e på slutet. Vad gäller månader så kan det vara bådeoch. Maj är såväl en månad som ett kvinnonamn. Månadsnamnet Juli kommer från Julisus Ceasar, så har sitt ursprung i just namn.

Jag hade stavat det Juli, men det är ju jag

• NicoAlvin4ever

Jag hade stavat de med e på slutet för att det ser mycket finare ut, annars ser de ut som månaden juli. Hade jag läst att någon hetat Julie hade ja automatiskt uttalat de Juli..

• AngelWithoutWings

Julie är så mkt finare! Och jag skulle uttala det som månaden ändå!

• Embla

En av mina släktingar heter Julie (hennes mor är amerikan). Hon har fått vänja sig vid att hennes namn uttalas olika på svenska. Någon enstaka gång händer det att folk använder det franska uttalet, lite oftare blir det engelska, men för det allra mesta blir det just JULI.

När vi växte upp sa vi alltid JOLI, alltså ett mellanting mellan det amerikanska DJOLEE och det svenska JULI, men det var ju för att hennes familj var flerspråkig.

Om man kallar sitt barn något namn där det finns flera olika stavningar så får man vara beredd på att få förtydliga. Att säga: "Julie med E på slutet" tycker jag inte är speciellt krångligt och folk brukar förstå direkt, det är något annat om man måste bokstavera hela namnet.

Jag tycker att om ni känner att det är rätt med Julie så är det självklart att det är så det ska stavas.

• Manu

Har själv en Julie (med franskt påbrå) och vi uttalar det på franska. Funkar utan problem. Tycker därför att stavningen Juli är mindre förvirrande om man vill att det ska uttalas som månaden. 

• sahara sahara

Om jag hade sett det i skrift hade jag automatiskt uttalat det som Fröken Julie, det vill säga inte riktigt franskt, men med (tonlöst) sje-ljud och betoning på i.

Men det är ju bara att påpeka det - man gör ju inte om samma misstag två gånger.

Jag har känt en Helene som uttalade det sista e:et, alltså he-LE-ne och en Emilie som uttalade det som Emilia, fast med e. Annorlunda, ja. Svårt att lära sig, nej.

Det är klart att det kan bli trist i längden att påpeka det för nya människor, men så är det ju för många, både med stavning och uttal. Hur många Karin-med-K och Jonatan-utan-H har man inte träffat, liksom?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • skoladan

Om det uttalas som månaden juli så ska det stavas Juli, tycker jag.
    Om en flicka heter som månaden juni, så ska det stavas Juni.
    Det finns de som heter April. Det stavas April också och inget annat.

• mammis96

funderade med på Julie, tycker det låter snyggare än Juli. Blev efter många om och men en juNi

Svar på tråden Julie eller Juli?